Jentungen2 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hillestadvannet Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Eit vakker sumarbilete med god stemning Likar komposisjonen og utsnittet. Lyset gjer det litle ekstra Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Flott med sola som titter inn gjennom løvet. Lenke til kommentar
Leif Olsson Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Vakkert stemningsbilde Lady Nå kom sommeren med i dag 19 grader, jobb mandag Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Liker veldig godt slike naturbilder. Prikken over i-en for meg var sola/strålene gjennom løvet. Knallbra. For meg så ser det ut som bildet heller noe ned mot venstre om jeg skal være ekstrem kritisk. Mulig det bare er meg som ser det..??! Lenke til kommentar
5 d II Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Slutter meg til foregående. Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Flott og detaljert komponert i mange lag. Kjenner jeg deg rett så komponerte du inn S-svingen i lyset også i tillegg til lys-inngangen fra venstre, vurderte skyggene osv: ?For dette ser gjennomtenkt ut Endret 31. juli 2013 av Jentungen1 Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Tusen takk for tilbakemeldinger fra dere alle sammen Ikke helt utenkelig at det kan helle bitte litt mot venstre, enda jeg øyemålte med rutenettet i LR Måler dere ut med vannlinja er det nok lett å bli litt lurt av lyset som ligger i den, kan fort bli litt synsbedrag, så mulig jeg bomma litte granne der, men liker at det blir påpekt, gjør meg mer skjerpet til neste runde Til J1, så har jeg bevisst plassert sola inni løvverket denne gangen, for at den ikke skulle gjøre så voldsomt mye ut av seg og bli litt lettere å `temme`. Så også S formen i lyset på vannet i det jeg tok bildet Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Her har du fanget et vakkert lys - fin komp. Gjør seg i stort format. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Her har du klart deg bra ved å bruke et lite triks for motlysbilder og det er å enten dempe motlyset på noe vis eller fylle på lys i resten (noe som ikke lar seg gjøre med landskap, men fungerer utmerket til mindre saker som kan fylles ut ved å bruke blitz, reflektor eller lignenede) Pga det lave og sene lyset for du også fyldigere farge i det grønne enn om solen stod høyere på bildet. Bildet gir meg en fin sommerfølelse. Ser for øvrig at du driver å klipper bildene dine i litt ymse fasonger om dagen og det er greit til uttesting og "lek", men det er noe jeg personlig forsøker å unngå (med noen få unntakt der jeg går for kvadratiske bilder). Jeg forsøker å beholde det opprinnelige størrelsesforholdet som kameraet har i de aller fleste tilfeller. Det kommer av denne enkle grunnen: De aller fleste bildetjenester, rammer, formater når du skal printe og montere bilder tar hensyn til enten 4:3 eller 3:2 og andre formater gjør det problematisk når du skal henge opp eller gjøre klart bilder. F.eks skule jeg plukke ut 25 bilder vi skal ha hengende på jobben nå og pga av at jeg holder meg til originalformatene så er det ikke noe jeg trenger tenke på i det heletatt når vi skal plukke ut bilder. F.eks skal en vegg ha 5 bilder på rad og er derfor nødt til å ha samme fasong. Derfor er rådet å holde deg til størrelsesforholdet til originalbildet så langt det lar seg gjøre. (Noen unntak gjør man selvsagt). De fleste bildene jeg skal ha i f.eks kvadratiske utgaver (1:1) ser jeg ofte dette i opptaksøyebliket og komponerer bildet etter det eller tar et ekstra bilde for dette formålet. Ofte ødelegger man en komposisjon om man skal forandre format drastisk i ettertid... Bare noen kjappe tanker rundt klipping som jeg også drev en del med tidligere, men nå forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å ferdigkomponere bildet i opptaksøyeblikket og da i hovedsak i kameraformatet. Det gjør nemlig ting så mye enklere senere... (Til bilder som kun skal brukes på nett, som heading på Facebook osv spiller det selvsagt ingen rolle, men de aller fleste som syssler med fotografering får før eller siden lyst til å ha ut noen (eller mange) av de bedre på papir. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Angående helling til høyre/venstre. Så lenge du har en EKTE horisont (som man får ved fotografering ut over havet eller ved lav kameraføring ved et innlandsvann) så kan man vatre opp med f.eks rutenett. Ved en FALSK horisont som du har her må man rett og slett ta det på magefølelsen og la det bli slik man mener det ser mest mulig rett ut. Med unntak av om man har fått med et bygg, en flaggstang, eller rette trestammer osv, da bør man forsøke få det så disse står rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg