Gå til innhold

Hjelp til kjøp av rimelig HTPC/spill-pc til stua

Anbefalte innlegg

Har selv prøvd både Gigabyte og ASUS sine kjøleløsninger, og ASUS sitt var en god del stillere. Gigabyte sine skjermkort sliter også mer med coil whine, noe jeg også erfarte.

Jeg har tidligere sverget til Asus, men denne gangen fikk Gigabyte en sjanse grunnet overdimensjonert kjøling, og de har ikke skuffet med dette kortet. Kjøleløsningen er fantastisk og det eneste jeg har å utsette er at ikke den offisielle bios'en kjører passivt så lenge GPU er under ~40 grader. En liten mod fikset den biffen :) Jeg er helt sikker på at mitt kort ikke har noe coil whine heller, Testet det i et helt passivt system i en periode, og det var virkelig null støy.

Edit: Dette kortet er virkelig ekstremt stille. Jeg har før vært så fornøyd med et skjermkort, og jeg er rimelig kresen på lyd :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri sagt at Gigabyte sine skjermkort er dårlig, dog har jeg prøvd både Gigabyte GTX 670 og ASUS GTX 670 og ASUSen var merkbart stillere, og hadde ikke coil whine. Jeg synes faktisk at kjøleløsningen på ASUS sitt 650Ti Boost ser bedre ut, men egentlig spiller det ingen rolle hvordan kjøleren ser ut, men hvordan den yter i praksis. ASUS sine skjermkort pleier nesten alltid å være stillere enn Gigabyte sine ifølge tester, det er ikke til å legge skjul på.

Hvilken mod var det som gjorde at du kunne slå av viftene på skjermkortet? Hørtes fristende ut, eneste problemet er at det virker som at det er umulig å slå viften av på NH-D14. :)

Lenke til kommentar

Har aldri sagt at Gigabyte sine skjermkort er dårlig, dog har jeg prøvd både Gigabyte GTX 670 og ASUS GTX 670 og ASUSen var merkbart stillere, og hadde ikke coil whine. Jeg synes faktisk at kjøleløsningen på ASUS sitt 650Ti Boost ser bedre ut, men egentlig spiller det ingen rolle hvordan kjøleren ser ut, men hvordan den yter i praksis. ASUS sine skjermkort pleier nesten alltid å være stillere enn Gigabyte sine ifølge tester, det er ikke til å legge skjul på.

Hvilken mod var det som gjorde at du kunne slå av viftene på skjermkortet? Hørtes fristende ut, eneste problemet er at det virker som at det er umulig å slå viften av på NH-D14. :)

Jeg skal ikke påberobe meg noe fasitsvar angående kjøleløsningene her, men for meg ser det ut som om gigabyte sine vifter er hakket større i dette tilfellet. Uansett ser det ut som om begge har svært gode kjøleløsninger, så hvem av dem som er hakket bedre er ikke så viktig. Begge har lavt effektforbruk, god ytelse og overdimensjonert kjøling ;)

Da jeg fikk Gigabyte-kortet var det BRÅKETE, men det var fordi min-speed på viftene var satt til 40% i BIOS, og kunne ikke settes lavere. Det kom en ny update som satte dette til 25% som gjorde det "stille".

Etter hvert kom det en bios-editor som støtter kepler, og jeg fikk endelig moddet bios til å sette 0% som min-speed på viftene. I samme slengen la jeg inn overklokkede verdier slik at jeg slipper å overklokke i software igjen. Det er fjellstabilt

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?30356-Nvidia-Kepler-BIOS-Tweaker-v1.25-f%FCr-GTX-6xx-Reihe-680-670-660-650-UPDATE

http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+650+Ti

Jeg har ikke "boost" men mitt kort får ~3380 i Passmark sin test, sammen med en AMD CPU. Jeg husker ikke hvor mye det lot seg klokke, men det var merkbart. Veldig mye for pengene :)

Hvis du har et 6xx kepler-kort kan du enkelt modde bios.

Jeg har ikke NH-D14 selv men erfaringsmessig er Noctua gode på støy, så jeg synes det er rart om det ikke er tilnærmet lydløst. Jeg har nå billig-vannkjøling og ønsker meg tilbake til luft ;) Kjøler en 1x120mm radiator med 2x Noctua 120mm vifter, men lyden av selve "vannet" i pumpa er nok til at jeg vil tilbake til luft.

Har du sjekket hvilken RPM viftene dine ligger på i idle?

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring angående modding av BIOS! Men er det ikke litt risky å gjøre med tanke på garanti, og at man kan bricke skjermkortet? Sitter per dags dato på HD 4000, og venter på HD 9000-serien til AMD. Men dette går kanskje bare på Nvidia skjermkort?

Hadde litt trøbbel med å plugge NH-D14 til viftestyringen på R4 så viftene på den surrer rundt på 1300rpm, men tenkte jeg skulle prøve igjen når jeg kom hjem fra hytta. Får heller ikke styrt den i FanXpert 2 da den ikke har PWM. Viftestyringen støtter ned til 5V, men det kan kanskje kalles lydløst? Hadde uansett vært utrolig digg å kunne slå av alle viftene når du bare surfer og lignende. Hva slags strømforsyning har du?

Endret av Aerow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...