~ David ~ Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hei! Jeg og kona har så smått blitt bitt av basillen i sommer, men merker begrensningen i mobil-appene (hun har iPhone 5, jeg har Galaxy SIII), mest på grunn av batterikapasiteten på telefonene men også grunnet manglende forståelse av hvordan det fungerer med GPS og datatrafikk. Vi vurderer derfor å kjøpe en dedikert GPS, hvor man ikke trenger å bekymre seg for datatrafikk (kostnader) eller batterikapasitet. Er det noen som kan anbefale en som er godt egnet til geocaching? Om noen evt. kan forklare hvordan det hele fungerer med GPS-signaler og datatrafikk på mobiltelefon så er jeg også meget takknemlig =) Det virker hvertfall som om det fungerer dårlig å bruke kun GPS-funksjonen, mens det om man har på datatrafikk fungerer vesentlig bedre? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Geocaching er en artig aktivitet! Begynner å bli litt "rusten" på den aktiviteten, men jeg brukte telefonen min, samsung galaxy s3 med stor god skjerm og gps. Det koster ikke penger å bruke GPS (kun posisjon), men nedlasting av kart koster penger. Hva du ønsker er en applikasjon som kan lagre kartene på telefonen, slik at du slipper å bruke mobil-nettet til å laste ned kart. Skal se om jeg finner igjen applikasjonen jeg brukte på tlf... EDIT: c:geo heter applikasjonen. Jeg fant gratis norgeskart også. Skal se om jeg får lastet det opp på telefonen Ikke spesielt godt kart til geocaching, men kart kan lastes ned her: http://ftp.mapsforge.org/maps/europe/ Endret 31. juli 2013 av Itek 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 En av fordelene med en dedikert GPS er at den ofte er raskere på å få god nok kvalitet på GPS signalene den mottar, og at den ofte har høyere nøyaktighet. Enda viktigere når man er ute i skauen er at en dedikert GPS tåler mye mer, både av slag og klemskader og av fuktighet/regn. I tillegg ligger kartene da lokalt, så man vil ikke få datatrafikk i det hele tatt. Ulempen er prisene. Selve GPS'en koster fort 2-3000 og da kommer kartene i tillegg. Og disse er delt opp i kartblad på 20 stk(i den gamle serien) i hele Norge. Så skal man reise land og strand så må man altså kjøpe 20 kart til 700-1000 kr stk. Normalt sett klarer man seg med 1-2 stk. 1 Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 GPS og datatrafikk her egentlig ikke noe med hverandre å gjøre. Det er kartene som drar data-trafikk. Hvis geo-caching applikasjonen din kan bare f.eks vise retning og avstand til cachen uten å vise et kart så er datatrafikken lik null. Hvis app'en gjør oppslag mot en online database av geo-cacher så drar jo det bittelitt trafikk. På SIII så har jo Android 4 fine muligheter til å vise datatrafikken som hver enkelt applikasjon bruker så det er jo bare å teste. Hvis du er avhengig av kart under selve cache-letingen så bør du sjekke ut c:geo den kan visst bruke kart ifra Open street maps som kan lastes ned og installeres på telefonen. 1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Takk for svar Jeg bruker en som heter c:geo, vet ikke om den er bra eller ikke. Det er valg for å lagre cacher til offline-bruk, men har ikke fått testet om dette fungerer ennå. Den benytter seg av Maps-applikasjonen som allerede er på telefonen (og som oppdateres med jevne mellomrom når jeg er på Wi-fi). Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Standard google-maps applikasjonen oppdateres nok jevnlig, men det er bare programmet, kartene hentes online når applikasjonen brukes. Les mer om OSM i c:geo her. http://faq.cgeo.org/#3_27 Det er visst også noe som heter static maps, da lagres et lite kartutsnitt rundt selve cachen på telefonen. Dette kan man gjøre mens man er på wifi og har valgt ut hvilken cache man vil jakte på. http://faq.cgeo.org/#5_19 Endret 31. juli 2013 av Topguy 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Nå er ikke eg så veldig aktiv med geocaching lengre, men det eg gjorde var å bruke c:geo for å finne cacher i nærheten, og så overførte eg koordinatene til GPS'en. Så brukte eg da den dedikerte GPS'en til å finne selve cachen, via hint, beskrivelse og koordinater. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Takk for gode svar, da har jeg litt å forske på =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå