Gå til innhold

Anders Behring Breivik ønsker å bli student - han vil studere statsvitenskap ved UIO

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Klart han har rett til det, etter loven, og vi dermed må tillate det.

Når det er sagt, jeg er skeptisk mot å gi straff-fanger rett til høyere utdannelse. Hvorfor skal folk som har gjort det "dårlig" premieres med gratis utdannelse, mens de som har gjort det "bra" skal straffes med å måtte ta opp lån? :omg:

Det er kanskje gunstig i forhold til rehabilitering, men det er såvisst ikke rettferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt, jeg er skeptisk mot å gi straff-fanger rett til høyere utdannelse. Hvorfor skal folk som har gjort det "dårlig" premieres med gratis utdannelse, mens de som har gjort det "bra" skal straffes med å måtte ta opp lån? :omg:

Det er kanskje gunstig i forhold til rehabilitering, men det er såvisst ikke rettferdig.

Ser man kynisk på det så er dette den mest lønnsomme ordningen for sammfunnet. På dette viset får man flere ut i fast arbeid. Men rettferdig er det ikke. Det er faktisk nesten til å bli forbannet over at man selv skal ha 300 k i studielån mens andre får det gratis. Men sånn er det, og godt er det vist man tenker over det! Med litt kyniske øyne altså

Det er et sykt samfunn vi lever i. Skal en person som har drept over 70 mennesker få lik behandling som en som har drept 1?

Ærlig talt!

Så du vil over på den amerikanske modellen? Det er for seint med tanke på ABB og hans sin straff, man lager ikke tilbakevirkende lover på det viset. Men en tanke er at man kan få 1 livstidsdom pr drap man har begått. sånn at 2 drap gir 42års fengsel, 3 gir 63 osv. Ingen dum ide, men som sagt så er det for seint med tanke på akuratt denne saken. Men den kunne kansje virke som en oppvekker for mange om at vi må endre på saker og ting

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Nå er "problemet" ditt irrelevant uansett, men man trenger ikke betale for å studere. Studielån tar man for å overleve ved siden av studiene, så det du klager på er at vi gir innsatte gratis kost og losji. Siden vi fratar dem muligheten til å tjene til livets opphold, er det bare rett og rimelig at de får det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk nesten til å bli forbannet over at man selv skal ha 300 k i studielån mens andre får det gratis.

Vås, utdanning er gratis i Norge. Lån får du for å bo hjemmefra og studere uten inntekt. Så det du egentlig sier er urettferdig, er at kriminelle får bo gratis i fengslene.

Det er ikke noe i veien for at Breivik også søker om støtte fra Lånekassen, forresten.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vås, utdanning er gratis i Norge. Lån får du for å bo hjemmefra. Så det du egentlig sier er urettferdig, er at kriminelle får bo gratis i fengslene.

Altså, man får lån og stipend. Når man da prioriterer skole fremfor å ha deltidsjobb osv så blir det til slutt lån ut av det. Vet du hvor mye stipendet er uten lån? Noen må jo desuten også være best i kullet, det greier man ikke med å ha deltidsjobb osv. Noen har ikke foreldre man kan bo gratis hos men blir kastet ut i sammfunnet når man fyller 18. Joda, lån kommer man ikke unna vist man vil ha en bedre høyere utdannelse

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Nå er "problemet" ditt irrelevant uansett, men man trenger ikke betale for å studere. Studielån tar man for å overleve ved siden av studiene, så det du klager på er at vi gir innsatte gratis kost og losji. Siden vi fratar dem muligheten til å tjene til livets opphold, er det bare rett og rimelig at de får det.

Det er så langt fra irrelevant som det går an å komme. Denne saken belyser vanviddet ved dagens ordning.

Jeg vet forøvrig godt at det er kost/losji som koster ved høyere utdannelse, du trenger ikke påpeke noe all fra før av vet.

Du får selv mene hva du mener er "rett og rimelig". Jeg selv mener straff-fanger ikke bør få "oppreisning" fra å bli "fratatt muligheten til å tjene til livets opphold". Norsk kriminalomsorg er latterlig, mener jeg. Det er snakk om et brudd på en "avtale", og dermed bør man få mindre "goder" enn de som holder "avtalen".

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen på Breivik og en hvilken som helst annen student ved en offentlig utdanningsinstitusjon, er at Breivik har fri kost og losji. Er noe urettferdig her er det altså at kriminelle domfelte bor gratis under soning. Lovlydige borgere må bruke en stadig høyere andel av inntekten til boligformål, til alt overmål må de også betale for fengslene slik at kriminelle slipper å betale for oppholdet. Ja, det kunne vært en debatt, men ... ingen samfunn i hele verden har vel et slikt system?

Det hele koker ned til en umoden rettferdighetssans.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det er et sykt samfunn vi lever i. Skal en person som har drept over 70 mennesker få lik behandling som en som har drept 1?

Ærlig talt!

Ja, nå snakker vi om grunneleggende prinsipper og lover som handler om at man får en menneskerett. Selvom en har begått massemord har man RETT til sykehus, utdanning, mat og tak over hode. dette er noe som burde være selvfølge i Norge. Det er det jo., men breivik skal ikke være et unntak!

Lenke til kommentar

Ja, nå snakker vi om grunneleggende prinsipper og lover som handler om at man får en menneskerett. Selvom en har begått massemord har man RETT til sykehus, utdanning, mat og tak over hode. dette er noe som burde være selvfølge i Norge. Det er det jo., men breivik skal ikke være et unntak!

Rett til utdannelse, ja. Men hva er utdannelse? Er det da snakk om helt grunnleggende kunnskap om samfunnet og lese- og skrive-ferdigheter, eller snakker man om luksuriøse studier ved universitetet?

Det er noe som ikke henger på greip når man i norsk straffesystem blander dette.

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen på Breivik og en hvilken som helst annen student ved en offentlig utdanningsinstitusjon, er at Breivik har fri kost og losji. Er noe urettferdig her er det altså at kriminelle domfelte bor gratis under soning. Lovlydige borgere må bruke en stadig høyere andel av inntekten til boligformål, til alt overmål må de også betale for fengslene slik at kriminelle slipper å betale for oppholdet. Ja, det kunne vært en debatt, men ... ingen samfunn i hele verden har vel et slikt system?

Det hele koker ned til en umoden rettferdighetssans.

Breivik soner en dom, Det er åpenbart at han får et sted å bo, Om man ikke har en sted å bo i Norge kan man jo bo på sosialbolig eller bolig som staten delvis eller fullt dekker , uansett skal han ikke bli forskjellsbehandlet.

Breivik er en norsk statborger og skal behandles likt som andre norske innsatte! Man får ikke mindere straff utifra straffeutmåling!

Lenke til kommentar

Det er en absurd situasjon i grunn, i det minste sett i et mer internasjonalt perspektiv. I hvor mange land i verden kan en fengslet massemorder be om å studere? I nesten samtlige land ville man ristet på hodet bare av tanken.

Rehabiliteringsargumentet har i langt større grad overstyrt rettferdighetsargumentet enn i noe annet land i verden jeg kan tenke meg. Det er vel og bra at mindre forbrytelser ikke ødelegger for resten av livet ditt, men når det er snakk om alvorlige forbrytelser må straffen stå i forhold til hva man har gjort. I Norge har det like store konsekvenser å bli drept som noe annet sted men det å drepe har det ikke, og selv om man har stoppet andre menneskers livsløp og ødelagt livene til deres nære relasjoner kan man fortsette sitt eget liv uten å lide noen større overlast.

Lenke til kommentar

Breivik soner en dom, Det er åpenbart at han får et sted å bo, Om man ikke har en sted å bo i Norge kan man jo bo på sosialbolig eller bolig som staten delvis eller fullt dekker , uansett skal han ikke bli forskjellsbehandlet.

Breivik er en norsk statborger og skal behandles likt som andre norske innsatte! Man får ikke mindere straff utifra straffeutmåling!

Jeg er helt enig i at loven bør gjelde alle innsatte, har aldri påstått noe annet.

Det jeg imidlertid har snakket om, er at jeg syns ordningen med å tilby innsatte utdannelse som normalt vil være en utgift for ikke-straffede. Jeg syns det er blodig urettferdig. Du snakker om sosialklienter. Det er mennesker som ja, får kost og losji dekket. Men de har likevel ikke krav på høyere utdannelse. Skal man få "dekket" høyere utdannelse gjennom NAV-systemet må man bl.a. dokumentere sykdom/skade/lyte (AAP).

Lenke til kommentar

Altså, man får lån og stipend. Når man da prioriterer skole fremfor å ha deltidsjobb osv så blir det til slutt lån ut av det. Vet du hvor mye stipendet er uten lån? Noen må jo desuten også være best i kullet, det greier man ikke med å ha deltidsjobb osv. Noen har ikke foreldre man kan bo gratis hos men blir kastet ut i sammfunnet når man fyller 18. Joda, lån kommer man ikke unna vist man vil ha en bedre høyere utdannelse

Du har helt rett i at man ikke kommer unna lån, men lånet skal fortsatt dekke livets opphold, ikke studiene i seg selv. Det evt. urimelige er altså at Breivik får "bo gratis". Det mener jeg er vanskelig å komme unna, så lenge man fratar han retten til selv å kunne tjene til livets opphold.

Det er så langt fra irrelevant som det går an å komme. Denne saken belyser vanviddet ved dagens ordning.

Jeg vet forøvrig godt at det er kost/losji som koster ved høyere utdannelse, du trenger ikke påpeke noe all fra før av vet.

Du får selv mene hva du mener er "rett og rimelig". Jeg selv mener straff-fanger ikke bør få "oppreisning" fra å bli "fratatt muligheten til å tjene til livets opphold". Norsk kriminalomsorg er latterlig, mener jeg. Det er snakk om et brudd på en "avtale", og dermed bør man få mindre "goder" enn de som holder "avtalen".

Selvfølgelig trenger jeg å påpeke noe du åpenbart ikke har erkjent, selv om du mener å "vite" det. Du sier andre må ta studielån mens Breivik får studere gratis. Det er feil, andre må ikke ta studielån, studier er gratis. Det du tar opp lån for er å betale for livets opphold, og det blir dekket for Breivik uavhengig av om han studerer eller ikke.

Bra sagt. Det er galskap.

Hva er alternativet til gratis kost og losji for innsatte? Jeg kan godt skjønne man reagerer på nivået på kost og losji ("luksusfengsel"), selv om jeg er uenig i at det er et problem, men det har jo ingenting med studier å gjøre.

Lenke til kommentar

Rett til utdannelse, ja. Men hva er utdannelse? Er det da snakk om helt grunnleggende kunnskap om samfunnet og lese- og skrive-ferdigheter, eller snakker man om luksuriøse studier ved universitetet?

Det er noe som ikke henger på greip når man i norsk straffesystem blander dette.

Det eneste som ikke henger på greip her er påstandene dine. Hva i all verden er det slags "luksuriøse studier" du snakker om? Åpenbart at du bare skriver tøv i affekt fordi du ikke liker tanken på at Breivik har rettigheter.

Jeg er helt enig i at loven bør gjelde alle innsatte, har aldri påstått noe annet.

Det jeg imidlertid har snakket om, er at jeg syns ordningen med å tilby innsatte utdannelse som normalt vil være en utgift for ikke-straffede. Jeg syns det er blodig urettferdig. Du snakker om sosialklienter. Det er mennesker som ja, får kost og losji dekket. Men de har likevel ikke krav på høyere utdannelse. Skal man få "dekket" høyere utdannelse gjennom NAV-systemet må man bl.a. dokumentere sykdom/skade/lyte (AAP).

Nei, utdannelsen er ikke en utgift for ikke-straffede. Den er gratis.

Lenke til kommentar

Nei, utdannelsen er ikke en utgift for ikke-straffede. Den er gratis.

Ja, selve utdannelsen er gratis. Men lever man på sosialstønad har man ikke avledning til ta høyere utdannelse.

Jeg er fullstendig klar over at regler er til for å følges, men jeg syns dette grenser til ekstrem urettferdighet.

Hvorfor skal mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet ofte pga. sykdom nektes studier, mens folk som har begått straffebare, ofte grusomme, handlinger støttes i den saken? De får ikke bare rett til å avlegge eksamen, de får også masse ekstra hjelp til det - tenk på alle ressursene som må til for å legge til rette for at innsatte skal avlegge eksamen, rent praktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, selve utdannelsen er gratis. Men lever man på sosialstønad har man ikke avledning til ta høyere utdannelse.

Jeg er fullstendig klar over at regler er til for å følges, men jeg syns dette grenser til ekstrem urettferdighet.

Hvorfor skal mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet ofte pga. sykdom nektes studier, mens folk som har begått straffebare, ofte grusomme, handlinger støttes i den saken? De får ikke bare rett til å avlegge eksamen, de får også masse ekstra hjelp til det - tenk på alle ressursene som må til for å legge til rette for at innsatte skal avlegge eksamen, rent praktisk.

Man nektes ikke studier som syk, men man må i så fall leve på studielån som alle andre.

Lenke til kommentar

Man nektes ikke studier som syk, men man må i så fall leve på studielån som alle andre.

Ja, man kan ta opp studielån. En risiko de fleste syke er klar over, da utdannelse ikke er noen garanti for inntekt. Dette slipper imidlertid Breivik, og andre innsatte som han, å tenke over.

Slik er reglene, og ja, de er til for å følges. Det jeg imidlertid snakker om er at jeg syns reglene er urettferdige og at jeg mener de bør endres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er alternativet til gratis kost og losji for innsatte?

Vel... det er jo et enkelt spørsmål å svare på. Alternativet er at de innsatte gjør opp for seg økonomisk etter soning. Altså at istedenfor at skattepengene våre skal betale fengselsoppholdet så opparbeider de innsatte seg gjeld mens de sitter inne.

Men bare så det er sagt:

Jeg er definitivt ikke enig i at det ville være en god løsning, Den er totalt på kollisjonskurs med enhver plan om å rehabilitere de innsatte til et liv etter soning:

Ellers er jeg helt enig med deg. Studielån skal dekke bo og livskostnader. Selve studiene er så og si gratis på flere av våre høyere utdanninger (edit: Dette inkluderer bl.a. statsvitenskapstudiet ved UiO som ABB har søkt seg inn på), så det du sier MacMagnus om at fattige ikke kan ta høyere utdanning i Norge er direkte feil. Muligens vil du måtte ha en liten bi-innntekt til å spe på det litt stusselige studielånet, men det er fullt gjennomførbart med en deltidsjobb, og selv om du er fattig er du jo ikke forhindret fra å jobbe?

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Ja, man kan ta opp studielån. En risiko de fleste syke er klar over, da utdannelse ikke er noen garanti for inntekt. Dette slipper imidlertid Breivik, og andre innsatte som han, å tenke over.

Slik er reglene, og ja, de er til for å følges. Det jeg imidlertid snakker om er at jeg syns reglene er urettferdige og at jeg mener de bør endres.

I Norge skal man kunne kunne skaffe seg hvilken som helst utdanning uansett økonomisk ståsted. Det å si at han ikke har råd blir feil.

vI BETALER SKATT og MOMS for felleskapet som skal videre formidle pengene til det de mener er riktig. trygdere , fengsel innsatte og andre som trenger statlig støtte har rett til plass og statet hjelper dem til plass ved økonomisk støtte.

om han kvalfiserer seg til plass er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...