Gå til innhold

Anders Behring Breivik ønsker å bli student - han vil studere statsvitenskap ved UIO

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Han tok livet av 77 mennesker.

Hvordan mener du at du kan du vite dette ?

Ingen av oss kan vite dette. Tvert imot så er det mye som tyder på at han ikke drepte 77 mennesker, ihvertfall så var han ikke alene om det.

Uansett så har han krav på utdannelse å lik linje med andre fanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at han tokk liv av 77 mennesker er en sak, men breivik har rett på utdanning som alle som andre insatte i fengsel .

selvom om han begikk et lovbrudd så skal behandles likt og riktig!

Breivik vet ikke hvordan man skal behandle medmennesker. Det har vi alle sett. Breivik fortjener av den grunn ikke lik behandling som andre norske statsborgere. Det at han drepte 77 mennesker er absolutt relevant i denne saken. Han kan av den grunn ikke ha krav på det samme som andre norske statsborgere. Breivik vil på denne måten behandles riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Breivik vet ikke hvordan man skal behandle medmennesker. Det har vi alle sett. Breivik fortjener av den grunn ikke lik behandling som andre norske statsborgere. Det at han drepte 77 mennesker er absolutt relevant i denne saken. Han kan av den grunn ikke ha krav på det samme som andre norske statsborgere. Breivik vil på denne måten behandles riktig.

Tjaaaaa, men om du kjører for fort så kan jo du bare få større bot enn andre fordi akkurat du er mye skumlere i trafikken...
Lenke til kommentar

Å fortjene er veldig forskjellig fra å følge loven. Loven sier at i norge skal ALLE kunne få tilgang til utdanning selvom du har begått lovbrudd. Han har rett, Det å drepe 77 mennesker er helt uaksebtabelt og ulovlig, men dette hindrer han ikke fra i å ta utdanning.

om han kvalfiserer seg til en plass får vi vente å se.

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Hvordan mener du at du kan du vite dette ?

Ingen av oss kan vite dette. Tvert imot så er det mye som tyder på at han ikke drepte 77 mennesker, ihvertfall så var han ikke alene om det.

Uansett så har han krav på utdannelse å lik linje med andre fanger.

Du får mene ditt, jeg mener mitt. Du tror ikke på fakta som er lagt på bordet, jeg ser ingen andre muligheter da det ikke finnes noen andre bevis( som overbeviser meg) på at han ikke har drept 77 mennesker. Det er tvert imot mer som tyder på at han DREPTE 77 mennesker og ikke det motsatte. På grunn av det han har gjort, mener jeg at han ikke fortjener de samme rettighetene som andre norske statsborgere.

Din mening vil ikke påvirke min mening, uansett hvor overbevist du er om at det er mye som tyder på at han ikke drepte 77 mennesker.

Breivik stjal utdannelsesretten til 77 mennesker da han tok livet av disse menneskene. Breivik skal på ingen måter ha rett til ting, som for eksempel utdannelse, som ofrene for hans grusomme handlinger ALDRI vil få mulighet til!

Endret av Bassa.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tjaaaaa, men om du kjører for fort så kan jo du bare få større bot enn andre fordi akkurat du er mye skumlere i trafikken...

Hm, går det virkelig an å sammenlikne en massemorder og en som kjører for fort? Jeg ser ikke helt hvor du vil hen.

Å fortjene er veldig forskjellig fra å følge loven. Loven sier at i norge skal ALLE kunne få tilgang til utdanning selvom du har begått lovbrudd. Han har rett, Det å drepe 77 mennesker er helt uaksebtabelt og ulovlig, men dette hindrer han ikke fra i å ta utdanning.

om han kvalfiserer seg til en plass får vi vente å se.

Loven i Norge sier at alle skal ha rett til utdannelse. Ja, det er riktig. Men det er jo ikke uten grunn at det nå skal vurderes om denne loven angående utdanningsretten til norske fanger skal endres? Håper du ser hvor jeg vil hen. For ender dette opp med at han ikke får rett til utdannelse, så handler det faktisk om å fortjene eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får mene ditt, jeg mener mitt. Du tror ikke på fakta som er lagt på bordet, jeg ser ingen andre muligheter da det ikke finnes noen andre bevis( som overbeviser meg) på at han ikke har drept 77 mennesker. Det er tvert imot mer som tyder på at han DREPTE 77 mennesker og ikke det motsatte. På grunn av det han har gjort, mener jeg at han ikke fortjener de samme rettighetene som andre norske statsborgere.

Din mening vil ikke påvirke min mening, uansett hvor overbevis du er om at det er mye som tyder på at han ikke drepte 77 mennesker.

Breivik stjal utdannelsesretten til 77 mennesker da han tok livet av disse menneskene. Breivik skal på ingen måter ha rett til ting, som for eksempel utdannelse, som ofrene for hans grusomme handlinger ALDRI vil få mulighet til!

Han er norsk statborger som deg og meg, forskjellen er at han har begått en kriminell handling og sitter inne i fengsel som en forbryter.

Poenget er at man ikke blir fratatt rettigheter pågrunn drap, tyveri, vold, osv. Han har på lik linje som alle innsatte rettighetene som står oppført på den norske grunnloven!

Den straffen han soner nå er pågrunn av sine handlinger. Det er konsekvensene han har fått for sine handlinger. Detter påvirker ikke brevik sine rettigheter, desverre :(

vi må forholde som til fakta ikke moral

Lenke til kommentar

Hm, går det virkelig an å sammenlikne en massemorder og en som kjører for fort? Jeg ser ikke helt hvor du vil hen.

Loven i Norge sier at alle skal ha rett til utdannelse. Ja, det er riktig. Men det er jo ikke uten grunn at det nå skal vurderes om denne loven angående utdanningsretten til norske fanger skal endres? Håper du ser hvor jeg vil hen. For ender dette opp med at han ikke får rett til utdannelse, så handler det faktisk om å fortjene eller ikke.

Lover som blir vedtatt og godkjent vill uansett ikke påvirke innsatte som soner en dom fra før av, men ja dette kan politikkerne diskutere rundt.

Lenke til kommentar

Jeg vil dithen at det er likhet for loven. Om det ikke skal være det skaper vi en livsfarlig presedens hvor ingen kan være sikre på hvordan loven vil være for dem...
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han er norsk statborger som deg og meg, forskjellen er at han har begått en kriminell handling og sitter inne i fengsel som en forbryter.

Poenget er at man ikke blir fratatt rettigheter pågrunn drap, tyveri, vold, osv. Han har på lik linje som alle innsatte rettighetene som står oppført på den norske grunnloven!

Den straffen han soner nå er pågrunn av sine handlinger. Det er konsekvensene han har fått for sine handlinger. Detter påvirker ikke brevik sine rettigheter, desverre :(

vi må forholde som til fakta ikke moral

Jeg forholder meg til fakta, det gjør jeg. Jeg sier min mening og min mening er at Breivik IKKE fortjener å ha rettigheter på lik linje med deg og meg på grunn av det han har gjort, i motsetning til deg og meg. Er klar over Breiviks rett som norsk statsborger, men som jeg skrev tidligere så skal loven angående utdanningsretten til norske fanger revurderes, og da handler det jo om etikk og moral, i tillegg til Breiviks rettigheter som en norsk statsborger.

Endret av Bassa.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva folk synes breivik fortjener eller ikke er helt irrelevant. Norske statsborgere har rettigheter som ikke kan krenkes av myndighetene. Vi har et lovverk å forholde oss til.

Hva breivik faktisk fortjener er de rettigheter norske innsatte har.

Endret av McDuck_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lover som blir vedtatt og godkjent vill uansett ikke påvirke innsatte som soner en dom fra før av, men ja dette kan politikkerne diskutere rundt.

Tror du er klar over hva jeg mener og jeg tror ut ifra det du skriver at du også forstår mitt synspunkt. Om du er enig eller ikke angår ikke meg, men det betyr ikke at Breivik fortjener de samme rettighetene som andre norske statsborgere. Hadde dette vært snakk om en fange som er innsatt pga. tyveri hadde jo saken vært en helt annen, men nå er det forhåpentligvis snakk om et engangstilfelle, som regjeringen og Kriminalomsorgen må ta stilling til, når det gjelder Breiviks rett til å studere rettsvitenskap ved UiO.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva folk synes breivik fortjener eller ikke er helt irrelevant. Norske statsborgere har rettigheter som ikke kan krenkes av myndighetene. Vi har et lovverk å forholde oss til.

Hva breivik faktisk fortjener er de rettigheter norske innsatte har.

Hva Breivik fortjener eller ikke er absolutt relevant! Dette er jo årsaken til at loven angående norske fangers rettigheter nå skal revurderes. Som jeg skrev tidligere så forholder jeg meg til fakta, men iblant så vil det alltid finnes unntak. Uansett om vi bor i et så fantastisk land som Norge, der alle, til og meg fanger har rettigheter på lik linje som andre norske statsborgere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva Breivik fortjener eller ikke er absolutt relevant! Dette er jo årsaken til at loven angående norske fangers rettigheter nå skal revurderes. Som jeg skrev tidligere så forholder jeg meg til fakta, men iblant så vil det alltid finnes unntak. Uansett om vi bor i et så fantastisk land som Norge, der alle, til og meg fanger har rettigheter på lik linje som andre norske statsborgere.

Iblant finnes det unntak til fakta? Si meg, er du sosialist?

Spøk til side, hvor har du fått vite at norske fangers rettigheter skal revurderes? Det har jeg visst ikke fått med meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Iblant finnes det unntak til fakta? Si meg, er du sosialist?

Spøk til side, hvor har du fått vite at norske fangers rettigheter skal revurderes? Det har jeg visst ikke fått med meg.

Les nyhetene. :yes:

Sitat:

''Kunnskapsminister Kristin Halvorsen vil sammen med Justisdepartementet se på dagens regelverk etter at Anders Behring Breivik søkte studieplass.''

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-dette-er-jo-en-situasjon-som-vi-ikke-har-vaert-forberedt-paa-4096048.html

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan det være rellevant når regeverket sier at alle innsatte i fengsel har rett til utdannelse?

sett under et.Bestemmer ikke hvor mye du fortjener det eller ikke, om du skal få utdannelse.

En person med dom på 21 år har på lik linje med en person på 1 år rett på utdannelse. Utdanning står som en menneskerettighet hos FN !!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det være rellevant når regeverket sier at alle innsatte i fengsel har rett til utdannelse?

sett under et.Bestemmer ikke hvor mye du fortjener det eller ikke, om du skal få utdannelse.

En person med dom på 21 år har på lik linje med en person på 1 år rett på utdannelse. Utdanning står som en menneskerettighet hos FN !!

Vennligst les innlegget mitt som du siterte en gang til. Der har jeg ikke skrevet at han ikke har rett til utdannelse. Det du skrev i åpningsinnlegget ditt var at vi skulle diskuterer, ikke noe mer enn det. Av den grunn er saken om han fortjener det eller ikke absolutt relevant.

Hvis loven for norske fanger endres, noe som fører til at Breivik mister rettet til utdannelse, vil saken om han fortjener eller ikke fortsatt være irrelevant? Sett fra mitt perspektiv, så vil faktum om at Breivik drepte 77 mennesker alltid være relevant, da nettopp dette er årsaken til at blant annet Kriminalomsorgen må vurdere om Breivik kan studere på lik linje med andre norske statsborgere(studenter).

Endret av Bassa.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vennligst les innlegget mitt som du siterte en gang til. Der har jeg ikke skrevet at han ikke har rett til utdannelse. Det du skrev i åpningsinnlegget ditt var at vi skulle diskuterer, ikke noe mer enn det. Av den grunn er saken om han fortjener det eller ikke absolutt relevant.

Hvis loven for norske fanger endres, noe som fører til at Breivik mister rettet til utdannelse, vil saken om han fortjener eller ikke fortsatt være irrelevant? Sett fra mitt perspektiv, så vil faktum om at Breivik drepte 77 mennesker alltid være relevant, da nettopp dette er årsaken til at blant annet Kriminalomsorgen må vurdere om Breivik kan studere på lik linje med andre norske statsborgere.

Breiviks handlinger er ikke mer relevant enn de vurderinger man må gjøre av sikkerhetsmessige hensyn på Breiviks egne vegne.

Hva han fortjener er det regelverket gir han rett til. Han fortjener ikke annet enn at hans rettigheter som statsborger blir ivaretatt. Det håper jeg du forstår. At du eller andre synes at noen lovbrudd er alvorlige nok til å nekte innsatte utdanning, er uten relevans i denne saken.

Det er skummelt i seg selv at du er tilbøyelig av ren hevngjerrighet til å akseptere tortur av norske innsatte.

Jeg ser ikke helt hvilken begrunnelse du kan gi for at Breivik ikke skal fortjene en utdannelse. Det virker jo ikke som du har noen. Hva er det som gjør at en person som dreper ett menneske har krav på det, men ikke en som dreper 77?

Endret av McDuck_
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...