Gå til innhold

Anders Behring Breivik ønsker å bli student - han vil studere statsvitenskap ved UIO

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

En naturlig utdannelse for en med de meningene, og ser ikke det store problemet.

Det at man "ikke får bruk for utdanningen" gjelder svært mange. Har tatt utrolig mye utdanning, og knapt fått bruk for noe. Man kan ta utdanning i mye man er interessert i uten å bruke det i en jobb etterpå. Tror at 70-80% av det jeg faktisk kan er egenlært og lært i praktisk arbeid. Utdanningsmessig er alt enten utdatert, for lenge siden jeg jobbet med det, eller markedet har forsvunnet.

Mange år siden jeg så på utdanning som et mål for å få jobb, og ser ikke det som et poeng i denne saken heller.

Dette handler jo om å lære mer om staten slik den er bygget opp, slik at man kan gjøre seg opp en mening om det og filosofere over hvorfor ting er som det er. det er litt som å lære litt om diktatur, litt om demokrati, litt om republikk, litt om monarki osv osv og se på ulike fordeler og ulemper med de ulike løsningene.

Det er jo også mange sider ved staten ABB vil forandre, bl.a erstatte monarkiet med republikk og få et hardt fokus på en norsk kultur med i praksis stengte grenser med tanke på innvandring. I denne omveltningen vil jo også kristendommen erstattes med buddhismen og konfucianisme.

Å lære om en stats oppbygging og funksjon er sånn sett en interessant sak, ikke minst om man enda bedre skal påpeke feil og mangler.

Jeg ser jo heller ingen problemer med å la han utføre arbeid etter utdannelsen. Innsatte i mange fengsler utfører masse arbeid, alt fra booking av flyreiser til montasjearbeid. ABB kunne fint jobbet som statsviter etter bestått utdanning på samme måte som andre innsatte utfører ulikt arbeid.

Lenke til kommentar

Han får det alle innsatte har krav på. Vi kan ikke endre reglene etter hvilken innsatt det er snakk om.

Jeg sa ikke at han IKKE skal få utdannelse -- jeg bare undres over hvorfor lovlydige skattebetalende borgere IKKE har det like enkelt som skattesnyltende drapsmenn som som snyltet på skatten før de engang kom i fengsel. Det oppfordres til kriminalitet.

Grov voldtekt: Fagbrev i Massasje

Uaktsom kjøring med døden til følge: Bachelor i Maskiningeniør

Kidnapping og lemlestelse: Master i Etikk

Drap: Doktorgrad i Jus

Politisk motivert massedrap: Professor i Statsvitenskap

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

ABB kunne fint jobbet som statsviter etter bestått utdanning på samme måte som andre innsatte utfører ulikt arbeid.

Skrekk å gru. Jeg tviler også sterkt på hvor smart fyren er.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han ta disse fagene når ideologer som ABB aldri pleier å rikke sine ideologier en mm?

Er ikke så sikker på det. Jeg tror aldri Breivik vil forandre sine meninger om innvandring. Men jeg tror det er godt mulig at han forstår hvor ineffektivt og hvor grusomme handlingene hans er.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at han IKKE skal få utdannelse -- jeg bare undres over hvorfor lovlydige skattebetalende borgere IKKE har det like enkelt som skattesnyltende drapsmenn som som snyltet på skatten før de engang kom i fengsel. Det oppfordres til kriminalitet.

Grov voldtekt: Fagbrev i Massasje

Uaktsom kjøring med døden til følge: Bachelor i Maskiningeniør

Kidnapping og lemlestelse: Master i Etikk

Drap: Doktorgrad i Jus

Politisk motivert massedrap: Professor i Statsvitenskap

Dette blir for dumt. Oppfordres til kriminalitet faktisk :roll:

Vet ikke om du vet det, men i det norske straffesystemet skal innsatte også rehabiliteres. Å gi fanger en mulighet til å studere, tilegne seg kunnskap, gjør de bedre rustet til å klare seg ute i samfunnet når de en gang kommer ut. Mange av dem har aldri hatt noe særlig skolegang, og kriminalitet er det eneste dem kan.

At Breivik er en massemorder, og mest sannsynlig aldri vil bli sluppet ut, forandrer ikke det faktum at han har visse rettigheter i det norske straffesystemet. Vi kan ikke se bort i fra lover og regler når det passer oss, det vil undergrave hele rettsstaten.

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører her.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det må nesten være opp til ham selv å vurdere.

Jeg er ikke imot at han får studere, jfr. første post. Det var egentlig et sarkastisk spørsmål.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du ikke ser at vi dekker alle disse utgiftene for ham uansett. I fengsel får du dekket grunnleggende livsoppholdsbehov, uavhengig av om du studerer eller ikke.

EDIT: Det blir litt som å klage over at han slipper å møte opp på universitetet for å ta eksamen.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Oppfordres til kriminalitet faktisk :roll:

Vet ikke om du vet det, men i det norske straffesystemet skal innsatte også rehabiliteres. Å gi fanger en mulighet til å studere, tilegne seg kunnskap, gjør de bedre rustet til å klare seg ute i samfunnet når de en gang kommer ut. Mange av dem har aldri hatt noe særlig skolegang, og kriminalitet er det eneste dem kan.

At Breivik er en massemorder, og mest sannsynlig aldri vil bli sluppet ut, forandrer ikke det faktum at han har visse rettigheter i det norske straffesystemet. Vi kan ikke se bort i fra lover og regler når det passer oss, det vil undergrave hele rettsstaten.

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører her.

Du taler for feil ører.

Poenget mitt handler ikke om at han får utdannelse, men at ikke-kriminelle IKKE får utdannelse.

Jeg har venner som sliter med økonomien fordi de ikke har utdannelse og mangler en god jobb.

Disse samme menneskene betaler for terroristen sin utdannelse, mens de ikke har realistisk mulighet til å sikre egen utdannelse.

Dersom jeg, i dag, kunne FÅ LOV TIL å sitte i fengsel i 3 år -- uten å gjøre noe galt -- og kommet ut igjen med en bachelor eller mastergrad, så ville jeg valgt det uten å nøle et kvart sekund.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo heller ingen problemer med å la han utføre arbeid etter utdannelsen. Innsatte i mange fengsler utfører masse arbeid, alt fra booking av flyreiser til montasjearbeid. ABB kunne fint jobbet som statsviter etter bestått utdanning på samme måte som andre innsatte utfører ulikt arbeid.

Forutsatt at han er i stand til å opptre nøytralt og nøkternt så ser jeg ikke problemet -- men jeg har en mistanke om at han ville farget sine uttalelser betraktelig mye mer enn det som er vanlig hos statsvitere som streber etter nøytralitet, og ville dermed være uskikket.

Lenke til kommentar

Er Breivik i ferd med å endre seg? Ut fra hvor belest han har påstått å være, skulle grunnleggende emner i statsvitenskap være på et altfor lavt nivå for ham. Og hva skal han med eksamener, er det ikke nok å lese og tilegne seg kunnskapen? Det var det visstnok før, så noe har endret seg i Breiviks hode. Hva skal han bevise?

Lenke til kommentar

Er Breivik i ferd med å endre seg? Ut fra hvor belest han har påstått å være, skulle grunnleggende emner i statsvitenskap være på et altfor lavt nivå for ham. Og hva skal han med eksamener, er det ikke nok å lese og tilegne seg kunnskapen? Det var det visstnok før, så noe har endret seg i Breiviks hode. Hva skal han bevise?

Innsatte har aktivitetsplikt - han har valget mellom arbeid eller studier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...