Justified Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Har aldri vært et problem tidligere at innsatte vil studere, snarere tvert imot har de innsatte blitt oppfordret til å ta utdanning. Reagerer mer på at Kristin Halvorsen og SV vil gå inn for å endre loven for å hindre ABB denne "goden", helt klart et populistisk forslag. 2 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Breiviks handlinger er ikke mer relevant enn de vurderinger man må gjøre av sikkerhetsmessige hensyn på Breiviks egne vegne. Hva han fortjener er det regelverket gir han rett til. Han fortjener ikke annet enn at hans rettigheter som statsborger blir ivaretatt. Det håper jeg du forstår. At du eller andre synes at noen lovbrudd er alvorlige nok til å nekte innsatte utdanning, er uten relevans i denne saken. Jeg ser ikke helt hvilken begrunnelse du skal gi for at Breivik ikke skal fortjene en utdannelse. Det virker jo ikke som du har noen. Hva er det som gjør at en person som dreper ett menneske har krav på det, men ikke en som dreper 77? Håper virkelig du skjønner hva jeg mener, for alle kan vel skjønne at en som har drept et menneske ikke er bedre enn en som har drept 77 mennesker. Det sier jeg ikke noe om. MEN det jeg mener er at en som har drept, enten det er ett menneske eller 77 IKKE har rett på det samme som andre norske statsborgere som ikke har begått drap. FOR de som har begått drap, har stjålet utdannelsesretten til et eller flere menneske®. Hvem ga Brevik og andre mordere retten til å frata live og å stjele utdannelsesretten til uskyldige mennesker? Kan du vennligst svare på det spørsmålet for meg, for jeg finner ingen. Hvis ikke du skjønner hva jeg mener så tror jeg ikke det er noe poeng å gå videre med denne diskusjonen. For min mening i denne saken vil uansett ikke kunne endres. Nå skal jeg legg meg, så trenger vi forhåpentligvis ikke å fortsette denne diskusjonen etterpå, for nå har jeg lagt fram min mening. Det var alt jeg ønsket. God natt. 2 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Skjønner ikke helt, vil det si han får gå rundt på UiO? Det henger vel ikke helt på greip? For min del skal han få råtne på cella, og bare få dødshjelp når han blir lei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Sansynlighet kommer etter loven, han har på lik linje med alle innsatte krav på utdaning. Det kristin halvorsen poengtere og argumenterer med er at han Ikke kan slippes ut. Det vet hun ikke. Det er opptil en dom å bestemme hva som skal skje videre. Den er grei, er selv ingen jurist, så jeg kan selvfølgelig ikke komme med en påstand som det. Lenke til kommentar
SmoothCriminal Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Blir så irritert når jeg ser hvordan sosialistene vrenger loverket for og passe seg selv! Jeg er blant dem som tror at breivik har en mulighet og bli løslatt og tror en utdannelse for ham vil bare hjelpe ham. Dommen er 21 år med forvaring og breivik har mulighet og "straighten up" han lever i ei boble som vil sprekke. BTT: Loven er laget for og både besykte dem som er blitt rammet og dem som er blitt dømt 2 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Han burde ikkje få studere ettersom han vil aldri få brukt for det, pga han kjem nok aldri ut igjen. 1. Han er farlig. 2. Alle hater han og vil sikkert slå til han så han er ikkje trygg utenfor fengselet. Hadde det vært opp til meg, og muligt ville eg sendt han til ADX Florence-fengselet i Colorado ettersom fengselene her er hoteller i forskjell (http://www.dagbladet.no/2013/05/02/nyheter/adx/fengsel/usa/26968278/) 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hadde det vært opp til meg, og muligt ville eg sendt han til ADX Florence-fengselet i Colorado ettersom fengselene her er hoteller i forskjell (http://www.dagbladet...l/usa/26968278/) Eller bare Black Dolphin i Russland: https://www.youtube.com/watch?v=OQXM1Xwjaew Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Han er helt sikkert klar over at han aldri vil få brukt utdanningen. Enten fordi ingen vil ansette Breivik, eller fordi han aldri slipper ut igjen. Det trenger ikke å bety noe for hans del. Det er mange som tar utdanninger de aldri tar i bruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 når det kommer til breiviks rett til å søkeskoleplass mener jeg at han har like mye rett som en voldtektsmann eller en person som bare har drept 1. hvorvidt breivik noen gang kommer ut eller ikke har neppe noe å si i denne sammenhengen. det går vel like mye ut på å ha noe å gjøre når han først sitter i fengsel, og nekte han dette i forhold til norske regler vil kunne sees på som tortur. mine meninger ang. det skal jeg holde for meg selv, men jeg mener alle innsatte skal ha like rettigheter uansett hva de sitter inne for, for den dagen vi starter forskjellsbehandlig av fangers rettigheter er vi ute og kjører. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er vel så viktig å skille mellom fakta og moral i en slik sak. Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Det er heldigvis irrelevant hva individer synes er riktig eller ei, her følger vi loven. Hvorfor skulle ikke Breivik få studieplass? Det er riktig at han 'sannsynligvis' aldri får bruk for utdanningen sin til annet enn egen selvrealisering, men på samme måte så vinner ingen 'sannsynligvis' i lotto heller, så da burde det også stoppes. De som vil behandle kriminelle basert på deres handlinger kan ta en tur til USA, [ ironi ] der blir jo alle lovlydige borgere etter en tur i fengsel.[ /ironi ] Endret 31. juli 2013 av Jofred Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Du har rett i det, Jofred. Diskusjon om/rundt Breivik er fortsatt et veldig sårt tema for mange, og jeg føler mange tar avgjørelser basert på handlingene. Ja - han tok livet av alt for mange unge mennesker, men heldigvis bor vi i Norge der man følger loven og man får rettferdig behandling. Mange andre fanger har da tatt utdannelse - hvorfor skal ikke Breivik få lov? Selv om, det høres sprøtt ut. De 77 menneskene han tok livet av vil aldri få sjans til å ta en utdanning. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Skjønner ikke helt, vil det si han får gå rundt på UiO? Det henger vel ikke helt på greip? For min del skal han få råtne på cella, og bare få dødshjelp når han blir lei. Nei. Det er enkelte grupper innsatte som får lov til å forlate fengselet for å delta på forelesninger, men det gjelder som oftest de som har sonet såpass mye av dommen sin at de er på vei over i overgangsbolig uansett, eller de som sitter inne kortere tid for mindre alvorlige forbrytelser. Hvis ABB får tillatelse til å studere, noe jeg antar han vil få, så vil forelesninger foregå i fengselet. Jeg antar det blir mye selvstudier, og at eksamen avlegges som privatist med fjerneksamen, men der er jeg ikke helt sikker på hvordan fremgangsmåten normalt sett er. Jeg anser det som svært usannsynlig at han får tillatelse til å forlate fengselet for å ta eksamen på normale eksaminasjonssteder, spesielt med tanke på at det på de områdene vil være store sjanser for at han treffer ofre fra Utøya. Igjen har jeg ikke noe å backe dette med konkret, det er kun antagelser fra min side. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Er du klar over hva du selv skriver? Det at han gjorde ting som er uakseptable, forferdelige og grusomme, er i seg selv god nok grunn til at han ikke har rett til det samme som andre norske statsborgere. Han tok livet av 77 mennesker. Disse ofrene for Breiviks grusomme og umenneskelige handlinger vil aldri få mulighet til å studere ved UiO( eller andre universiteter for den saks skyld). Hvorfor i h****** skal Breivik ha krav på utdanning? Fordi det er en rettighet norske innsatte har. Vi behandler ikke noen innsatte annerledes fordi vi liker dem ekstra dårlig. Og vi endrer heller ikke loven på grunn av enkelttilfeller på denne måten. Breivik har rettigheter som alle andre, selv om han er et avskum. Gjør vi unntak fra det har vi tapt. Endret 31. juli 2013 av Herr Brun 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er et sykt samfunn vi lever i. Skal en person som har drept over 70 mennesker få lik behandling som en som har drept 1? Ærlig talt! Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Hva er problemet? ABB har rett på dette på lik linje med at David Toska og co har rett på utdanning. Vist man sier at mannen aldri skal ut igjen så det ikke er noen poeng i å gi han utdannelse er man på vei en vei man helst ikke burde begynne å begi seg inn på. Husk på at det er en mulighet for at abb kommer ut om 25 år, det er en aldri så lite mulighet for at mannen vil endre seg gitt nok tid. Hva da? Lever vi i en rettstat eller skal vi begynne å la følelser og meninger begynne å telle mer en rettstatsprinsippet? Lykke til, mange som har et veldig hat inni ser det ut som. Tilgi mannen, dere vil få det bedre med dere selv. Det er bare dere som taper krefter og energi på å irriterer dere over ABB og hans krumspring Tidligere denne uken ble det kjent at breivik søkte plass ved UIO, etter at dette ble kjent har kritikken og skepsisen blitt stor. Mange mener at dette er en dårlig idee, og at han ikke fortjener det. Dette toppet alt da kristin halvorsen en statsråd sier: – Vi er i en veldig spesiell situasjon her, fordi vi har å gjøre med en massemorder som aldri kommer til å slippe ut i samfunnet, sier hun til TV 2 Burde breivik kunne skaffe seg utdanning som alle oss andre ? Kan han være et unntak pågrunn av sine grusomme handlinger? Jeg personlig synes måten kristin halvorsen utalte seg på var overraskende og skremmende!!! La oss diskutere! Det er veldig skremmendes at Kristin Halvorsen sier og mener dette. Vi viste jo at hun ikke er verdens mest sympatiske dame, men nå vil hun altså vinne velgere på dette viset. Det er rett og slett litt kvalmt. Kvalm mann, kvalm sak, lilke kvalm dame. JEG blir kvalm av dette Endret 31. juli 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er et sykt samfunn vi lever i. Skal en person som har drept over 70 mennesker få lik behandling som en som har drept 1? Ærlig talt! Med mindre vi på forhånd har bestemt at å bli fratatt rettigheter er en type straff for de vi liker ekstra dårlig, så ja. Drapsmenn er også mennesker. Innledningen til innlegget ditt er for øvrig temmelig ironisk. 2 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Med mindre vi på forhånd har bestemt at å bli fratatt rettigheter er en type straff for de vi liker ekstra dårlig, så ja. Drapsmenn er også mennesker. Innledningen til innlegget ditt er for øvrig temmelig ironisk. Alle skal ha like behandling, samme om man har drept 1000 mennesker eller 1. De fleste som har studert litt juss vil jo påstå at dette ikke er noen diskusjon engang. De som ikke blir blindet av hat åpner også for at det er en teoretisk mulighet for at ABB slipper ut, da er det ikke dumt om han har fått seg en utdannelse, selv om ingen vil annsette mannen. I allefall får han seg noe å gjøre! DET ER VIKTIG da hans fengselsopphold på ingen måte skal være en tortur! Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Muligheten til å ta utdanning er etter mitt syn noe av det viktigste vi gir innsatte. Men grunnen til at jeg mener det er selvfølgelig nært knyttet opp til at det gir dem en bedre mulighet til rehabilitering, slik at de kan få et normalt liv etter endt soning. Så hører jeg folk si at Breivik kanskje aldri vil komme ut og i hvert fall aldri vil få en sivil jobb etter endt soning.og at det å gi ham utdanning derfor er bortkastede penger. For det første: Det synes jeg er litt tidlig å si. Ingen vet sikkert at Breivik aldri kommer ut eller at han har de samme holdningene om 20 år. Dersom han endrer holdninger ser jeg ikke noen grunn til at vi skulle nekte ham et tilbud som alle andre innsatte kan benytte seg av. Og ettersom det samme tilbudet er der også for vanekriminelle, med flere dommer bak seg, over en årrekke (som etter mitt syn har like liten sannsynlighet for å klare å endre livet sitt som det Breivik har) så ser jeg ingen grunn til at tilbudet ikke skulle gjelde også for ham. For det andre: Å endre lovverket slik at man fjerner muligheten til å ta utdanning for de personene som lite trolig vil klare å få en skikk på livet sitt etter endt soning uansett er forsåvidt greit nok det (jeg ville nok ikke støtte forslaget selv!). Men den endringen burde i så fall gjelde langt flere enn bare Breivik, og burde ikke ha tilbakevirkende kraft. Man dømmes etter loven slik den er på tidspunktet forbrytelsen ble begått. Med andre ord mener jeg at selv om man endrer lovverket burde ikke de som allerede sitter inne rammes av det. 3 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Muligheten til å ta utdanning er etter mitt syn noe av det viktigste vi gir innsatte. Men grunnen til at jeg mener det er selvfølgelig nært knyttet opp til at det gir dem en bedre mulighet til rehabilitering, slik at de kan få et normalt liv etter endt soning. Så hører jeg folk si at Breivik kanskje aldri vil komme ut og i hvert fall aldri vil få en sivil jobb etter endt soning.og at det å gi ham utdanning derfor er bortkastede penger. For det første: Det synes jeg er litt tidlig å si. Ingen vet sikkert at Breivik aldri kommer ut eller at han har de samme holdningene om 20 år. Dersom han endrer holdninger ser jeg ikke noen grunn til at vi skulle nekte ham et tilbud som alle andre innsatte kan benytte seg av. Og ettersom det samme tilbudet er der også for vanekriminelle, med flere dommer bak seg, over en årrekke (som etter mitt syn har like liten sannsynlighet for å klare å endre livet sitt som det Breivik har) så ser jeg ingen grunn til at tilbudet ikke skulle gjelde også for ham. For det andre: Å endre lovverket slik at man fjerner muligheten til å ta utdanning for de personene som lite trolig vil klare å få en skikk på livet sitt etter endt soning uansett er forsåvidt greit nok det (jeg ville nok ikke støtte forslaget selv!). Men den endringen burde i så fall gjelde langt flere enn bare Breivik, og burde ikke ha tilbakevirkende kraft. Man dømmes etter loven slik den er på tidspunktet forbrytelsen ble begått. Med andre ord mener jeg at selv om man endrer lovverket burde ikke de som allerede sitter inne rammes av det. Endelig en med litt mellom ørene her :-) Jeg er også enig i at mange kansje ikke trenger utdanning i fengselet, men hva skal de bedrive tiden med da? Noe fornuftig må de få gjøre, samme om de heter ABB eller Krekar, ellers har vi i praksis innført tortur. Problemet med å endre dette nå er at man endrer det for å ta en mann, det blir feil. Han må dømmes etter lovene og reglene som gjaldt da mannen ble dømt. Det er for seint, gi mannen en utdanning. Man kan ikke lage lover med tilbakevirkende kraft. Dette Kristin H begynner med får meg til å tenke på en komedie ala politisk satire eller hva det nå heter. Jeg hadde gleden av å "hilse" på Halvorsen, får jeg den annledningen igjen så skal jeg rekke ut handen for så å trekke den tilbake. Rett og slett legge meg på samme voksene nivå som hun selv ofte befinner seg på. Endret 31. juli 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå