Camlon Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvorfor diskuterer dere hvorvidt Breivik angrer på det han gjorde? Det spiller virkelig ingen rolle... Og jeg ser ikke poenget for han å studere i fengsel, tviler på at jobbene står i kø for å ansette han, om han mot formodning noen gang skulle slippe ut av fengsel. Fordi det hadde vært greit om Breivik forstå hvor idiotisk handlingene hans var. Ikke alle tar utdannelse for å få jobb. Mange tar utdannelse for å få en bedre forståelse av verden. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvorfor diskuterer dere hvorvidt Breivik angrer på det han gjorde? Det spiller virkelig ingen rolle... Og jeg ser ikke poenget for han å studere i fengsel, tviler på at jobbene står i kø for å ansette han, om han mot formodning noen gang skulle slippe ut av fengsel. Hvorfor vi skal la han studere? Fordi det er hans rett etter Norsk lov Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Hvorfor vi skal la han studere? Fordi det er hans rett etter Norsk lov Audun har forsatt eit poeng , han vil jo ikkje få bruk for utdannelsen Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Ragnar115, mest sannsynlig vil han ikke få bruk for det. Men et fengsel er ikke konstruert for å kansellere et samfunnsmedlem, et fengsel er bare konstruert for å verne andre mot enkelte farlige mennesker, men livet til en person skal ikke slutte bak murene, det skal fortsette. Her er antakeligvis misforståelsen blant mange, at de tror at livet skal stoppe bak murene. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Audun har forsatt eit poeng , han vil jo ikkje få bruk for utdannelsen Det er mange som ikke får bruk for utdannelsen sin karrieremessig. Det betyr ikke at utdannelsen er ubrukelig. Utdannelse vil etter min mening hjelpe Breivik å bli et bedre menneske. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Ragnar115, mest sannsynlig vil han ikke få bruk for det. Men et fengsel er ikke konstruert for å kansellere et samfunnsmedlem, et fengsel er bare konstruert for å verne andre mot enkelte farlige mennesker, men livet til en person skal ikke slutte bak murene, det skal fortsette. Her er antakeligvis misforståelsen blant mange, at de tror at livet skal stoppe bak murene. eit fengsel skal verne andre mot enkelte farlige mennesker, men også the other way around. Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 hvem bryr seg om hva han skal gjøre? 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) hvem bryr seg om hva han skal gjøre? Ganske mange vil jeg tro. Hehe. Men at han ikke vil få bruk for utdannelsen er et dårlig argument for å nekte han å ta den, ettersom det er slik norske lover er. Flytt til Usa den som ikke liker det, eller enda bedre, Nord Korea Endret 3. august 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Ganske mange vil jeg tro. Hehe. Men at han ikke vil få bruk for utdannelsen er et dårlig argument for å nekte han å ta den, ettersom det er slik norske lover er. Flytt til Usa den som ikke liker det, eller enda bedre, Nord Korea Bare la han få utdannelsen, men jeg skjønner ikke hvorfor han hauses opp i media gang på gang. Media burde prøve å glemme han. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Bare la han få utdannelsen, men jeg skjønner ikke hvorfor han hauses opp i media gang på gang. Media burde prøve å glemme han. Ja,det hadde vært det beste våpenet mot han. Men dette skjer nok heller ikke,hehe Lenke til kommentar
Trusselvurdering Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Han tok livet av 77 mennesker. Disse ofrene for Breiviks grusomme og umenneskelige handlinger vil aldri få mulighet til å studere ved UiO( eller andre universiteter for den saks skyld). Hvorfor i h****** skal Breivik ha krav på utdanning? Er dette noe du mener bør gjelde alle fengselsinnsatte og (kanskje helst?) drapsmenn, eller ser du på Breivik som et unntak som ikke fortjener de samme rettighetene som de andre fangene? Endret 4. august 2013 av KEBABavSVIN 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Er dette noe du mener bør gjelde alle fengselsinnsatte og (kanskje helst?) drapsmenn, eller ser du på Breivik som et unntak som ikke fortjener de samme rettighetene som de andre fangene? Hva med andre drapssaker der etterlatte må finne seg i at drapsmannen er på gata etter ikke så mange år? Hvorfor er ikke de like mye verdt som utøya etterlatte? Hvor mange må man drepe før man mister sine rettigheter? Eller hvor mange må bli drept før "de etterlatte får slått igjennom" at den kriminelle ikke skal ha norske rettigheter etter norsk lov? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Er dette noe du mener bør gjelde alle fengselsinnsatte og (kanskje helst?) drapsmenn, eller ser du på Breivik som et unntak som ikke fortjener de samme rettighetene som de andre fangene? Tror nok du skjønner at dette er noe jeg mener burde gjelde alle, hvis du leser noen av innleggene mine i denne tråden. Å drepe en er like ille som å drepe 77, det har jeg skrevet tidligere. Men siden denne diskusjonen handler om Breivik, så er det da naturlig å snakke om Breivik og hans rettigheter. Er det ikke? 2 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Eg synest selv at Breivik skilder seg fra resten av folka i fengsel fordi han drepte så pass mangen mennesker og er ein terrorist. Han kommer aldri til å være ein nytte for vårt samfunn, i motsetning til de fleste andre drapsmenn som kanskje bare skal være i fengsel for ein liten periode i forhold til han. De derimot kan ha rett på utdannelse fordi de kan bruke den utdannelsen seinere, utenfor fengselet. Han kommer aldri ut fordi han er ein fare for andre og slippe han ut ville vært det samme som å kaste kjøtt til hunder, han ville blitt spist opp in a matter of minutes. Derfor ikkje til nytte for vårt samfunn. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Eg synest selv at Breivik skilder seg fra resten av folka i fengsel fordi han drepte så pass mangen mennesker og er ein terrorist. Han kommer aldri til å være ein nytte for vårt samfunn, i motsetning til de fleste andre drapsmenn som kanskje bare skal være i fengsel for ein liten periode i forhold til han. De derimot kan ha rett på utdannelse fordi de kan bruke den utdannelsen seinere, utenfor fengselet. Han kommer aldri ut fordi han er ein fare for andre og slippe han ut ville vært det samme som å kaste kjøtt til hunder, han ville blitt spist opp in a matter of minutes. Derfor ikkje til nytte for vårt samfunn. Jeg er enig i at Breivik spesielt ikke burde hatt krav på det samme som resten av de innsatte. Men dette burde jo gjelde alle mordere. Den som tar livet av en eller flere personer burde ikke hatt muligheten engang til å slippe ut, da alle mordere generelt er en fare for samfunnet, (dette gjelder forsovet andre kriminelle også som for eksempel voldtektsmenn, kidnappere ol.) Men dessverre(heldigvis?) så bor vi i et land der alle, til og med mordere vanligvis får en ''second chance'', som er årsaken til at de har utdannelsesrett som de kan få bruk for når de kommer ut. Men faktum er at et fåtall forandrer seg den tiden de er innsatt. Og som jeg har forstått det så har også Breivik denne retten fordi det fortsatt vurderes om han er en fare for samfunnet. Hvorfor? Ikke spør meg, det høres jo i bunn og grunn helt sykt ut! Det er vel åpenbart at han er en fare for samfunnet? Endret 4. august 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Eg synest selv at Breivik skilder seg fra resten av folka i fengsel fordi han drepte så pass mangen mennesker og er ein terrorist. Han kommer aldri til å være ein nytte for vårt samfunn, i motsetning til de fleste andre drapsmenn som kanskje bare skal være i fengsel for ein liten periode i forhold til han. De derimot kan ha rett på utdannelse fordi de kan bruke den utdannelsen seinere, utenfor fengselet. Han kommer aldri ut fordi han er ein fare for andre og slippe han ut ville vært det samme som å kaste kjøtt til hunder, han ville blitt spist opp in a matter of minutes. Derfor ikkje til nytte for vårt samfunn. Herre Allah. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hvordan systemet fungerer. Det er flust av tilfeller der mannen har helt skrudd i hode, slik som ABB, men etter for.eks 12 år så har ting forandret seg. Husk på at flere som har sluppet ut igjen satt med forvaringsdom hvor det virket helt usansynlig at de noen gang skulle slippe ut igjen. Ut kom de, gjerne etter bare rett over 10 år. Noen har til og med fått seg utdannelse og betaler tilbake til sammfunnet ved at de jobber.. Du vil altså frata ABB muligheten fordi du syns han virker bortenfor en hver mulighet for å få skikk på han? Sett deg litt inn i hvordan fengsel og fengselstraffer virker i Norge. Vist han ikke lenger er en fare for andre, burde han ikke da slippes ut når han har sittet de 17 åra( 21 er 17 i praksis, trukket fra ferier osv.) Som andre skal han da gies ny id og gies beskyttelse. Tenk litt på den du Jeg er enig i at Breivik spesielt ikke burde hatt krav på det samme som resten av de innsatte. Men dette burde jo gjelde alle mordere. Den som tar livet av en eller flere personer burde ikke hatt muligheten engang til å slippe ut, da alle mordere generelt er en fare for samfunnet, (dette gjelder forsovet andre kriminelle også som for eksempel voldtektsmenn, kidnappere ol.) Men dessverre(heldigvis?) så bor vi i et land der alle, til og med mordere vanligvis får en ''second chance'', som er årsaken til at de har utdannelsesrett som de kan få bruk for når de kommer ut. Men faktum er at et fåtall forandrer seg den tiden de er innsatt. Og som jeg har forstått det så har også Breivik denne retten fordi det fortsatt vurderes om han er en fare for samfunnet. Hvorfor? Ikke spør meg, det høres jo i bunn og grunn helt sykt ut! Det er vel åpenbart at han er en fare for samfunnet? Et fåtall ja, er ikke det nok da? Man kan ikke sette skiller mellom hvem som skal få utdanning og hvem som ikke skal. Hvem skal eventuelt bestemme grensen? Svindel er lov men ikke kinapping?hehehe.Er du klar over at noen som har endt opp med å slippe ut i det fri med utdannelse og hele pakka var så å si like ute å kjøre som ABB når de først ble dømt til livstid med forvaring? Dette er i hovedsak syke folk som blir friske, men er ikke ABB syk da, selv om retten kom frem til noe annet? I mitt hode er han syk, ergo kan han bli frisk, endre oppfattning. Skjer det går han rett inn i depresjon over hva han har gjort. Endret 4. august 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Herre Allah. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hvordan systemet fungerer. Det er flust av tilfeller der mannen har helt skrudd i hode, slik som ABB, men etter for.eks 12 år så har ting forandret seg. Husk på at flere som har sluppet ut igjen satt med forvaringsdom hvor det virket helt usansynlig at de noen gang skulle slippe ut igjen. Ut kom de, gjerne etter bare rett over 10 år. Noen har til og med fått seg utdannelse og betaler tilbake til sammfunnet ved at de jobber.. Du vil altså frata ABB muligheten fordi du syns han virker bortenfor en hver mulighet for å få skikk på han? Sett deg litt inn i hvordan fengsel og fengselstraffer virker i Norge. Vist han ikke lenger er en fare for andre, burde han ikke da slippes ut når han har sittet de 17 åra( 21 er 17 i praksis, trukket fra ferier osv.) Som andre skal han da gies ny id og gies beskyttelse. Tenk litt på den du Hva har Allah med denne saken å gjøre? Endret 4. august 2013 av Bassa. 2 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hva har Allah med denne saken å gjøre? Hva klager du etter nå da, kvinne?Vel, det er så mange som sier herregud, så jeg tenkte å heller begynne å si herre Allah, eller HerreJahve for den saks skyld ;-) Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Hva klager du etter nå da, kvinne?Vel, det er så mange som sier herregud, så jeg tenkte å heller begynne å si herre Allah, eller HerreJahve for den saks skyld ;-) Hm, nå blir den kvinnegreia kanskje litt drøy? Det jeg mente var at av respekt overfor muslimer eller jøder så burde man kanskje unngå å si det. Vet at muslimer misliker dette sterkt, da det brukes til å uttrykke frustrasjon og kanskje sinne. Ordet ''gud'' er derimot et samlebegrep som brukes om både Jahve, Allah osv., noe som kanskje forklarer at man sier ''herregud'', da gud ikke er et ord som beskriver noe spesifikt. Det var nå bare min mening. Men dette ble vel litt off-topic? Endret 4. august 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Et fåtall ja, er ikke det nok da? Man kan ikke sette skiller mellom hvem som skal få utdanning og hvem som ikke skal. Hvem skal eventuelt bestemme grensen? Svindel er lov men ikke kinapping?hehehe.Er du klar over at noen som har endt opp med å slippe ut i det fri med utdannelse og hele pakka var så å si like ute å kjøre som ABB når de først ble dømt til livstid med forvaring? Dette er i hovedsak syke folk som blir friske, men er ikke ABB syk da, selv om retten kom frem til noe annet? I mitt hode er han syk, ergo kan han bli frisk, endre oppfattning. Skjer det går han rett inn i depresjon over hva han har gjort. Breivik er ikke syk. Endret 4. august 2013 av Bassa. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå