Gå til innhold

Kraftig & Lett [8-15 000,-] Laptop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du får tak i 770Z5E (demo eller lignende) anbefaler jeg at du slår til. Den modellen med touchskjerm og snurredisk kan ikke måle seg (x-antall brukeres meninger)

Enig at chronos 8-serie antagelig topper denne, men til hvilken pris, og hvor lang ventetid?

Legger ut et lite bile av windows experience index

post-79472-0-10287100-1376693744_thumb.jpg

Endret av stinger82
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan!
Ble borte litt her, men ser at det er komt inn veldig mye bra forslag her! :)

For å utdype litt:

Ja, det blir en bedriftslaptop, men vi er ikke en vanlig bedrift. Vi driver med 3D Animasjon og vi utvikler våre egene 3D motorer til å kjøre store realtime scener. Grunnet disse tyngre programmene trenger vi en laptop til bedriften (bedriftslaptop), men med ytelse nok til å klare disse programmene (mer enn spill-pc).

Det beste hadde vært en bedriftslaptop med god GPU/CPU, men de ser jeg sjeldent :) Og om de finnes så er prisen veldig høy i forhold til ytelse. Kvalitet spiller inn, det har dere rett i, men til en viss grad =) Om laptopen bare holder i 3 år, og koste rhalvparten, er det bedre deal for meg ^^ Innen den tid har vi nyere teknologi og programmer som krever mer, og må oppgradere uansett :)

Jeg skal gå over postene her igjen og se hva jeg får ut av det. Fant den 770Z5E laptopen på en lokal butikk i nærheten her, så kan kikke litt på den også =)

Bestilte opprinnelig en ifra Multicom, men den ble kansellert grunnet for lang leveringstid. (uten at jeg fikk beskjed om det =S )

Dette er laptopen jeg vurderte i første omgang:

http://www.multicom.no/business/Xishan-W230S-13e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-120GB-SSD-1TB-HDDe-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10625761

Lenke til kommentar

Ja, Xishan W230S er såpass heftig og såpass rimelig at de har blitt overveldet av responsen. Det er så mange som bestiller den på verdensbasis at vi her i lille Norge havner langt bak i køen. Selv er jeg overlykkelig over å slippe unna med 8000 kroner for såpass mye bærbar datakraft, men ventetiden er smertefull.

Lenke til kommentar

Når man belaster 4700MQ+GTX765 for fullt er det 130W med varme som skal ut, og det sier seg selv at da må viften blåse orkan i et slankt 13-tommers-chassis. Men jeg har lest på forskjellige forum av folk som har den at når man påfører ny kjølepasta, samt undervolter prosessoren og begrenser multiplikatorene litt, så skal det la seg gjøre å kjøre høy ytelse med moderat viftestøy. Og når man setter strømstyringen til "quiet" så er den helt lydløs og har likevel plenty kraft til daglige oppgaver.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, er det noen som har fått sin Xishan W230S enda?

hadde vært fint med tilbakemelding på den da jeg vurderer å kjøpe en slik selv :)

Jeg har fått min W230S. Det må anses som en entusiast-PC som må holdes litt i tømmene. Jeg tjente 10 grader på å legge på bedre kjølepasta, og så tjente jeg noen grader på å undervolte og underklokke prosessoren med Intel XTU. Nå kan jeg kjøre den med høy ytelse utn at temperaturen kommer over 70 grader hvor den begynner å blåse heftig. Så støytproblemene er helt klart reelle, men de er også fullt mulig å gjøre noe med.

Maskinen i seg selv er bare helt herlig, skjermen er fantastisk, rå ytelse på CPU og GPU og plass til 3 harddisker inni det lille kabinettet. Dersom man er over middelse dataentusiastisk så er dette et fantastisk kjøp. Men for hvermansen som ikke tør å mekke og klokke så er nok denne maskinen i heftigste laget.

Lenke til kommentar

@Robert: Kan man overklokke med XTU også? Eller bare underklokking?

Man kan overklokke også ja. Men kun innenfor det som er "lovlig". Jeg kan spesifisere 4700'en til å kjøre på 3,4 GHz, men om man da kjører stresstest er det TDP'en på 47W som setter begrensninger for hvor høy frekvens som virkelig kjøres. Utfordringen er snarere å få den til å yte best mulig ved lavest mulig strømforbruk.

Lenke til kommentar

Jeg har fått min W230S. Det må anses som en entusiast-PC som må holdes litt i tømmene. Jeg tjente 10 grader på å legge på bedre kjølepasta, og så tjente jeg noen grader på å undervolte og underklokke prosessoren med Intel XTU. Nå kan jeg kjøre den med høy ytelse utn at temperaturen kommer over 70 grader hvor den begynner å blåse heftig. Så støytproblemene er helt klart reelle, men de er også fullt mulig å gjøre noe med.

Maskinen i seg selv er bare helt herlig, skjermen er fantastisk, rå ytelse på CPU og GPU og plass til 3 harddisker inni det lille kabinettet. Dersom man er over middelse dataentusiastisk så er dette et fantastisk kjøp. Men for hvermansen som ikke tør å mekke og klokke så er nok denne maskinen i heftigste laget.

dette er ikke noe problem for min del, forige pcen min mistet jeg i gulvet så jeg byttet til ssd selv å fikk liv i den igjen, bruker også skru opp pcen av å til å støvsuge viftene, så skal vel absolutt fått byttet kjølepasta, hvilken kjølepasta anbefaler du?

hvordan er det med viftelyden på idle? Og temp?

Lenke til kommentar

Skjønner. :) Men hvis jeg har en laptop med for eksempel i7 2620M, så er det i teorien mulig å overklokke den noe over standarden? Kan man overklokke det integrerte skjermkortet også?

Man kan typisk overklokke opp til den definerte "turbo boost"-frekvensen, så noe reell super-overklokking er det ikke snakk om. For å overklokke skjermkortet må man installere egen programvare. Jeg bruker NvidiaInspector som kan justere båre gpu-klokken og minneklokken på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...