Lompen- Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hei! Man leser mye i avisene om eksportindustri og sterk krone, og hvordan dette påvirker konkurranseevnen til bedriftene. Hvordan fungerer dette i praksis? Hvis jeg vil selge en vare for 1000 kr til en kunde i England, så blir prisen på dette 1000/9(GBP)=111.11 GPB. Når jeg så skal veksle disse tilbake tll NOK sitter jeg fortsatt igjen med med 111.11 x + = 999.999=1000 kr. På hvilken måte påvirker dette eksportbedriftene i negativ retning? Og hvordan bedres situasjonen med svakere krone? Mvh Lompen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Om man har utgifter og inntekter i samme valuta er det ikke noe problem, men norske eksportbedrifter har ofte inntekter i euro eller dollar og utgifter i kroner. La oss si at en vare har en pris på 1000 kroner inkl. alle kostnader og nødvendig profittmargin. Ved eurokurs 8 blir prisen til en fransk kjøper 125 euro. Denne prisen kan man ikke endre på grunn av valutakursendring, fordi den franske kjøperen ikke er villig til å betale mer enn 125 euro. Dersom kronen styrker seg slik at ny kurs er 7 kroner får man fortsatt bare 125 euro for varen, men dette tilsvarer nå bare 875 kroner. Kostnadsnivået i hjemmemarkedet er det samme, slik at en fortsatt trenger 1000 kroner for å tjene penger, og eksportøren taper dermed på styrket krone. Lenke til kommentar
Lompen- Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Okei, det ble forståelig! Men ved en enkel transaksjon med stabil kurs taper ikke bedriften penger? Men ved inngåelse av langvarige kontrakter der kronen kan styrkes i mellomtiden vil ha negativ effekt? Endret 31. juli 2013 av Lompen- Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Okei, det ble forståelig! Men ved en enkel transaksjon med stabil kurs taper ikke bedriften penger? Jeg vil tro at hvis man er et større firma som selger masse varer til utlandet hver dag/uke så vil selv små svingninger fra dag til dag balle på seg etter hver, i negativ eller positiv retning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det vesentlige her er at inntekter og kostnader er i forskjellig valuta, og at eksportøren ikke har monopol. Inntekter og kostnader gjøres normalt sett ikke opp som en transaksjon, da leverandørene til eksportøren ikke er de samme som kjøperne (åpenbart). Dersom eksportøren har monopol kan han bare skru opp prisene, men dersom det er konkurranse er ikke den franske kjøperen villig til å betale mer enn 125 euro, for de svenske produsentene kan møte etterspørselen til den prisen. Dersom kronen styrker seg betaler 125 euro færre kostnader målt i norske kroner. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Dersom eksportøren har monopol kan han bare skru opp prisene, men dersom det er konkurranse er ikke den franske kjøperen villig til å betale mer enn 125 euro, for de svenske produsentene kan møte etterspørselen til den prisen. Uthevinging i sitatet er min, og det uthevede er ikke heilt rett. Her ligger nemlig en forutsetning inne om at kunden vil kjøpe ei monopolvare uansett pris, og det er bare rett for heilt nødvendige varer for å overleve. De fleste varer er ikke slik. Hos en kunde/partner har arbeidsgiver (heilt konkret jeg) "direktøransvar" for lokalt lager/fakturavdeling og ansvar for at disse er passe bemannet og får både varer og fakturaer ut og regninger inn på fornuftig tid, likeså er vi rådgiver hva gjelder lokalet marked og priser. Kunden har reelt sett monopol på to områder, pga teknologi de besitter har ingen andre noe reelt innpass på de to markedene. Det betyr likevel ikke at kunden/partneren har fritt spill mht priser, for kundene kan alltid velge mellom "kjøpe" og "klare seg uten". Det meste i verden lar seg løse på mer enn én måte, og så også behovene hos kundens kunder her. Kundene kjøper så lenge kjøp er mer lønnsomt enn alternativene og ellers ikke og noen vurderer "lønnsomt" til priser der andre vurderer "ikke lønnsomt". Vår kunde kunne økt prisene 50 % og framdeles fått høre "lønnsomt, skaff meg dette hos noen kunder" og kunden kunne senktet prisene tilsvarende mye og framdeles fått høre "foretrekker framdeles andre måter å løse dette på, tror det er like lønnsomt for meg (og da ut fra nøkterne vurderinger og ikke "liker deg ikke, så vil tro akkurat det") . Altså merker også denne kunden svingninger i valutakursene i de tilfeller de selger i annen valuta enn sin egen og må ta hensyn til det i prisfastsettelsen. Et slikt marked er sjølsagt langt mindre prisfølsomt enn et marked hvor 0,1 EUR/kg prisøkning i dag vil sende kundene til konkurrenten i morgen, fordi "grus er grus og salt er salt og begge har samme spesifikasjoner teknisk". Handlingsrommet er derfor tilsvarende større, men heller ikke da kan man "bare skru opp prisene" ukritisk. En av eksportbedrifter som har flere markeder har for øvrig også en stor hodepine i "hvordan selge produkt A for 40 EUR/300 kr på marked A (som er villig til å betale den prisen) og samtidig f eks 30 USD/180 kr på marked B (som ikke vil betale mer) uten at kundene på marked A oppdager marked B og det jeg selger der, så de begynner å kjøpe der heller". Der finnes det mange kreative løsninger og hvitevarebransjen er kanskje største ekspertene i Norge. De klarer til dels å få dette "marked A" og "marked B" til i samme butikk... 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det har du selvfølgelig helt rett i, takk for presiseringen. Påstanden var bare ment som et sterkt forenklet eksempel for å gjøre problemstillingen klarere, men ble muligens litt i overkant grovmasket... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå