Gå til innhold

Kassettspiller-PC :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gikk selv å siklet på Ipro 1203 en stund for å bruke den sammen med et Asus A7N266-VM Micro-ATX.

Jeg sendte en mail til komplett for å spørre om dette kortet passer i den boksen, og fikk til svar at det gjør det ikke, men jeg stolte ikke helt på det svaret fordi jeg mente å ha lest at Mini ATX er et utrykk som ofte brukes for kabinetter som håndterer både Micro-ATX og Flex-ATX.

Etter endel leting på nett og søking på Google fant jeg denne artikkelen om Ipro 1202, som er det samme kabinettet som Ipro 1203 men med annen front. Og som det står i artikkelen skal disse kabinettene ta både Flex-ATX og Micro-ATX.

Så gikk jeg inn på Komplett i går og så at prisen på Ipro 1203 var satt ned fra ca 750,- til 550,- så da ble det til at jeg bestillte den og et Demobrukt ASUS TV/FM Kort til mitt HTPC prosjekt :-)

Jeg venter i spenning, og håper på å få kabinettet rett over helgen. Jeg kommer tilbake med info om det passer!

Lenke til kommentar

Hei,

OK! Takk for svaret, hold meg oppdatert :)

Jeg tenkte det hadde vært spennende å lage en TV-PC, men hvis jeg bestiller ny, så bør jeg jo ha den til "primær" maskin. Maksinen min nå kan du se i sig, og den er som du ser ikke spesielt rask. Den sikkert fint bli brukt til TV-PC, men da ikke i IPRO kabinettet...

Pappa har en gammel kassettspiller som burde ha plass til et ATX hovedkort og litt annet stæsj, det hadde blitt en stilig mod :) Orker jeg å prøve? :woot:

Lenke til kommentar

Et annet problem hadde vært å få plass til DVD-spiller. Kunne gjerne hatt en slot-in en plass, slik at bare sprekken trengte å vise fremme på kabinettet... Kom også på at det hadde vært stilig å fått de LED'ene som viser lydstyrke til å virke, og kanskje et LCD-display en plass (i kassettdekselet?)

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om er det ikke så mange nye deler jeg trenger til denne, hvis jeg kan bruke av de gamle jeg har nå og heller kjøper meg en litt sprekere PC.

Jeg bruker CPU (Duron 600), minne (384 MB SDRam eller noe), harddisk (120+60 GB fra Seagate) fra den PCen jeg har nå, og må kjøpe følgende:

Micro-ATX hovedkort

DVD spiller (slot-in)

En strømforsyning som ikke bråker noe særlig!

Noen som har innvendinger på disse komponentene, eller har forslag til annet? Og vet dere om dette støyer mye?

Håper det går greit at jeg poster etter hvert som jeg kommer på nye ting :)

Lenke til kommentar

Mer info kommer når jeg mottar Ipro 1203.

Men jeg har allerede et lite problem :-) og det er at Ipro kun er 9 cm høy og derfor kun tar "Low-profile" kort.

Skjermkortet, Radeon 7000, er så lavt at det bare er å modifisere festebraketten. Men utfordringen er TV-kortet som er fullsize (tror ikke det finnes low-profile tv-kort). Planen foreløpig å kutte opp et firkantet hull i toppen av kabinettet som gir plass til den øverste delen av TV-kortet og kanskje en liggende 80mm vifte som kan blåse ned på skjermkotet.

For at dette skal se nogenlunde vettug ut har jeg fått inspirasjon av Benjamin og hans XPC-mod, ved å bruke et finmasket gitter. Planen er å forme det slik at det blir en "naturlig" forhøyning på kabinettet.

Kassettspiller mod'en ser ut som et kult prosjekt. Hvis du skal ha Slot-in DVD-spiller så er vel Pioneer eneste valget, denne får man også lastet ned en low-noise driver til.

Ikke velg MSI MS-6378 hovedkortet, det har ikke AGP port og dermed får du ikke installert er skjermkort med S-video ut. Asus A7N266-VM er et godt kort, men det krever DDR Ram, alternativt kan du bruke MSI KM2M Combo som tar både DDR og SDRAM.

Skjermkortet jeg bruker er Sapphire Radeon 7000 kr 299,- og egner seg perfekt i en HTPC med lav høyde og uten støyende vifte. Bildekvaliteten på TV-UT er like god som på de nyeste og dyreste Radeon kortene.

Angående strømforsyning så holder med med å kjøpe billigste Micro-ATX psu og for å få den lydløs så klipper du bort viftegrillen og kjører vifta på 5V eller 7V.

Følg med daglig på DEMOVARER sidene til Komplett.no, der kan du gjøre gode kjøp. Selv har jeg skaffet meg følgende derfra:

Asus A7N266-VM kr 320,-

Micro-ATX psu kr 200,-

Asus TVFM card m/fj.kontroll kr 475,-

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det combo hk'et fra MSI, nettopp pga. AGP og SD-ram. Jeg er ganske sikker på at jeg gir opp prosjektet, har følgende problemer:

- det kommer til å koste endel penger (hvertfall hovedkort, cpu, kjøling, strømforsyning og dvd), og likevel være ganske "gammelt" system.

- jeg burde kanskje heller oppgradert min egen pc, 600 mhz. da er det dumt å bruke penger slik at jeg har to "halv-gamle" systemer

- selve kabinettet på kassettspilleren er så lite (ikke dypt nok) slik at jeg tror det blir vanskelig å få plass til et micro-atx hovedkort.

