Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke bil hadde du gått for?


Anbefalte innlegg

Eh. Diesel er dyrere enn bensin i innkjøp, og har høyere avgifter, men er mer slitesterke enn bensinmotorer.

Har du kjørt nyere dieselbil så hadde du merket at de er morsomme, stillegående og med høy kjøreglede.

 

Jeg har kjørt nyere dieselbiler, alt fra 1,6TDi-maskinene til Volkswagen til eksempelvis MB sin 350CDi-maskin plassert i E-klasse.

Og en haug av modeller mellom der.

 

Da jeg for kort tid siden skulle ha ny bruktbil hoppet jeg over dieselbilene (jada, jeg prøvekjørte ymse, blant annet A4 3.0TDi, BMW 525 diesel og MB E320CDI i 211-karosseriet)

 

For meg var alle disse uaktuelle, jeg misliker bråket, og at de er så jævlig uinspirerende å kjøre.

 

For meg endte valget med bensinmotor og riktig antall sylindre, det har jeg ikke angret et sekund på.

 

Det er rett og slett ingen dieselalternativer som kan hamle opp med den.

 

Og lyden som er svært viktig er selvsagt langt heftigere i en bensinmotor med mange nok sylindre enn i en kjip dieselmaskin.

 

Eks

BMW 330 diesel

Mercedes E-klasse

Ford Mondeo 170 hk utgave

 

I tillegg går en dieselmotor billigere ved høy belastning enn en bensinmotor :)

 

 

330en har jeg ikke kjørt, men det er fortsatt kaklelyd der og.

E-klassene har jeg kjørt en del av.

Å prate om morsom og kjøreglede i samme innlegg som du fremhever Mondeo diesel blir litt.. Rart..

 

 

At det er billig å kjøre med er nå som det er, men bensinmotor er å foretrekke.

At dagens bittesmå dieselmotorer med relativt høyt trykk og høyt effektuttak skal vare lenger enn en god bensinmotor har jeg også vondt for å se for meg.. Har du noe konkret bevis for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha skiftet mellom bensin (uten turbo), diesel (med turbo) og nå bensin (med turbo), er min erfaring:

- Diesel har lavere forbruk

 

Hvis man er så opptatt av forbruk og kostnader forbundet med dette kan man LPG-konvertere bensinmotoren og kjøre enda litt billigere enn med diesel.. Uten å få nevneverdig økning i servicekostnader.

Det soter mindre også.

 

- Bensin starter lettere når det er skikkelig kaldt (ikke alltid man har tilgang til motorvarmer)

- Bensin blir fortere varm og gir bedre varme i bilen

 

Sant, men her er det jo i alle ok biler i dag uansett tilleggsvarme.. Selv i doningen min med bensindrevet V8er er det elektrisk tilleggsvarme for å få opp varmen fort.

 

 

- Bensin går stillere, spesielt på tomgang, og spesielt på kald motor

- Bensin får ikke problemer med partikkelfilter ved mye småkjøring

 

Svært gode og viktige poeng.

 

- Diesel har høyere servicekostnader (varierer sikkert en del)

 

Som regel stemmer dette ja.

Og man kan glede seg til dieselpumpa ryker.. Kostnader på 30-50k er ikke uvanlig.. :)

 

 

- Bensin uten turbo har dårligere trekkraft på lave turtall enn diesel med turbo, og er mindre egnet til å trekke tung henger

 

There is only one substitute for cubic inches.. More cubic inches.

 

Altså, turbo er en måte å late som en motor har større volum enn den har, en motor med stort volum har dette draget uten turbo.

Jeg trekker en del tilhenger med E-klassen, det er en drøm.. I tillegg kan jeg drive lyskryssracing om jeg ønsker, også med tilhenger bak!

Ja, det er en bensinbil.

 

 

- Diesel har begrenset effektivt turtallsområde (ca 1500-3500), noe som krever optimal og ofte gearskift ved aktiv kjøring (gjelder manuell)

 

Dette kan kompenseres for ved å ha fornuftig giring. En dieselmotor blir aldri noe særlig til aktiv kjøring uansett.

 

- Bensin uten turbo har varierende effektivt turtallsområde (ca 3000-6500), pga dårlig trekkraft på lave turtall (finnes unntak her, ofte med stort motorvolum)

 

Igjen noe man kompenserer for med riktig giring.

 

- Bensin med turbo har stort effektivt turtallsområde (ca 1500-6500), noe som (etter min oppfatning) gir mer kjøreglede (gjelder spesielt manuell)

 

Etter mitt syn er turbo med på å ødelegge kjøregleden..

Det er ikke lenger samme sprut i toppen som det var tidligere.

Jeg husker da jeg testet en sånn liten Alfa-sak med en 1,7 liter elns på et par hundre hk..

Det gikk bra, men den manglet jo fullstendig karakteren en Alfa skal ha.. Den dabbet av mot slutten, mens den burde våknet opp på 4500 omtrent.

 

 

Uansett: Det er den enkeltes kjørestil og ikke minst årlig kjørelengde som avgjør om diesel- eller bensinmotor er beste valg. Jeg anbefaler å prøve begge deler, gjerne litt lengre enn en runde rundt kvartalet, før man bestemmer seg for dette valget.

 

 

Hvis man kjører mye kan gasskonvertering av en bensinmotor være minst like bra som å kjøre rundt med kakleverk.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvorfor har diesel høyere servicekostnader?

Som jeg sier varierer dette en del. Her kan du se en relativt ny undersøkelse fra Sverige: http://www.teknikensvarld.se/2013/04/04/39305/bensin-eller-diesel--vi-jamfor-kostnaderna/ Prisene for "Service og underhåll" vil neppe være de samme i Norge, men forskjellene bør være sammenlignbare.

 

Da jeg byttet bil sist, stod valget mellom ny turbodiesel og turbobensin, og her var den viktigste forskjellen i driftskosnader at diesel hadde registerrem, mens bensin hadde registerkjede. Det vil si at dieselvalget ville få en regelmessig ekstra kostnad på 12-15.000 for bytte av registerrem, mens bensinmotoren har vedlikeholdsfritt kjede.

Lenke til kommentar

5 serien er jo drit stygg, du kan ikke finne på å kjøpe den.. Ser både mongo ut foran og helt lang dryg bak. Jeg mener hva røyka dem når de designa den bak parten der ?

 

Den nye 3 serien likte jeg ikke så godt i starten, men nå har jeg sett den flere ganger live og den er smoooooooooookin ! Spar mere penger og kjøp den.

 

Audi er blæi av de. Aka gone in the wind

 

Kjøp bilen kontant aldri lån penger, det er for suckas.

Lenke til kommentar

Diesel har lavere forbruk og lavere pumpepriser. På langkjøring kjører jeg min Golf bluemotion under 0,4 og prisen på diesel er som regel 1 - 1,50 lavere enn bensin.

 

Mange tusenlapper spart per år i drivstoff.

 

Og med LPG-drift ville du hatt enda litt lavere driftskostnader og samtidig sluppet kaklelyden.

Lenke til kommentar

ingen kaklelyd i moderne dieselbiler.

 

Det er det reneste vås!

 

Jeg har testet 2013-modellene av ihvertfall et titalls merker av dieselbiler.

Alle som en kakler de, uavhengig av antall sylindre.

Men 6erne høres definitivt bedre ut enn 4erne.

Lenke til kommentar

Enig med Snylter på sistnevnte. Firerdiesel høres fortsatt forferdelig ut. Sekser er litt bedre, men det er fortsatt bare en liten traktormotor. Ingenting galt i det, men bensinmotorer høres utrolig mye bedre ut.

 

De fleste mindre NA bensinmotorer mangler dog dreiemoment. Godt turbobensin har begynt å bli vanlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den som sier at moderne dieselmotorer ikke kakler bør få sjekket hørselen sin. Jeg hører dårlig, men det som var mest irriterende ved vår 2008 MB 4-syl CDI var motorlyden på tomgang. Ille på varm motor, enda verre på kald. Kjører du mye i by/kø, går motoren på tomgang det meste av tiden, og man sitter der og irriterer seg. Vaffal jeg.... En nytelse å kjøre bensin(turbo) i forhold, den er så godt som lydløs på tomgang.

 

Enig i at 5-sylindre og høyere høres bedre ut enn 4'ere, men bensin er mye bedre på dette området uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den karakteriske dieselklakkingen er borte på nymoderne biler.

Sammenlignet med biler fra 80-tallet er det bedre, men dieselklakkingen er på ingen måte borte.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at jeg ikke kjører noe spesielt mye, om jeg skulle tippe så blir det vel ca 650 til 700 km i mnd. Så om jeg ser noe spesielt gevinst i å velge diesel, så er vel den minimal.

Etter det jeg har lest så blir det kanskje til at jeg går for en 6 sylinder bensin bil.

 

Jeg har heldigvis ikke så veldig hastverk. Så jeg kommer vel bare til å se på hvilke biler jeg finner på Finn.no

Lenke til kommentar

5 serien er jo drit stygg, du kan ikke finne på å kjøpe den.. Ser både mongo ut foran og helt lang dryg bak. Jeg mener hva røyka dem når de designa den bak parten der ?

 

Den nye 3 serien likte jeg ikke så godt i starten, men nå har jeg sett den flere ganger live og den er smoooooooooookin ! Spar mere penger og kjøp den.

 

Audi er blæi av de. Aka gone in the wind

 

Kjøp bilen kontant aldri lån penger, det er for suckas.

Synes ikke 5 serien ser så ille ut for å være ærlig, har ikke noe imot bakenden eller fronten. Eller fronten må være slik og ikke slik.

Lenke til kommentar

Altså den nye 5 serien er delilig, men den gamle 5 serien minner meg om en utstrakt boble. Blir irriterert hver gang jeg ser ræva på den, ja faktisk jeg snur meg nesten.

 

Diesiel på nyere biler er flott. Kommer jo litt anpå hva du er for fyr da ? Kjører du mye langkjøring og liker å cruise i jevn fart = Diesel. Billig, driftsikkert og politelig.

 

Men 3 serien er kul da, ta og sjekk ut en live og få følesen av den. Veldig sporty og god komfor. Syntes designet på den bare vokser og vokser for hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...