Khogn Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg er ute etter et forholdsvis brukervennlig eventyr/rollespill som tar sted i verdensrommet. De spillene jeg har sjekket ut er enten strategi-orientert eller altfor kompliserte. Jeg tar som utgangspunkt et gammelt spill fra 1990 som het Starblade (Silmarils). Der hadde man et eget skip som man kunne bevege seg inn i, reise til nye planeter og utforske dem (den mest spennende delen), kjempe mot lokale fiender på planeten, kjøpe diverse ting (varer, våpen, skipsdeler) i lokale butikker på utviklede planeter, fikse skipet når det var skadet, kjempe aliens som invaderer skipet osv. Video: Finnes det noe tilsvarende i dag? Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) mass effect bør jo være midt i blinken i dette tilfellet, ellers hvis du liker gamle spill, the dig er jo litt spennende der du besøker en alien planet, forøvrig, det spillet hørtes spennende ut for å være 1990 ^^ evt ta en titt på ASA: A space adventure, kan bli ett gøy spill det, er på greenlight på steam, tror også du kan spille en beta på siden deres. tror det er ett click and point adventure spill men er ikke helt sikker. ^^ Edit: DarkStar One kan også være ett spill du kan ta titt på, virket litt slik som du forklarte det spillet øverst. Endret 31. juli 2013 av topvulture Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Takk for svar, jeg skal sjekke ut ASA og DSO. Det er klart at første Mass Effect har noen av de elementene jeg beskrev, særlig planetutforskingen med Mako'en. Og det er det spillet som har minnet meg mest på Starblade per dags dato. Men det er et historietungt spill mens jeg vil ha litt mer frihet. Edit: Det ser dessverre ikke ut som man kan lande på planeter og utforske dem i Darkstar One. Det er hovedsaklig space combat. Endret 31. juli 2013 av Khogn Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hei Her er en liste over spill som faller innen for kategorien du beskriver over. Har veldig god erfaring med Freelancer, rett og slett er herlig spill. Du kan også prøve Star Trek online, som nå er gratis å spille Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Kanskje litt misvisende overskrift. Virker ikke helt som du er ute etter et eventyrspill her? Jeg klarer ikke helt å komme på noen lure spill som kan passe til alle kriteriene du lister opp med mindre du er interessert i å spillet et MMO ala Star Wars Galaxies (Om det fremdeles finnes) eller Star Trek Online. (Vet ikke om du kan besøke planeter i EVE?) Freelancer, som nevnt over, har vel en del av tingene du er ute etter, men vet ikke om du kan utforske planeter der. Eller jo, nå kom jeg på et. J.U.L.I.A. er et eventyrspill hvor du drar rundt på forskjellige planeter i et romskip, men du kan ikke fritt bevege deg rundt, noe som kanskje er viktig for deg. Du kan lese en anmeldelse her. Vil bare si at jeg spilte demoen av dette spillet, og likte det ikke noe særlig, så 4/5 er for snilt for dette spillet om du spør meg, men noen har tydeligvis likt det godt. http://www.adventuregamers.com/articles/view/18591 Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Takk for bidragene, skal sjekkes ut. Det jeg mener med "eventyr" er at det inneholder mye utforskning, oppdagelser og action. Dvs at spillene som går rent og utelukkende på strategi, rpg, handel eller space combat er uinteressante for min del. Men gjerne med noen elementer fra disse så lenge det innebærer at hovedkarakteren går på eventyr i stede for krigsføring/handletur. Mass Effect (allerede spilt i hjel 2 ganger) er det nærmeste jeg kommer på men begrenser friheten i en utviklende historie. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Jeg har gått gjennom hele listen av spill og finner ikke helt det jeg er ute etter, dessverre. Det kan tyde på at denne typen spill ikke finnes lenger. J.U.L.I.A. skal jeg dog sjekke ut nærmere. Litt synd, man får håpe at det dukker opp noe interessant på Greenlight Steam etter hvert. Det ser ut som det er gjennom indie-industrien man vil komme seg ut av de generiske spillene som spys ut om dagen. Litt synd også at Mass Effect-serien ikke fortsatte i samme utforskningslinje som eneren. I stede fikk vi et verre spill for hver utgave, og med mindre frihet/utforskning hver gang. Endret 31. juli 2013 av Khogn Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er et ganske ambisiøst spill du er ute etter, og du vil ha med veldig mange elementer som gjør at risikoen er stor for at minst et av elementene ikke blir spesielt bra eller morsomt. Litt mye å bite over for et indie-spill egentlig, men er nok der du må håpe på noe. FTL hvor du kunne gått ned på planeter høres jo egentlig ut som det du er ute etter, selv om du sier du ikke vil ha et strategispill. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Den største utfordringen går heller på at industrien er blitt ekstremt ensformig og kjedelig med årene. Det er etter min mening ikke så voldsomt ambisiøst å pusse opp i et spill som er 23(!) år gammelt og overføre det til et 3D-miljø. Det er dog vanskelig å tenke utenfor stien for de store utviklerne, tydeligvis. Sier man "verdensrommet" er det dømt til å bli strategi eller space combat, eventuelt handel. Hvorfor? Derfor fikk ME1 så mye suksess da det kom ut: det var originalt. Hvor mange år har det tatt for at noen endelig bestemmer seg for å lage en åndelig oppfølger til en fantastisk klassiker som Syndicate, for eksempel? Også over 20 år, og det måtte gjennom Greenlight også selv om det ikke er noe hokus pokus og vil garantert møte suksess. Hårreisende. Generiske RTS og FPS får man derimot på løpende bånd. Gjesp. For eksempel: kombiner et indie-spill som Kinetic Void med planet-sekvensene til Mass Effect så er du er. Du trenger ikke historie og cut-scenes og hele pakken. Jeg hadde håpet at noe slik fantes allerede. Endret 31. juli 2013 av Khogn Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Jeg har gått gjennom hele listen av spill og finner ikke helt det jeg er ute etter, dessverre. Det kan tyde på at denne typen spill ikke finnes lenger. J.U.L.I.A. skal jeg dog sjekke ut nærmere. Litt synd, man får håpe at det dukker opp noe interessant på Greenlight Steam etter hvert. Det ser ut som det er gjennom indie-industrien man vil komme seg ut av de generiske spillene som spys ut om dagen. Litt synd også at Mass Effect-serien ikke fortsatte i samme utforskningslinje som eneren. I stede fikk vi et verre spill for hver utgave, og med mindre frihet/utforskning hver gang. Ang. Mass Effect er jeg litt enig, jeg savnet MAKO'en, selv om det ble litt ensformig etterhvert. Syns inventarsystemet var litt håpløst, håpet jo at de skulle forbedre det, ikke mer eller mindre fjerne det! Men likte godt resten av serien allikevel, tok det mer som en interaktiv video enn spill nesten. Ang eventyrspill i rommet, det her er nok litt på sida av hva du lurte på, enn så lenge ihvertfall, og dessuten ikke ferdig ennå, men sjekk ut StarForge (finnes på Steam også)? Et par andre forslag i vill blanding: Star Wars KOTOR II med TSLRCM OOLite Evochron Mercenary (evt Arvoch Alliance) The Precursors (linker til gamersgate sida jeg fant for øyeblikket, og en kjapp video).MasterSpace StarMade Ad Astra (Star Citizen - men blir ikke ferdig før sent neste år. Kanskje?) (Limit Theory - ferdig tidlig 2014?) EDIT: et par skriveleif. Endret 1. august 2013 av z0rglub Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Mass Effect fikk nok ikke suksess pga en setting som er lite brukt, men fordi Bioware var en populær utvikler, og kuttet ut alt det kompliserte i spillene de hadde laget før pluss at de gjorde det mer actionfylt for å tekkes det mye større casual-publikumet som finnes. Settingen tror jeg nok dessverre hadde lite å si. Det kunne like gjerne vært satt i en Tolkienaktig verden. Det er forøvrig utrolig mange eventyrspill satt til verdensrommet, så jeg er uenig i at det må være strategi/handel/space combat. Finnes også mange FPSer. Er nok heller det at det ikke finnes så mange spill som omfatter så mange elementer som det du er ute etter uansett setting, og de som har det er som regel "rollespill", og de må absolutt ha alver og dverger i seg. Endret 31. juli 2013 av radiohodet Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Ang. Mass Effect er jeg litt enig, jeg savet MAKO'en, selv om det ble litt ensformig etterhvert. Syns inventarsystemet var litt håpløst, håpet jo at de skulle forbedre det, ikke mer eller mindre fjerne det! Men likte godt resten av serien allikevel, tok det mer som en interaktiv video enn spill nesten. Ang eventyrspill i rommet, det her er nok litt på sida av hva du lurte på, enn så lenge ihvertfall, og dessuten ikke ferdig ennå, men sjekk ut StarForge (finnes på Steam også)? Et par andre forslag i vill blanding: Star Wars KOTOR II med TSLRCM OOLite Evochron Mercenary (evt Arvoch Alliance) The Precursors (linker til gamersgate sida jeg fant for øyeblikket, og en kjapp video). MasterSpace StarMade As Astra (Star Citizen - men blir ikke ferdig før sent neste år. Kanskje?) (Limit Theory - ferdig tidlig 2014?) Helt enig om ME1 og gameplay-irritasjonene. Likevel den beste i serien. Takk for omfattende spilltips, skal sjekkes ut @radiohodet: Jeg har verken sagt eller ment at suksessen til ME1 er pga settingen. Det var nok blandingen RPG+TPS+eventyr/utforskning med en solid historie som gjorde susen. KOTOR f.e. hadde en del likheter men mindre frihetsfølelse. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Jeg har forresten funnet noe som kan bli aktuelt: Wayfarer. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Om du kunne tenke der noe litt anneledes så kan jo også SWTOR anbefales. Der kan du utforske store planeter, skyte litt i rommet, oppgradere skipet ditt samt velge hvem som skal bli med deg ombord. + at det er gratis Ja, det er et MMO, men kan fint spilles alene, og ligner veldig mye på alle andre bioware spill som ME og Dragonage. Endret 1. august 2013 av xClaymanx Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Er SWTOR blitt gratis? Jeg kan vel sjekke ut men er ingen fan av MMORPG. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 SWTOR er gratis ja, du KAN betale for å la lvlingen gå raskere og andre småting, men spillet forblir det samme Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Høres ut som samme type spill som jeg er ute etter. StarDock driver å lager en "remake" av Star Flight/Star Control-spillene, kanskje det kan være noe å holde øye med? Spesielt Star Flight gir meg den følelsen av å være på eventyr i rommet som ingen andre spill har klart å kopiere. Du kan ansette NPCer i spesialiserte roller (enginør, navigatør, biolog, osv) som du kan levle opp, du kan lande på planeter (men også dø i forsøket hvis du prøver å lande på planeter som har ugunstig atmosfære), lete etter artifakter, sjeldne dyr, planter og mineraler, krige eller handle med lokal befolkning (du må lande på planeten og lete etter beboelse manuelt, du får ikke bare opp en meny når du ankommer planeten slik du gjør i andre spill), hvis du kan språket da. Osv. Samtidig er det overordnet mål med spillet, et eventyr du er ute på, hvor et eller annet skal finnes... jeg husker ikke helt hva det var, jeg kom aldri særlig langt i spillet fordi det var på en "uoffisiell" Amiga-diskett uten manual og jeg klarer ikke helt å spille det på nytt i dag fordi det er så akutt grusomt å se på -.- Jeg håper virkelig StarDock klarer å levere varene, isåfall blir dette et mustbuy. Endret 1. august 2013 av XE800 Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Det virker som gamle romspill var betydelig rikere på utforskning og eventyr enn de nye, selv om spillteknologien var primitiv der og da. Rart dette her... og litt trist å innse. Jeg har sjekket litt Star Flight og det minner meg litt om gode gamle Captain Blood (1988). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå