Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke bil hadde du gått for?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å ser litt etter en ny bil, og har funnet noen par alternativer.

Men jeg hadde likt å høre litt mer ifra dere som har tydeligvis mer peiling på bil enn det jeg har.

 

Så om dere kunne sagt hvilke av disse bilene dere ville ha gått for, og komme med en begrunnelse :)

Og om dere også vil si hvilken dere IKKE ville velge så hører jeg litt om de positive og negative egenskapene til bilene.

 

Det jeg hadde likt å høre er prisen på bilene litt mer om motoren/girkasse o.l.

Utseende messig og ustyr som er nevnt i annonsene har jeg jo sett på.

  1. Audi A4 S-Line, ny pris 2009
  2. Audi A5 2,7 TDI S-Line 2008
  3. Audi A5 1,8 TFSI
  4. BMW 5-serie 520 td M-Sport +++ Delskinn 2008
  5. BMW 5-serie 525 DA M-Sport 2008
  6. BMW 5-serie 520da, M-sport
  7. BMW 5-serie 525DA M-PAKKE
  8. BMW 3-serie 318DA LUX.LINE

 

Så langt så holder jeg en knapp på #6 ellers så synes jeg at A4 og A5 virker veldig lovende ut. Men jeg har brent meg så mange ganger på Audi at jeg har mine tvil om å gå tilbake.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig ville gått for den A5 med bensin motoren :)

Ja, synes den bilen var grom og prisen var ikke så fryktelig ille heller, mtp på km den hadde gått.

Jeg har alltid hatt bensin biler, men må vel være ærlig med å si at prisen på bensin har fått meg til å se litt på diesel biler. Men det bilde jeg har av diesel biler (Takk til Top Gear) er at de er kjedelige, høylytt og generelt sett en gammel dame.

Har også vurdert å kjøpe en bil med tiptronic/steptronic/multitroni osv osv.

Lenke til kommentar

Hadde gått for 3-serien eller en av 525ene. F30 er en veldig fin bil å kjøre. Jeg har bare prøvd 328i, som i tillegg er ganske rask. F30 har et veldig førerorientert interiør, og man føler seg ganske innpakket i den, noe jeg liker.

 

E60 har jeg også kjørt. Dieselsekseren passer veldig bra i denne, og den føles ganske kvikk, selv om bilen er stor. Komfortmessig er det toppklasse, og lydisoleringen er veldig god.

Lenke til kommentar

Hadde gått for 3-serien eller en av 525ene. F30 er en veldig fin bil å kjøre. Jeg har bare prøvd 328i, som i tillegg er ganske rask. F30 har et veldig førerorientert interiør, og man føler seg ganske innpakket i den, noe jeg liker.

 

E60 har jeg også kjørt. Dieselsekseren passer veldig bra i denne, og den føles ganske kvikk, selv om bilen er stor. Komfortmessig er det toppklasse, og lydisoleringen er veldig god.

De punktene er vel noe jeg setter litt ekstra pris på.

Noe jeg ikke heeelt liker med F30, så er det hva de har gjort med fronten, eller rettere sagt panseret. Hvorfor har de kuttet det slik... Om du forstår hva jeg mener så er det en klar forskjell fra forgjengeren.

Men det er vel bare en bagatell.

 

Var det denne E60 du tenkte på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42856522?

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

BMW 5-serie har mange feil i statistikken til svenske bilprovningen.

Jeg er glad i biler som holder seg på veien i årevis uten en masse verkstedopphold, så det utgår helt.

 

Audi A5 er en ny modell og det kan ofte medføre barnesykdommer, uten at jeg vet noe om det.

 

Jeg ville derfor gått for A4 som er beviselig god kvalitet, og de har nok for lengst blitt kvitt barnesykdommene.

Lenke til kommentar

^Audi A5 er fra 2008, det er altså en 5 år gammel konstruksjon.

 

...og bilen han så på var en 2008 modell... ;) såååååå kanskje du skulle ta innover deg muligheten for at nettopp den da kunne være i faresonen for barnesykdommer.

Lenke til kommentar

...og bilen han så på var en 2008 modell... ;) såååååå kanskje du skulle ta innover deg muligheten for at nettopp den da kunne være i faresonen for barnesykdommer.

Og du tror ikke det ville vært ordnet opp i nå?..

Lenke til kommentar

Ville gått for 6 eller 7.

Audi ser jeg bort fra. Har aldri likt Audi, i tillegg kjenner jeg alt for mange med dårlige erfaringer. Ikke bare med bilen, men med verksteder og priser også.

 

Diesel velger jeg konsekvent, da jeg ofte har behov for å trekke tungt. I tillegg er jeg maskinist, så bensinbil ville vært blasfemi mot eget yrke ;)

Lenke til kommentar
Jeg har alltid hatt bensin biler, men må vel være ærlig med å si at prisen på bensin har fått meg til å se litt på diesel biler.

 

Sånn har jeg også tenkt når det gjelder bilbytte, men så er det jo slik at de har funnet ut at diesel er miljømessig verre enn bensin, så hvem vet hva slags "grep" politikerne kommer til å gjøre med dette i fremtiden?

 

I tillegg så hørte jeg noen si det at på bykjøring så er dieselmotorer mer utsatt for slitasje enn hva bensinmotorer er, på grunn av at dieselmotoren aldri når optimal temperatur. Kan noen her bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Diesel forurenser lokalt, mens bensin forurenser globalt. En dieselmotor vil også forurense mer på bykjøring da du ikke oppnår skikkelig forbrenning.

De sier at løsningen på dette er resirkulering av eksosgasser til innsug, men det fører til koksing av luft/eksoskanaler og nedsoting av turbolader. Noe som senker virkningsgraden av motoren din, som fører til at du må gi mer gass (mer diesel), for å få samme effekt. Dette vil føre til ytterligere øking av CO2-utslipp. Det er det folk legger i "å kjøre rein" en dieselmotor. Hiv på en henger eller campingvogn og trø til, da får du reinbrenning av motoren og økt virkningsgrad :)

 

Det kan også nevnes at det er høyere brennverdi i en liter diesel enn en liter bensin. Lavere forbruk, og større drakraft med dieselmotor. For å si det enkelt, du har mer igjen for en liter diesel enn en liter bensin.

 

En ting til som A/S Norge ikke har forstått er dette med motorkraft. For en stor dieselmotor vil bruke mindre enn en liten på samme kjøring, siden du bruker mindre % av effekten til motoren.

 

Du får en BEkreftelse henrikwl :) Men det er en sannhet med modifikasjoner, da alle motorer vil ta mer skade av bykjøring enn landeveiskjøring. En bensinmotor er varmere enn en dieselmotor på bykjøring, men den har heller ikke optimal driftstemperatur under slike kjøreforhold.

 

Håper du ble litt klokere :)

Lenke til kommentar

:thumbs:

 

Plutselig var dieselbil litt mer akutelt igjen. Hvis det som trengs for å holde den sprek er å trø til en gang i blant skal alltids det ordnes.

 

Så får jeg heller ta stilling til ting på nytt hvis politikerne finner ut at de skal redde miljøet ved å gjøre dieselen dyrere og få folk over på bensin igjen. ;)

Lenke til kommentar

Et riktig flott knippe med biler som du har å velge blandet der. Og du er heldig som har muligheten til å kunne velge blant såpass flotte biler.

Nuvel, selv om utvalget er veldig bra så kunne du også sett etter en Audi med Quattro. Helst med tiptronic og 170 hk 2.0 diesel.

Jeg har svært gode erfaringer med tiptronickassene. De senker forbruket og, i mitt tilfelle, øker bilgleden.

Det er nok sant at Audi har hatt noen problemer i den tidlige fasen av modellseriene, men jeg mener at det er mye godt rettet opp. Jeg har noen kjenninger som har både A4 og A5 og ingen av dem har hatt noen større problemer. Men det har ingen med BMWene heller da.

Noe elektrisk småtull har det vært med begge merkene men ikke noe som har kostet for mye.

 

Men jeg tror at du blir fornøyd med uansett av disse bilene som du har å velge blandt. BMW er nok et lite hakk bedre å kjøre en Audiene når den er uten Quattro. Men Audiene er bedre på vinterføre og er vel i sannhetens navn penere utseendemessig en BMW 5 serien.

 

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt bensin biler, men må vel være ærlig med å si at prisen på bensin har fått meg til å se litt på diesel biler. Men det bilde jeg har av diesel biler (Takk til Top Gear) er at de er kjedelige, høylytt og generelt sett en gammel dame.

Har også vurdert å kjøpe en bil med tiptronic/steptronic/multitroni osv osv.

 

Clarkson med kompani har rett.

Dieselbiler er kjedelige, de bråker, og er gammelmodige triste saker.

 

Bensinmotor er å foretrekke, selv om det koster litt å være kar.

Lenke til kommentar

Bensinmotor er å foretrekke, selv om det koster litt å være kar.

Eh. Diesel er dyrere enn bensin i innkjøp, og har høyere avgifter, men er mer slitesterke enn bensinmotorer.

Har du kjørt nyere dieselbil så hadde du merket at de er morsomme, stillegående og med høy kjøreglede.

 

Eks

BMW 330 diesel

Mercedes E-klasse

Ford Mondeo 170 hk utgave

 

I tillegg går en dieselmotor billigere ved høy belastning enn en bensinmotor :)

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å prøvekjøre #2 og #6 en gang i neste mnd, evt ta meg en biltur til Stavanger for å prøvekjøre den bilen.

Og jeg lærte litt nytt om diesel biler nå =)

 

Andre steder sier de at 4 sylinder diesel er veldig stusselig. Noe som kjenner seg igjen der?

Lenke til kommentar

 

 

Så får jeg heller ta stilling til ting på nytt hvis politikerne finner ut at de skal redde miljøet ved å gjøre dieselen dyrere og få folk over på bensin igjen. ;)

 

Ingen fare lenger, dette har regulert seg selv under den overhengende trusselen fra AvgiftsPartiet. Det siste året har jo salg av bensin tatt seg kraftig opp og dieselsalget stupt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter å ha skiftet mellom bensin (uten turbo), diesel (med turbo) og nå bensin (med turbo), er min erfaring:

- Diesel har lavere forbruk

- Bensin starter lettere når det er skikkelig kaldt (ikke alltid man har tilgang til motorvarmer)

- Bensin blir fortere varm og gir bedre varme i bilen

- Bensin går stillere, spesielt på tomgang, og spesielt på kald motor

- Bensin får ikke problemer med partikkelfilter ved mye småkjøring

- Diesel har høyere servicekostnader (varierer sikkert en del)

- Bensin uten turbo har dårligere trekkraft på lave turtall enn diesel med turbo, og er mindre egnet til å trekke tung henger

- Bensin med turbo har minst like bra trekkraft på lave turtall som diesel med turbo

- Diesel har begrenset effektivt turtallsområde (ca 1500-3500), noe som krever optimal og ofte gearskift ved aktiv kjøring (gjelder manuell)

- Bensin uten turbo har varierende effektivt turtallsområde (ca 3000-6500), pga dårlig trekkraft på lave turtall (finnes unntak her, ofte med stort motorvolum)

- Bensin med turbo har stort effektivt turtallsområde (ca 1500-6500), noe som (etter min oppfatning) gir mer kjøreglede (gjelder spesielt manuell)

 

Uansett: Det er den enkeltes kjørestil og ikke minst årlig kjørelengde som avgjør om diesel- eller bensinmotor er beste valg. Jeg anbefaler å prøve begge deler, gjerne litt lengre enn en runde rundt kvartalet, før man bestemmer seg for dette valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...