Gjest Slettet+9871234 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Breivik er en norsk statborger og skal behandles likt som andre norske innsatte! Man får ikke mindere straff utifra straffeutmåling! Der er ikke jeg helt enig når det gjelder debatten om ha blir behandlet for strengt i norske fengsler. Han bør behandles som enhver lommetyv med skjerpet sikkerhet på grunn av den trusselen han utgjør. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Fordi det er en rettighet norske innsatte har. Vi behandler ikke noen innsatte annerledes fordi vi liker dem ekstra dårlig. Og vi endrer heller ikke loven på grunn av enkelttilfeller på denne måten. Breivik har rettigheter som alle andre, selv om han er et avskum. Gjør vi unntak fra det har vi tapt. Har ikke skrevet at Breivik ikke skal har like rettigheter som andre norske innsatte. Har heller ikke skrevet at vi skal behandle innsatte annerledes fordi vi liker dem ekstra dårlig. Det jeg har skrevet at Breivik på igjen måte fortjener å studere ved UiO. Jeg sier det igjen. Å drepe 1 menneske er like ille som å drepe 77 mennesker. Det har jeg skrevet i et tidligere innlegg Ved å gjøre dette vil du uansett stjele ett eller 77 menneskeliv. Å dermed vil du stjele disse menneskenes rett til å leve og rett til å utdanne seg. På grunn av dette, og på grunn av et engangstilfelle(forhåpentligvis) så skal rettigheter til norske innsatte revurderes. Igjen, det har jeg skrevet tidligere. Hvis utfallet av dette vil resultere i at Breivik ikke får studere ved UiO SÅ er dette en SEIER! Da viser NORGE overfor pårørende at Breivik på INGEN måter skal ha rett til å gjøre ting som ofrene ALDRI vil få gjøre. Dette kalles rettferdighet. Finnes det ikke rettferdighet, hva kan ellers være en LITEN trøst for mødre og fedre, søstre og brødre, bestemødre og bestefedre, sønner og døtre, onkler og tanter, venner og venninner som alle har mistet et kjært familiemedlem eller en elsket venn. Rettferdighet vil aldri kunne erstatte disse menneskelivene, men i det minste gi pårørende en følelse av at rettferdighet eksisterer. Rettferdigheten lenge leve! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Har ikke skrevet at Breivik ikke skal har like rettigheter som andre norske innsatte. Har heller ikke skrevet at vi skal behandle innsatte annerledes fordi vi liker dem ekstra dårlig. Det jeg har skrevet at Breivik på igjen måte fortjener å studere ved UiO. Jeg sier det igjen. Å drepe 1 menneske er like ille som å drepe 77 mennesker. Det har jeg skrevet i et tidligere innlegg Ved å gjøre dette vil du uansett stjele ett eller 77 menneskeliv. Å dermed vil du stjele disse menneskenes rett til å leve og rett til å utdanne seg. På grunn av dette, og på grunn av et engangstilfelle(forhåpentligvis) så skal rettigheter til norske innsatte revurderes. Igjen, det har jeg skrevet tidligere. Hvis utfallet av dette vil resultere i at Breivik ikke får studere ved UiO SÅ er dette en SEIER! Da viser NORGE overfor pårørende at Breivik på INGEN måter skal ha rett til å gjøre ting som ofrene ALDRI vil få gjøre. Dette kalles rettferdighet. Finnes det ikke rettferdighet, hva kan ellers være en LITEN trøst for mødre og fedre, søstre og brødre, bestemødre og bestefedre, sønner og døtre, onkler og tanter, venner og venninner som alle har mistet et kjært familiemedlem eller en elsket venn. Rettferdighet vil aldri kunne erstatte disse menneskelivene, men i det minste gi pårørende en følelse av at rettferdighet eksisterer. Rettferdigheten lenge leve! Det er ganske mange hundre år siden vi sluttet med "øye for øye, tann for tang"-tankegang i norsk strafferett. Du bruker en utdatert og fullstendig tåpelig definisjon av "rettferdighet". Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er ganske mange hundre år siden vi sluttet med "øye for øye, tann for tang"-tankegang i norsk strafferett. Du bruker en utdatert og fullstendig tåpelig definisjon av "rettferdighet". Det gjør jeg absolutt ikke. Dette er ikke mer enn min mening og min mening vil forbli min mening, uansett. Og nei, min definisjon er ikke en tåpelig definisjon da rettferdighet alltid vil være relevant i slike saker, selv om vi lever i 2013. Heldigvis. Håper du forstår hva jeg mener, for Breivik fortjener ikke rettigheter på lik linje men andre norske statsborgere. Hvis rettighetene til norske innsatte endres, vil det være snakk om rettferdighet i 2013! Tror ikke det er vits i å diskutere med deg noe mer, da det tyder på at du aldri vil forstå hva jeg mener. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det gjør jeg absolutt ikke. Dette er ikke mer enn min mening og min mening vil forbli min mening, uansett. Og nei, min definisjon er ikke en tåpelig definisjon da rettferdighet alltid vil være relevant i slike saker, selv om vi lever i 2013. Heldigvis. Håper du forstår hva jeg mener, for Breivik fortjener ikke rettigheter på lik linje men andre norske statsborgere. Hvis rettighetene til norske innsatte endres, vil det være snakk om rettferdighet i 2013! Tror ikke det er vits i å diskutere med deg noe mer, da det tyder på at du aldri vil forstå hva jeg mener. Jeg forstår utmerket godt hva du mener, du mener at å frata en drapsmann rettigheter er "rettferdig" fordi han tok rettigheter fra de han drepte. (temmelig nøyaktig parafrasert) Det forutsetter en definisjon av rettferdighet i tråd med gjengjeldelsesprinsippet, og en slik definisjon er utdatert og tåpelig. Hvis det er noen som ikke forstår, så er det du som verken forstår hva jeg sier eller hva du selv faktisk sier. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Tror ikke det er vits i å diskutere med deg noe mer, da det tyder på at du aldri vil forstå hva jeg mener. Han er så vidt jeg vet jurist. Jeg forstår svært ofte ikke hvordan jurister tenker. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hva er vitsen med å gi denne massemorderen utdannelse siden han aldri vil få slippe ut igjen? At han i det hele tatt lever er jo langt mer enn han fortjener! 1 Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Tankegangen er jo at vi lever etter Norske regler og lover, etter det jeg husker når rettskaken rundt 22 juli var så ble det presisert at vi skulle være stolte over å leve i et samfunn der vi kunne stå for like rettigheter for alle det var etter det jeg forstår i tankegang med rett på advokat og alt det der. Men jeg synes det samme gjelder her. Når det kommer til det at han skal ha samme rettigheter som lovlydige norske statsborgere så skal han jo selvfølgelig ikke det, men han skal ha samme rettigheter som alle andre som sitter i fengsel har. Endret 31. juli 2013 av Sakiko Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Han er så vidt jeg vet jurist. Jeg forstår svært ofte ikke hvordan jurister tenker. Jeg er ikke jurist, nei. Blir det forhåpentligvis en dag, per i dag er jeg student. Men hva med å fokusere på sak heller enn person? Hva er det du har problemer med å forstå i innlegget Bassa svarer på? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Tankegangen er jo at vi lever etter Norske regler og lover, etter det jeg husker når rettskaken rundt 22 juli var så ble det presisert at vi skulle være stolte over å leve i et samfunn der vi kunne stå for like rettigheter for alle det var etter det jeg forstår i tankegang med rett på advokat og alt det der. Men jeg synes det samme gjelder her. Når det kommer til det at han skal ha samme rettigheter som lovlydige norske statsborgere så skal han jo selvfølgelig ikke det, men han skal ha samme rettigheter som alle andre som sitter i fengsel har. Men det er altså en tankegang som er feil! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Men det er altså en tankegang som er feil! Hvorfor mener du denne tankegangen er "feil"? Jeg mener det er spot on - i det vi ikke lengre holder fast på likhet for loven har vi mistet kjernen i den liberale rettsstat. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Fordi det er et produkt av at man tenker man skal være så forferdelig human og gå foran med et godt eksempel, noe som har resultert i at et enormt flertall av befolkningen har endt opp som dumsnill og naiv! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Fordi det er et produkt av at man tenker man skal være så forferdelig human og gå foran med et godt eksempel, noe som har resultert i at et enormt flertall av befolkningen har endt opp som dumsnill og naiv! Jeg savner fortsatt belegg for at tankegangen er "feil"... Etter hvilke standarder for rett og galt? Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hva er vitsen med å gi denne massemorderen utdannelse siden han aldri vil få slippe ut igjen? At han i det hele tatt lever er jo langt mer enn han fortjener! Det er ingen som vet med sikkerhet at han aldri kommer ut igjen. Det sjokkerer meg faktisk litt at politikere i det hele tatt tør å ta de ordene i sin munn. De risikerer å bli konfrontert med det dersom han en dag evt. slipper ut. Vi har ikke en lov som gjelder for Breivik og en annen lov som gjelder for alle andre innsatte. Andre innsatte får ta sin utdanning. Da får også Breivik lov. At du er tilhenger av dødsstraff er en ærlig sak, men igjen så har vi altså ikke en egen lov for Breivik og en annen lov for alle andre. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Du får mene ditt, jeg mener mitt. Du tror ikke på fakta som er lagt på bordet, jeg ser ingen andre muligheter da det ikke finnes noen andre bevis( som overbeviser meg) på at han ikke har drept 77 mennesker. Det er tvert imot mer som tyder på at han DREPTE 77 mennesker og ikke det motsatte. På grunn av det han har gjort, mener jeg at han ikke fortjener de samme rettighetene som andre norske statsborgere. Den eneste grunnen til at du mener det du gjør er altså at du tror blindt på det politikerne og myndighetene sier, og at de har kagt alle "fakta" på bordet. Men både politkerne og ploitiet har løyet for oss før, hvilken grunn har vi til å stole på dem nå da ? Spesielt siden det er så mange ting som ikke stemmer med den offisielle forklaringen. Så vidt jeg kan se ut fra den smule etterfrskning je har gjort på det som skjedde, så er det ikke noe som tyder på at ABB drepte 77 mennesker. Din mening vil ikke påvirke min mening, uansett hvor overbevis du er om at det er mye som tyder på at han ikke drepte 77 mennesker. Vel, du kan fritt mene hva du vil. Men dine meniger er basert på blind tro på politikerne og politiet, og den historien de har servert folket om hva som skjedde, og ikke på fakta. For hadde du du drevet litt egen etterforskning på saken, Så ville du sett at det er for mange ting som ikke stemmer her, og at den offisielle versjonen ikke kan være riktig. Breivik stjal utdannelsesretten til 77 mennesker da han tok livet av disse menneskene. Breivik skal på ingen måter ha rett til ting, som for eksempel utdannelse, som ofrene for hans grusomme handlinger ALDRI vil få mulighet til! å lenge det er vil om hva Breivik egentlig gjorde , og om han virkelig drepte 77 mennesker. Så kan vi ikke dømme han ut fra det heller. Og så lenge det er den minste tvil om hva han har gjort så kan vi heller ikke si at han stjal "utdannelsesretten til 77 mennesker" Utdannelse i fengsel er imidlertid noe som alle fanger har krav på etter norsk lov uansett, så det kan vi ikke nekte Breivik uten a vi selv bryter loven. Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Skjønner ikke at du i det hele tatt bryr deg om hvordan Breivik behandles i fengselet. Ettersom du velger å tro på de mest spektakulære versjonene av hendelsen fremfor de mest troverdige så må vel du tro at ABB enten a) Var med på konspirasjonen selv, og slettes ikke sitter i fengsel, men derimot på en strand i Karibien og drikker regnbuefargede drinker fra et cocktailglass med ditto fargede paraplyer eller b) rett og slett ikke eksisterer/er en oppdiktet person eller noe tilsvarende... 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Jeg forholder meg til fakta, . Nei, du forholder deg til det du tror er fakta. Hvis loven for norske fanger endres, noe som fører til at Breivik mister rettet til utdannelse, vil saken om han fortjener eller ikke fortsatt være irrelevant? Om loven endres så vil den likevel ikke gjelde for Breivik, da ingen lov kan gis tilbakevirkende kraft. Endret 31. juli 2013 av Baltazar94 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Om loven endres så vil den likevel ikke gjelde for Breivik, da ingen lov kan gis tilbakevirkende kraft. Loven gis ikke tilbakevirkende kraft - han vil bare miste retten for framtiden. Så jo, en lovendring vil (kan) gjelde for ham. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Forstår egentlig ikke hvorfor så mange forsvarer ABB. La oss ta et eksempel. Dette er bare et eksempel og er ikke rettet personlig mot noen av dere andre. Hva om en person hadde myrdet hele din familie. Ville du stått fast på at den mannen skulle fått utdannelse og et fint liv i fengsel, eller ville du ønsket at han skulle sittet isolert i en celle resten av livet? Bare vær ærlig med deg selv. Tenk over det. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Forstår egentlig ikke hvorfor så mange forsvarer ABB. La oss ta et eksempel. Dette er bare et eksempel og er ikke rettet personlig mot noen av dere andre. Hva om en person hadde myrdet hele din familie. Ville du stått fast på at den mannen skulle fått utdannelse og et fint liv i fengsel, eller ville du ønsket at han skulle sittet isolert i en celle resten av livet? Bare vær ærlig med deg selv. Tenk over det. Skjønner ikke denne logikken her. Tenk at en god del av mennesker ville ha vurdert å myrde en person som truet barna deres på livet, og på den måten utgjorde en trussel. Betyr det at man burde støtte dødsstraff for trusler? Det handler ikke om å forsvare ABB. Det handler om å være imot misbruk av makt, og imot at myndighetene bryter sitt eget regelverk. Det er en farlig vei å gå. Endret 31. juli 2013 av McDuck_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå