Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke bil hadde du gått for?

Anbefalte innlegg

Hva dine ører mener er for mye kakling har jeg ingen forutsettning å uttale meg om. jeg skriver bare hva jeg synes. og det er at de nyere dielseldrevne bilene har en betydeligere bedre gange en det som var tilfellet for kun få år siden. samt at det er biler som er Dieseldrevne biler som faktisk går greit unna.

det viser, i mine øyne og ører, at produsentene legger mye mer penger i forskning på Diesel som drivstoff. joda jeg skjønner det at det er femi og greier, men slik er det.

Jeg er svært sensitiv ovenfor ulyder mens jeg kjører bil, dieselmotorer lager slike ulyder.

Hvis du ser på utviklingen som foregår for tiden er det ingen tvil om at det er blant bensinmotorene den største utviklingen har foregått de senere år.. Se eksempelvis Ford sin 1,0 bensin på 125hk.. Et bra eksempel på vellykket downsizing.

Bensinmotorene utvikler seg i et heftig tempo, dieselmotorene har i stor grad stått på stedet hvil noen år selv om dieselkaklingen ikke er så ille som den en periode var.

Bilprodusentene har nok forstått at dieselmotorer ikke har så mye fremtid, da særlig i byene.

Enkelte land har jo faktisk totalforbud mot dieselmotorer i personbiler.. Et slikt sted skulle jeg gjerne holdt til.

jeg har heller ingen forutsettninger om å uttale meg om hva som produsentene og uavhengige bil testere bruker som preferanser når de bruker sitt utstyr for å måle lydnivået i en bil, så det får du nesten ta opp med dem. men når det står at støyen er målt til 65 db sår gidder ikke jeg å etterprøve det. jeg bare konstaterer at det er et tall som de bruker og at dess lavere tall, dess bedre.

Slike tall er noe man kommer frem til ved bruk av ekstremt lavstøyende dekk og på ekstremt god asfalt..

Det er tall som sier null og niks om bilens støynivå på norske veier (vi har som kjent ikke ekstremt god asfalt..)

jeg er helt enig med deg at 8.2 sek ikke er fort målt opp mot de fleste biler som innehar en V8 bensindrevet motor med åttogfjørti hester, men opp mot "normale" bensinere, som tross alt trådstarter skal kjøpe, er det ganske greit. synes jeg.

Eksempelvis gjør jo Golf 0-100 på 8,4 sekunder med en 1,4-liters bensinmotor og automat.

Ford Focus må ha 1,6-literen for å fikse dette, men da bruker den til gjengjeld 8,1

Med 1-literen bruker den vel 11 og noe.

jeg vet ikke helt om det er morsomt at den bruker en halv liter på mila. men når jeg tenker på at enkelte bruker det dobbelte på drivstoff synes jeg at det i allefall er til å smile av.

Da kan jeg gjøre deg enda litt mer fornøyd, jeg bruker vesentlig mer enn det dobbelte.

I helgen var jeg på langtur.. På vei til målet hadde jeg over en distanse på 40 mil et snittforbruk på 1,18

På vei hjem hadde jeg et snittforbruk på 1,12 (pga sinker i diverse kjipe overlastede familiebiler med venstrefeltabonnement)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...