Og den viktigste grunnen:

- det var voldsomt stygt under TV'en sammen med kabel-dekoder og VHS.

Jeg legger ut et bilde her. Det ville vel blitt omtrent slik, bortsett fra at LEDs og kassettdeksel ville stått der.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg har vanskelig for å bestemme meg :p Har satt opp en liste over deler jeg kunne brukt hvis jeg velger å fortsette. Vet noen forresten hva den roligste CPU-kjøleren for Socket A fra Komplett er?

Hovedkort: MSI KM2M Combo

PSU: Chieftec M-ATX 230W

CPU: AMD Duron 1.4 GHz (266 MHz bus)

DVD: Pioneer 16x/40x Slot-in

CPU-Kjøler: GlacialTech Temp ctrl (?)

Prisen ligger vel rundt 1 700 kroner eks. mva, ikke alt for galt... Er nok endel billigere enn å oppgradere min egen (tror jeg i så fall hadde bygget ny, slik at jeg kunne benyttet de gamle delene i server), og dessuten kan denne ta seg av de fleste multimedia-oppgavene..

Holder denne maskinvaren til DVD og slikt forresten?

Lenke til kommentar

Jeg har forresten en 3Dfx Voodoo3 med TV-out. Denne tenkte jeg å bruke. Den er litt høy, men selve festebraketten kan vel fjernes, og da passer den muligens akkurat...

Jeg prøvde også å få til freevo på min egen PC. Har en installasjon av Debian som ikke fungerer, men prøvde å kjøre rett fra CD (knoppix). Der fikk jeg ikke installert freevo, så jeg får ikke testet det.. Før jeg i det hele tatt fortsetter bør jeg vel kanskje vite hva slags system denne maskinen skal kjøre :?

Lenke til kommentar

Og den viktigste grunnen:

- det var voldsomt stygt under TV'en sammen med kabel-dekoder og VHS.

Jeg legger ut et bilde her. Det ville vel blitt omtrent slik, bortsett fra at LEDs og kassettdeksel ville stått der.

Stygt ? Kassettspilleren passer jo godt til tv-bordet og tv'n din. Det er dekoderen (helt annet design) og vhs'n (helt feil størrelse) som ikke passer inn, men hvis du bytter plass mellom kassettspiller og dekoder bør det bli ok. 8)

Lenke til kommentar
Mrsmt du har faktiskt skrevet 9 av 13 innlegg til nå :-) Det må være rekord, er du skitzo eller ? siden du spør og svarer deg selv  :lol:  

Bare tulla, blir artig å følge prosjektet ditt, keep us up to date :)

Hehe, problemet er at jeg ikke vet helt selv hvor jeg vil og om jeg vil :oops:

Jeg har litt lyst å bygge den, men det er litt synd om hele greia er så stygg at jeg kommer til å angre, eller at jeg bestiller masse deler og det ikke passer. På den andre siden hadde det vært kjekt med "TV-PC".... Det er også selvfølgelig et spørsmål om tid, jeg går i 3. på almenn VGS..

Hvis jeg velger å fortsette, så er det mye jeg er usikker på. Boksen har mange muligheter, som f.eks. tre variable motstander (volumkontroller) som kan brukes til volumkontroll, viftestyring, eller noe helt annet. Den har også play/stop/pause/ffw/rewind knapper, hadde vært utrolig tøft å fått til software control med disse ;) Volumindikatoren kunne sikkert vært brukt til volumindikator, temperaturindikator eller liknende...

Det største problemet med boksen er nok størrelsen. Har målt litt, og den passer akkurat ikke til micro-ATX hovedkort (regner jeg med). En løsning kunne vært å droppet bakplaten, men det blir vel litt for dumt?

Lenke til kommentar
Stygt ? Kassettspilleren passer jo godt til tv-bordet og tv'n din. Det er dekoderen (helt annet design) og vhs'n (helt feil størrelse) som ikke passer inn, men hvis du bytter plass mellom kassettspiller og dekoder bør det bli ok. 8)

Sant nok, jeg ser at det ble endel bedre på det bildet jeg postet enn slik det så ut tidligere (da sto kassettspilleren øverst). Er helt enig i at den bør stå for seg selv, eller i hvertfall nederst.. Orket bare ikke å flytte rundt på alt for bildet sin skyld ;)

Lenke til kommentar

Nå er Ipro 1203 ankommet og den ser enda bedre ut i virkeligheten en på bildene :-)

Og til de som lurte: JA, Asus A7N266-VM passer perfekt i Ipro 1203 :-) M.a.o alle Micro-ATX hovedkort passer. Kundeservice hos Komplett tok feil, når de sa dette ikke ville passe :-)

Det som er negativt med kabinettet er at passformen på dekslene er trang, så den er litt kronglete å installere i, men siden jeg ikke planlegger å skifte innmat hver uke, så er dette overkommelig.

Viften på PSU (80mm) bråkte som en boing 747, men den er nå skiftet med en PAPST 12db, og alle viftgriller er fjernet = problem løst.

Den siste utfordringer jeg sitter igjen med er at TV kortet er høyere enn kabinettet, så jeg må innom biltema og kjøpe kappeskiver til Dremel'n i morgen.

NB! Noen som hvet hvor man før kjøpt/bestillt "myggnetting" i metall, eller annen finmasket metall-netting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...