Gå til innhold

Hjelp til kjøp av rimelig HTPC/spill-pc til stua

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en HTPC/spill-pc til stua til fordel for konsoll. Den skal hovedsaklig brukes til streaming/film, og gjerne Steam big picture sammen med håndkontroll. Helst innenfor rimelige økonomiske rammer, så lenge den drar de fleste nye spill greit. Det er noen år siden jeg har bygget PC nå, har lagt ved to forslag. Hadde satt pris på noen tanker rundt disse :)

https://prisguiden.no/liste/142532

https://prisguiden.no/liste/142534

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge ser bra ut, og f.eks kabinett er en smakssak. Begge er gode :)

Jeg ville dog valgt 650Ti Boost :) Det fra Gigabyte har "Windforce"-kjøler som er ca. vifteløst med nyeste bios (20% min, sjelden den går over) og bios kan enkelt modifiseres til å støtte 0%, altså vifteløst, opp til f.eks 40 grader for så å snurre litt.

Corsair CX er egentlig ikke så snask, og 500W er overkill. Jeg vet ikke helt hva du eventuelt skulle erstattet den med i samme prisklasse, men 300W holder lenge og vel til de komponentene...

Lenke til kommentar

Hei

I det første oppsettet ditt vil ikke Hk og CPU passe. HK er AMD socket.

Ellers ser det andre oppsettet ditt ganske bra ut.

Men om du har muligheten til å spanderere litt til på prosessor og gå for en i5, så gjør det.

i3 holder til streaming, men er ikke noe serlig å spille med :)

Lenke til kommentar

Hei

I det første oppsettet ditt vil ikke Hk og CPU passe. HK er AMD socket.

Ellers ser det andre oppsettet ditt ganske bra ut.

Men om du har muligheten til å spanderere litt til på prosessor og gå for en i5, så gjør det.

i3 holder til streaming, men er ikke noe serlig å spille med :)

Er det ikke et Z77-chipset på den? Det var det ihvertfall her, den første PC'en altså...

Tror i3 skal klare "casual gaming" greit. Det kommer mer ann på GPU :) Ulempen med i5 er generelt høyere TDP, men for all del, det er ikke nødvendigvis dumt, avhengig av hva man planlegger å gjøre...

Lenke til kommentar

Er det ikke et Z77-chipset på den? Det var det ihvertfall her, den første PC'en altså...

Tror i3 skal klare "casual gaming" greit. Det kommer mer ann på GPU :) Ulempen med i5 er generelt høyere TDP, men for all del, det er ikke nødvendigvis dumt, avhengig av hva man planlegger å gjøre...

Ivertfall det værste jeg vet er å underdimensjonere, for så å måtte bite i det sure eplet å bytte ut komponenter igjen innen kort tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor 7850 fremfor 650Ti Boost?

Husk at sistnevnte har CUDA, noe som gjør at man har mulighet til å kjøre LAV/MadVR om man er opptatt av det beste bildet på film. Dette er tross alt en HTPC ;)

Edit:

Glemte å si at det 650 Ti Boost er overraskende lite, og med f.eks Windforce er det lydløst idle (og ca lydløst i bruk). I tillegg er det veldig egnet for SLI om behovet skulle melde seg... og det koster marginalt mindre.

Dessuten liker jeg driverne til Nvidia bedre, men det er en smakssak. Til HTPC er uansett CUDA en fordel om du skal ha maksimal bildekvalitet...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Jeg tror jeg går for ditt forslag Aerow, og mulig jeg slenger på en GTX 760. En SSD kjøper jeg heller hvis behovet melder seg. Men leser at FX-8120 har høy varmeutvikling, noe som kanskje vil medføre at jeg må ha en ekstra vifte eller to? Og det vil vel bli litt bråkete i stua?

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Jeg tror jeg går for ditt forslag Aerow, og mulig jeg slenger på en GTX 760. En SSD kjøper jeg heller hvis behovet melder seg. Men leser at FX-8120 har høy varmeutvikling, noe som kanskje vil medføre at jeg må ha en ekstra vifte eller to? Og det vil vel bli litt bråkete i stua?

Ja, det er dessverre litt overkill med en 8-core i stua, og intel er nok bedre på spill. Hvis du ikke var opptatt av spilling ville jeg anbefalt en A6-6600K. Vurder heller å gå opp til en i5 med lav TDP om du vil ha mer juice. Dessverre kan jeg ikke anbefale AMD til det formålet du beskriver her :\

Edit:

Forøvrig anbefaler jeg å prøve med en 650 Ti Boost først. Det er billig og ikke minst lydløst. På min PC drar det alt jeg vil spille, men jeg er ikke mye til gamer. HW har en test der de hadde to slike i SLI, og det er definitivt mer for pengene enn 760, pluss at du får mer / bedre / stillere kjøling. Eneste ulempen er at du bruker opp en PCI-X slot...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

ASUS GTX 760 er nesten like stille, men yter mye bedre. SLI er fortsatt full av problemer, så det er mye lurere å gå for ett kraftig skjermkort, istedenfor to svake.

Nåja

http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174/4

Som sagt ville jeg gått for gigabyte sitt kort.

WindForce-2X-Cooler-Applied-to-Gigabyte-GeForce-GTX-650-Ti-Boost.jpg

Massivt overdimensjonert kjøleløsning som i praksis betyr 0 støy :) Legg merke til det store området bakerst der viftene blåser luft rett gjennom.

Lenke til kommentar

SLI gir høyere FPS, men dårligere spillopplevelse. Noe av grunnen til dette er microstutter. Dette vil gjøre at når du spiller, føles det mye mer hakkete. Derfor vil 60FPS på ett skjermkort se mye bedre ut enn 60FPS på to skjermkort. Det er også andre problemer, blant annet høyere støynivå, høyere strømforbruk og spill som ikke støtter SLI. Hadde SLI fungert perfekt, ville det ødelagt hele markedet.

Lenke til kommentar

SLI gir høyere FPS, men dårligere spillopplevelse. Noe av grunnen til dette er microstutter. Dette vil gjøre at når du spiller, føles det mye mer hakkete. Derfor vil 60FPS på ett skjermkort se mye bedre ut enn 60FPS på to skjermkort. Det er også andre problemer, blant annet høyere støynivå, høyere strømforbruk og spill som ikke støtter SLI. Hadde SLI fungert perfekt, ville det ødelagt hele markedet.

Hvis du ser på de andre sidene i testen ser du at alle de "problemene" er adressert :)

SLI støyet mindre enn noen av enkeltkortene. Uansett kan jeg si ut fra egen erfaring at det kortet jeg linker til kjører passivt med mindre du spiller, altså 0 støy :)

Lenke til kommentar

Det ble til slutt dette oppsettet, takk for all hjelp!

Prosessor: Intel Core i5-4670K Haswell

HK: ASRock Z87E-ITX

GPU: ASUS GeForce GTX 760

RAM: Corsair 8GB DDR3 1600MHz

HD: Seagate Barracuda 7200.14 - 1TB + Samsung 840 Basic SSD 120GB

PSU: XFX Core Edition PRO550W

Kabinett: Fractal Design Node 304

Tilbehør: Logitech Wireless Touch Keyboard K400, Logitech Marathon Mouse M705

Endret av Faris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...