Televate Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Jeg har noen MENSA-oppgaver jeg gjerne skulle hatt løst. Er det noen her med klokere hode enn meg som kan hjelpe til? Skriv gjerne hvem oppgave du løste, hva svaret ble og hvordan du kom frem til svaret Det kreves ingen spesielle forutsetninger for å løse oppgavene - utenom sunn fornuft, logikk, grunnleggende tallferdigheter og en evne til ikke å gi opp. (Jeg mangler alle disse). Takker så mye for hjelp 1. Hvilket tall skal rent logisk erstatte spørsmålstegnet i denne åttekanten? 2. Fullfør kvadratet ved å bruke tallene fra 1 til 5. For at kvadratet skal bli fullført, kan samme tall ikke forekomme mer enn en gang i samme vanrette, lodrette eller diagonale rad. Hvilket tall erstatter spørsmålstegnet? 3. Begynn med 3, og samle fire tall ved å flytte deg loddrett eller vannrett. Hvor mange ruter gir 13 sammenlagt. Ruter som kan følges begge veier, teller dobbelt. 4. Hvilket tall skal erstatte spørsmålstegnet? 5. Her er en uvanlig lås. For å åpne den, må hver enkelt trykkes inn en gang i riktig rekkefølge. Den siste knappen er merket med S. På hver knapp er det angitt hvor mange felt og i hvilken retning du må flytte deg for å finne neste knapp i rekken. 1i betyr at neste felt befinner seg et felt inn. 3h betyr at neste felt befinner seg tre felt i urviserens retning. Hvilken knapp er den første du må trykke? 6. Hvilken figur skal erstatte spørsmålstegnet? 7. Finn sammenhengen mellom bokstavene og tallene. Hvilket tall skal erstarte spørsmålstegnet? 8. Hvilken klokke fortsetter rekkefølgen? 9. Hvilket tall skal erstatte spørsmålstegnet? 10. Hvert symbol representerer et tall. Finn ut hvilket tall som skal erstatte spørsmålstegnet? 11. Begynn i nederste venstre hjørnet, og finn veien gjennom ni tall for å komme til øverste høyre hjørne. Du kan bare flytte loddrett og vannrett. Finn på denne måten den ruta som sammenlagt gir det høyeste resultatet. Hva er det høyeste ressultatet? 12. Vekt 1 og 2 er i balanse. Hvilken skål vil bringe vekt 3 i balanse? 13. Her er en uvanlig lås. For å få den opp, må hver enkelt knapp trykkes inn en gang i riktig rekkefølge. Den siste knappen er merket med S. På hver knapp er det angitt hvor mange felt og i hvilken retning du må flytte deg for å finne neste knapp i rekken. 1O betyr at neste felt befinner seg et felt opp. 3V betyr at neste felt befinner seg tre felt til venstre. Markeringen på svaralternativet angir plassering av den første knappen (rad og kollone). Hvilken knapp er den første knappen du må trykke på? 14. Hver av bokstavene representerer et tall. Finn ut hvilket tall som skal erstatte spørsmålstegnet? 15. Hvilken av de ferdige kassene kan brettes ved hjelp av den viste figuren? 16. Ved å sette sammen figurene finner du et tall – Hvilket? 17. Begynn i nederste venstre hjørnet, og finn veien gjennom ni tall for å komme til øverste høyre hjørne. Du kan bare flytte loddrett og vannrett. Finn på denne måten den ruta som sammenlagt gir det høyeste resultatet. Hva er det høyeste resultatet? 18. Hvilken figur skal erstatte spørsmålstegnet? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 I oppgave 1 er svaret D (6) Resten gidder jeg ikke ^^ skolen starter ikke enda Lenke til kommentar
Televate Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Det var det jeg også kom frem til. Har klart å løse nr. 1 og nr. 2 selv faktisk, men tenkte kanskje det var noen som likte å bryne seg på slike oppgaver. Godt å se at det virker som jeg hadde rett da, siden vi kom frem til samme svar Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Tror jeg har klart å løse noen av dem. Skriver ikke inn alle mine svar enda. Kom frem til D på 1'ern jeg også. Har et svar til følgende nummer: 1, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18. Har ikke serlig med tid på de resterende. 9 og 4 fant jeg ingen direkte sammenheng, og resten har jeg hoppet over. Spennede med sånne "oppgaver". Tok mye tid med nr 12, regnet meg bort for så å se en mye enklere løsning. Lenke til kommentar
lubbentei Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Ser at det er en gammel tråd men fikk lyst til å prøve meg, fant det jeg tror er svaret på de 12 første så gikk jeg lei, legger ved svarene i tilfelle noen ikke skjønner disse enkle oppgavene Er forøvrig ex-mensa medlem og jeg fant ut at IQ måler en såpass liten del av hjernekapasiteten at det er helt ubrukelig som indikasjon på noe som helst, men nok om det: 1.D mønster indre+ytre = 6-8-6-8-6 osv 2.C fyller inn en etter en rute, er alltid en rute du har nok informasjon til å fylle inn, ender opp med matrise [5,2,4,3,1 ; 3,1,5,2,4 ; 2,4,3,1,5 ; 1,5,2,4,3 ; 4,3,1,5,2] 3.E Bare dra streker som oppfyller kravene.. 4.B med b så blir summen av absoluttverdien til endringene fra rad 1 til rad 2 1+4+2+5+0 = 12, lik summen av absoluttverdien til endringene fra rad 2 til rad 3, 1+4+4+1+2 = 12 5.C Jobb deg fra slutten til starten, bare en mulighet hele veien 6.C hendelser som gjentar seg i perioder på 5, kun hvit hjørne, kun sort hjørne, begge deler midten, begge deler midten, begge deler hjørne men motsatt hjørna fra de to første 7.A Sum av bokstavens plassering i alfabetet, pluss tallet, skal bli 30 8.D Lillevisern går 4 hakk mot klokka hver iterasjon. Storevisern går 5 hakk med klokka hver iterasjon 9.B Ser ikke ut til å være mye mønster her bortsett fra diagonalen som er preget av 7ere 10.F bare finn verdiene til alle symbolene ved å sette opp noen likninger 11.B 2-6-5-8-8-9-4-7-7 12.E snu på vekt nummer to, og legg sammen vekt 1 og 2, slik at de fortsatt har likevekt, da får du 3 kløver + 4 hjerter = 4 ruter +1 hjerter. Trekk fra 1 hjerter på hver side og du får 3 kløver + 3 hjerter = 4 ruter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå