Gå til innhold

Anders Behring Breivik ønsker å bli student - han vil studere statsvitenskap ved UIO

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Hvilken straff får man for å nekte pliktige aktiviteter?

Da jeg var på besøk i et norskf fengsel (besøk, ikke som innsatt), sa fangevokteren at dersom de ikke ville arbeide eller studere - så måtte de sitte på cellen sin. De fikk vel heller ikke lønn eller dagpenger, men det er je litt usikker på.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som sitter i fengsel mottar en liten sum dagpenger som skal dekke nødvendigheter som ikke gis i form av naturalia fra fengselets side samt være incitament til å oppfylle aktivitetsplikten. Dagpenger faller bort dersom man ikke oppfyller aktivitetsplikten.

Inntektene fra fengselets arbeider (som tilfaller staten) utgjorde i 2011 cirka 73mio kroner. Dagpengesatsen utgjør 59,- kr per dag.

Hvilken straff får man for å nekte pliktige aktiviteter?

Aktivitetsplikten kan oppfylles ved arbeid, opplæring, deltakelse i programmer, eller andre tiltak (som f.eks. rusbehandling eller psykiatrisk behandling). Nekter man å velge en aktivitet kan man pålegges å arbeide.

Nekter man å utføre en valgt eller pålagt aktivitet kan fengselet ilegge sanksjoner som tap av dagpenger, utelukkelse fra fellesskap, tap av permisjonsrettigheter, eller skriftlig irettesettelse. Man kan også ilegges tap av "begunstigelse", altså tap av tillitsfordeler man har - for eksempel muligheten til å se TV på eget rom, drive hobbyvirksomhet, eller kjøp av varer utover absolutte nødvendigheter.

Lenke til kommentar

Er det kun jeg som finner det pussig at man får betalt, formodentligvis av sine ofre gjennom skatteseddelen, for å sitte i fengsel? (Klart det er trolig lite relevant i forhold til kostnaden som de samme betaler for denne hotelferien).

Videre kan jeg vel heller neppe se at de diverse trusler som fremsettes for å tvinge insatte til å oppfylle sine "plikter" vil skremme hverken massemordere eller narkolangere?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

1: Det kan virke pussig ja, men når man setter noen i fengsel fratar man dem muligheten til å tjene til livets opphold. Da har man en viss plikt til å sørge for at de kan skaffe seg det de trenger. Som krikkert nevner, ikke alt gis i naturalytelser, da forskjellige fanger har forskjellige behov. Å "tjene penger" i fengselet skaper også en viss normalitet, og et visst nivå på velferdsytelsene hjelper rehabiliteringen.

2: Tja, det viser seg at det funker ganske bra i praksis, så enten har du et fortegnet bilde av hvordan "massemordere og narkolangere" fungerer, eller så er demografien i fengsel litt annerledes enn du ser for deg. Evt. begge deler.

Lenke til kommentar

Disse aspektene er vel mer å regne som manipulasjonsmidler som fengselsbetjentene har til rådighet for å få fangene til å oppføre seg?

Det som overrasker litt er at de er relativt svake, om man ser på internasjonale alternativer. Hvorvidt de fungerer er muligens uklart ettersom de fleste insatte nok uansett vil ha noe å sysle med for å få tida til å gå.

Jeg tviler på at ABB har sett seg "tvunget" til å studere, faktisk kan man vel se på hans studevalg som en melding til utenomverdenen fra ABB.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er det kun jeg som finner det pussig at man får betalt, formodentligvis av sine ofre gjennom skatteseddelen, for å sitte i fengsel? (Klart det er trolig lite relevant i forhold til kostnaden som de samme betaler for denne hotelferien).

Videre kan jeg vel heller neppe se at de diverse trusler som fremsettes for å tvinge insatte til å oppfylle sine "plikter" vil skremme hverken massemordere eller narkolangere?

Hvis du regner litt på det går Kriminalomsorgens utgifter til dagpenger fratrukket Kriminalomsorgens inntekter fra fangenes arbeid cirka i null (faktisk har inntektene historisk sett vært større enn utgiftene). Noe som er meningen.

Hvorvidt det er incentivene eller sanksjonene som medfører at svært få innsatte i norske fengsler totalnekter å følge sine plikter når de sitter i fengsel vet jeg ikke. Men med tanke på at ordensstraffen utelukkelse fra fellesskap innebærer isolasjon på cella mistenker jeg nok at sanksjonene langt fra har null å si.

Lenke til kommentar

Men sanksjonsmulighetene mot ABB er svært begrenset, skulle jeg tro, i og med at restriksjonene han sitter under er uten sidestykke fra før av.

Jeg tror ikke ABB studerer under tvang. Han har valgt statsvitenskap fordi han er genuint interessert i faget. Hvorfor ikke psykologi? Han kunne tilegnet seg kunnskap for å slå hull på psykiaternes påstander, om ikke annet enn for seg selv. Men han vet at objektivt sett er det riktig at han har hatt et lavt funksjonsnivå i mange år. Han droppet ut av vgs ikke fordi han så seg tjent med det, men fordi han var en taper. Slik fremstår det for oss, og det vet han. At han er en taper kan bare motbevises gjennom handling. Det er det han gjør nå.

Lenke til kommentar

Vil vel heller holde seg i aktivitet enn å bare sitte på cella uten tv og uten å ha noe å gjøre.

Statsviter ja, nyttig. De som jobber i stat, regjering, rådgivere etc. Så det er jo å sikte høyt.

Føler også at det er et signal til verden, nå skal jeg studere statsvit. Pass dere.... Jeg blir Statsminister etter at de kristne har laget revolusjon mot Islamistene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En gammel men likevel litt relevant sak i denne sammenhengen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089088

Erling Havnå prater litt om det å bryte aktivitetsplikten. Han sier det ikke lønner seg å jobbe eller studere, ettersom konsekvensen bare er at han får utbetalt 18 kroner mindre om dagen.

Personlig mener jeg at et bedre incentiv ville være å flytte denne typen demotiverte innsatte til en annen form for soning, type do+benk+vindu... ingen Pc, ingen TV osv... La "hotellene" være forbeholdt de fangene som oppfører seg bra og viser vilje og evne til rehabilitering.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...