Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ! :)

Eg vil gjerne overclocke min pc, aldri gjort det, så vist noen er gode og kan hjelpe meg med og overclocke datamaskinen min SIKKERT, så hadde det vært flott!

Komponentene inni pc'n min:

Vannkjøler: Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler

Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Prosessror: Intel® Core i5-3570K Processor

Skjermkort: MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

Hovudkort: MSI Z77 MPower, Socket-1155

Håper dere vil hjelpe! Er heilt noob, så skriv litt utfyllandes og forståelig, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en del å gå på ja. Ser for meg rundt 4,5GHz på prosessoren og noen prosent høyere ytelse på skjermkortet.

En overklokking er som sagt aldri helt sikkert, men du må bare prøve deg frem. Husk på at ting neppe vil bli ødelagt så lenge du ikke øker spenning, så vær grådig på klokkefrekvensen og heller reset BIOS en gang i blandt, men vær forsiktig når du øker spenningen.

Lenke til kommentar

Vær også obs på å ikke kutte svinger ved å bruke "automatiske programmer" og funksjoner som overklokker "for deg". Jeg tenker da f.eks på å ikke sette V-core spenning selv, eller bruke overklokkingsprogrammer i WIndows. Dette gjelder spesielt når det kommer til å ikke skade maskinvaren.

Autoprogrammene gjør en DÅRLIG jobb, og er værre enn en forsiktig person. Det å justere spenningene er kanskje det mest risikable (selv om det ikke er veldig farlig, så er det alltids en risiko), men holder du deg til normale verdier som du sannsynligvis får i denne tråden så bør det gå helt fint.

Velger du derimot å ikke stille på V-core så¨vil denne automatisk kunne skru seg selv ganske høyt opp, slik at spenningen er mye høyere enn du tror. Dette øker tempen din, faren og vil kunne gjøre deg forvirret i samme slengen. Men sist men ikke minst så kan det også hindre deg i å få en god overklokk. En typisk noob-feil mange, inkludert meg selv har gjort en gang.

Lenke til kommentar

Overklokking er aldri sikkert...

Det er iallefall sikrere enn å ha pengene i banken ;)

cpu: 4600mhz @ 1.27v

Skjermkort: + 100-130 gir ca 1150mhz på gpu med å bumpe "powerlimit" til max i msi Afterburner

+150 på skjermkortminnet.

settings/unlock voltagecontrol @ Msi Afterburner

Msi Afterburner: http://www.guru3d.co...a_download.html

Minne: 2000mhz cl 11-12-12-12-31-2T @ 1.65v

Man kan egentlig bare å glemme å ødelegge en gpu med de store restriksjonene det er i softwaren til skjermkorta når det gjelder overklokking. Det går ikkje ann å ødelegge korta, fordi man ikkje kan sette opp volten så mye ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...