Gå til innhold

Mobilbetaling. Hjelp, ikke nå igjen!


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

I denne artikkelen http://www.digi.no/9...il-lommebok-tid kan vi lese at Telenor (TN) og DnB har arbeidet sammen i snart 13 år for å koke i hop en betalingsløsning over mobil. Prosjektet har fått navnet Valyou. Innen IT er det trolig noe av det mest seiglivede man kan finne, knapt noen prosjekter har vel vært så lenge på tegnebrettet uten å bli lansert.

 

En tilsvarende løsning ble for øvrig lansert allerede i 2001: http://www.digi.no/4...rer-med-mobilen

 

BTW: i september 2012 ble det meldt at Telenor, NetCom og Tele2 skulle starte et selskap for mobilbetaling. Ble det borte, eller? Uansett, her er blogginnlegget mitt om saken: http://www.diskusjon...&showentry=3758

 

Ingen detaljer omkring det tekniske ved Valyous løsning har blitt lekket, men la oss gjøre en liten analyse av moderne betalingsløsninger. Verdikjeden er nokså enkel. Alle varer registreres på kassaapparatet, som ber betalingsterminalen om å innkreve penger. Kortet settes i terminalen, og du slår koden din. Deretter kontakter terminalen banken (eller kredittkortselskapet) via en datalinje, og etter litt rådslagning mellom banken og betalingsterminalen er kjøpet i boks. Forbindelsen mellom terminal og bank kan skje via fastlinje eller mobilnettet.

 

Utfordringen for Valyou er nå å lure inn mobiltelefonen inn i denne verdikjeden. Forbindelsen mellom kassa og betalingsterminalen får de ikke gjort noe med, den skjer via kabel i butikken. Forbindelsen mellom betalingsterminal og bank, via mobil, finnes allerede så der er det lite penger å hente. Man kan se for seg at mobilen og banken snakker sammen direkte, men siden løsningen også skal fungere offline på fly og Kiel-ferja, er dette lite sannsynlig. Det eneste som står igjen, og gjør løsningen unik må etter mitt syn være at kredittkortdetaljene flytter inn i mobilen, og overføres mellom mobilen og betalingsterminalen.

 

Et lite sidesprang: En gang sviktet Mastercardet mitt i. Både chip og magnetstripe hadde tatt kvelden, men både ekspeditøren og jeg ønsket å gjennomføre handelen. Da tok ekspeditøren kortet mitt, slo inn kortnummer, utløpsdato og CVV-koden på kassaapparatet. Overføring av 23 siffer pluss min underskrift som aksept på at transaksjonen skulle kunne gjennomføres var i utgangspunktet alt som skulle til. Dere som handler på nett vet at for å betale varene er det ofte tilstrekkelig å taste inn de 23 nevnte sifrene for at transaksjonen skal gå gjennom. Som eksempelet med defekte kredittkortet viste, var det tilstrekkelig å taste inn 23 siffer for å betale. (Ungene er faktisk litt imponert over at jeg kan handle på nettet uten å ta frem kortet. Jeg har alle sifrene i hodet.)

 

Så oppsummert betyr dette at Valyous løsning synes å være for lite, for sent. Her er en liste over ting som gir løsningen dårlige odds.

 

Den første innvendingen er banal, men trolig ganske viktig. Kombinasjonen av en av Norges griskeste banker og Norges mest (sett inn negativt ladet ord) mobiloperatører er i seg selv en dårlig start. Ingen tvil om at de har kompetanse, men de skal ha tillit og goodwill blant kundene. I diverse fora finnes det en rekke kommentarer som går på dette.

 

Add-on. Så lenge løsningen ikke har 100 % utbredelse i Norge, vil mobilbetaling komme i tillegg til de eksisterende betalingskortene mine. Jeg må altså ha med både kort og mobil i butikken. Betaling med kort er allerede så raskt og enkelt, at jeg må ha gode grunner for å trekke opp mobilen fremfor betalingskortet. Husk at:

  • Betalingskortet er mindre
  • Skjermen på betalingskortet blir ikke mørk men jeg venter på tur i kassa.
  • Ingen tastaturlås på betalingskortet
  • Betalingskortet går ikke tomt for strøm
  • Ingen ringer til betalingskortet men jeg slår koden.

Proprietær løsning. For at Valyou skal virke må en rekke krav være oppfylt.

  • Kunde hos Telenor og DnB
  • Mobil med NFC
  • Betalingsterminal med NFC

Dessuten: den dagen betalingskortene mine får NFC (eller kanskje de har det allerede) er det exit stage left for Valyou. Da har løsningen deres ingen fordeler overfor betalingskort.

 

Dårlige odds, med andre ord.

 

Edit: innlegget redigeres forløpende.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...