Gå til innhold

Anders Behring Breivik ønsker å bli student - han vil studere statsvitenskap ved UIO

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Flere forelesere sier de ikke vil ha Breivik som student.

Flere forelesere ved Institutt for statsvitenskap har reagert kraftig på at Breivik har søkt seg til studiet, melder TV 2.

Rektor Ole Petter Ottersen sier han vil vurdere hver enkelt sak dersom forelesere ønsker å reservere seg mot å ha massemorderen som student.

- Jeg forstår at det kommer reaksjoner. Det er menneskelig. Hvis det er slik at enkelte lærere reserverer seg må vi ta det seriøst og vurdere det i hvert enkelt tilfelle, sier Ottersen, som påpeker at universitetet må ta imot Breivik som student dersom han er kvalifisert.

- Vi kan ikke nekte noen å studere ved Universitetet i Oslo. Vi er nødt til å forholde oss til de faglige reglene for opptak, sier han.

Dersom han kommer inn vil undervisningen foregå i fengselet.

(NTB)

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/07/29/nyheter/utdanning/anders_behring_breivik/28435747/

Nå er det ikke uvanlig at kriminelle vil studere. David Toska ville studere juss og han som drepte Benjamin Hermansen ville også studere.

Personlig ville jeg ikke ha noe mot, dette, men massemorderen bør ta studiene som privatist på cellen. Kan hende skulle hatt tatt det studiet før terrorangrepet og massedrapene på barn.

Hvordan bør en eventuell master oppgave behandles. Selvsagt på samme måte som enhver annen master oppgave. Svarer han ikke på temaet i oppgaven, vil den slik jeg ser det stå til stryk.

Hva er vel bedre enn om han sitter stille nede i et hjørne og forsker og ikke plager oss med stadig nye påfunn om å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whatever man, la han drive med sitt. Er ikke stasvitenskap et nettstudium også?

Man kan nesten studere hva som helst idag uten å møte opp i et eneste klasserom. Han har nok av tid og disiplin til å drive med det så værsågod

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Whatever man, la han drive med sitt. Er ikke stasvitenskap et nettstudium også?

Det kan ikke jeg svare på. Kanskje noen andre kan.

Jeg tok selv noen studier nærmest som privatist. Jeg fulgte ikke alle forelesningene og noen kalte meg turisten på Blindern.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det spørs vel også hvilken nytte han får av studiene. Dersom en eventuelle masteroppgaven blir en oppfølging av manifestet spørs det hvor relevant det blir.

Synd han ikke kom på å ta denne utdannelsen før han begynte å planlegge terrorangrepet. Rent teoretisk kunne det kanskje hindret aksjonen. Det er ihvertfall helt sikkert at han hadde endt opp i et annet miljø enn det han etablerte seg i på nettet der han endte som en ensom ulv som stilltiende opptrådte på flokkens vegne.

Lenke til kommentar

Tidligere denne uken ble det kjent at breivik søkte plass ved UIO, etter at dette ble kjent har kritikken og skepsisen blitt stor. Mange mener at dette er en dårlig idee, og at han ikke fortjener det. Dette toppet alt da kristin halvorsen en statsråd sier:

Vi er i en veldig spesiell situasjon her, fordi vi har å gjøre med en massemorder som aldri kommer til å slippe ut i samfunnet, sier hun til TV 2

Burde breivik kunne skaffe seg utdanning som alle oss andre ?

Kan han være et unntak pågrunn av sine grusomme handlinger?

Jeg personlig synes måten kristin halvorsen utalte seg på var overraskende og skremmende!!!

La oss diskutere!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt burde han det.

Eneste problem ville vært, som aftenposten opplyste om, om at lærerne nekter. Det har de rett til å gjøre. Men da er det opp til universitetet å finne på en fungerende løsning for breivik. I norge skal alle, selv forbrytere, ha mulighet til å utdanne seg.

Halvorsen sin kommentar er flåsete, og det hun påpeker er selvsagt helt uten relevans. Et flaut forsøk på å appellere til folk med sin mening.

Endret av McDuck_
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvsagt burde han det.

Eneste problem ville vært, som aftenposten opplyste om, om at lærerne nekter. Det har de rett til å gjøre. Men da er det opp til universitetet å finne på en fungerende løsning for breivik. I norge skal alle, selv forbrytere, ha mulighet til å utdanne seg.

Halvorsen sin kommentar er flåsete, og det hun påpeker er selvsagt helt uten relevans. Et flaut forsøk på å appellere til folk med sin mening.

Heelt enig, Han kan ikke nekte Noske statborgere som er fensel å utdanne seg. Helt absurd at han ikke får lov , selvom han gjorde ting som er uakseptable , forferdlige og grusomme!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heelt enig, Han kan ikke nekte Noske statborgere som er fensel å utdanne seg. Helt absurd at han ikke får lov , selvom han gjorde ting som er uakseptable , forferdlige og grusomme!

Det er vel ingen ennå som har hevdet at han ikke får lov. Kan du vise til kilden, forresten?

Endret av McDuck_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg vil da tro det er lite sannsynlig at han noen gang kommer ut?

Sansynlighet kommer etter loven, han har på lik linje med alle innsatte krav på utdaning. Det kristin halvorsen poengtere og argumenterer med er at han Ikke kan slippes ut.

Det vet hun ikke. Det er opptil en dom å bestemme hva som skal skje videre.

Lenke til kommentar

Synes han burde få lov å utdanne seg så mye han vil, som det er blitt påpekt kan et problem bli at lærere nekter. Men jeg er overbevist om at det finnes en eller annen lærer der ute som har lyst, etter det jeg husker var det mange folk som ønsket å få love til å spille sjakk med han.

Når det gjelder uttalelsen til Halvorsen ble jeg ganske overasket over den da jeg hørte den på nyhetene, så lenge det ikke er satt i stein juridisk sett synes jeg vi skal tenke på det som om at han kommer ut etter at straffen er sonet. Selv om jeg tviler sterkt på at han noen gang slipper ut.

Lenke til kommentar

Ingen politikere i den Norske regjeringen bør si noe, for hvor mange har vel ikke de vært med på å drepe uten å bli straffet for det, både i Norge, pga forsømmelser, og direkte feks ved bombingen i Libya ?

Og hvem vet, kanskje Breivik ikke har gjort alt han er dømt for.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du klar over hva du selv skriver? Det at han gjorde ting som er uakseptable, forferdelige og grusomme, er i seg selv god nok grunn til at han ikke har rett til det samme som andre norske statsborgere.

Han tok livet av 77 mennesker. Disse ofrene for Breiviks grusomme og umenneskelige handlinger vil aldri få mulighet til å studere ved UiO( eller andre universiteter for den saks skyld). Hvorfor i h****** skal Breivik ha krav på utdanning?

• Liker 8
Lenke til kommentar

Er du klar over hva du selv skriver? Det at han gjorde ting som er uakseptable, forferdelige og grusomme, er i seg selv god nok grunn til at han ikke har rett til det samme som andre norske statsborgere.

Han tok livet av 77 mennesker. Disse ofrene for Breiviks grusomme og umenneskelige handlinger vil aldri få mulighet til å studere ved UiO( eller andre universiteter for den saks skyld). Hvorfor i h****** skal Breivik ha krav på utdanning?

Det at han tokk liv av 77 mennesker er en sak, men breivik har rett på utdanning som alle som andre insatte i fengsel .

selvom om han begikk et lovbrudd så skal behandles likt og riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...