Gå til innhold

Useriøshet.. Dagens mote..


Anbefalte innlegg

For en uke tilbake snakket jeg med en 14 år gammel gutt som har ambisjoner om å starte et nytt firma som skulle selge webhoteller. Han tok da kontakt med meg fordi han trengte ett nytt design til sine sider da han hadde stjelt en side først, men fikk ikke helt til å få endret innholdet. Vi snakket sammen og han sa han trengte designet innen 3 timer. Dette var på en lørdagskveld.

 

Jeg satt fortiden på min fars pc, den hadde ingen programmer installert som jeg finner nødvendige for å lage fine websider. Men jeg brukte det jeg hadde å fikk satt sammen ett design, han var ikke helt fornøyd men han skulle kjøpe det, og betale skulle han gjøre på mandag. Jeg tenkte at dette går vel greit, han virket bestemt nok..

 

Men dagene gikk og ingen penger kom, jeg prøvde å ringe han, men han tok ikke telefonen og kom aldri på internett (hans pc var da i uorden..).

 

Så kom dagen idag (Fredag 26.9.2003), han dukket plutselig opp på internett og sa at hans pc var i uorden, greit tenkte jeg, men han hadde sagt at han ikke skulle betale via nettbank, men gå i banken på mandagen før. Han sa at han skulle betale snart, jeg hadde ikke helt gitt opp håpet da jeg var veldig optimistisk.

 

Jeg fikk senere på dagen kontakt med han på IRC hvor jeg spurte når han skulle sette inn penger, da fikk jeg beskjed om at han plutselig ikke skulle ha designet, jeg ble veldig irritert og kommer med meldinger om at jeg skal komme å snakke med han personlig, men han svarer ikke.

 

Det som forundrer meg er at de vil drive seriøst, og krever gjerne "seriøst" design tilbake. Problemet med seriøsiteten er vel at de stjeler andres websider, og svikter i modifikasjonen.

 

Jeg har tidligere snakket med flere folk han skylder penger som var nokså irriterte på han.

 

Jeg nevner ikke navn, siden jeg mener denne saken er veldig generell. Dette er en sak som sikkert oppstår hver uke, fordi noen tror at webdesign bransjen er en lek, eller at det ikke er så viktig å betale.

 

Alle webdesignere, vær forsiktige..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:grumpy: ......................

 

 

Når avisbudet blir webhoster

 

Merker meg det du skriver, og merker meg det jeg har opplevd selv.

Jeg har sluttet å gjøre noe som helst før jeg er sikker på betaling, og krever om jeg er i tvil, noe på forhånd.

Problemet med disse menneskene, som med uten sans for kreativitet verken innen form og farge, såvel som innen markedsføring er at de kloner seg selv.

Hvis kameraten har solgt et webhotell(som han sikkert solgte til lillebror), må jo selvsagt Ola også gjøre det. Når man har tatt steget fra Counterstrike, til IRC, til shelleksperimenter, Linux, dataparties og prøvd ut de fleste trendene innen it-miljøet vil man jo gjøre noe mer.

Jeg kan dra ut i det lengste i hvor jevla simple disse "fjortissene" er med andre, og hvor lite kreativ de er. I lengden gjør de vel bare seg selv vondt.

 

Så mitt spørsmål til dere der ute, med visjoner om fasjonabel ære og heder, rikdom, damer, respekt... og litt mindre angst for å være med eller i k k e .... i gamet.

 

 

Hvorfor gjøre det alle andre gjør?

 

 

tenkt nytt, litt på kanten, utenfor vidda, oppå fjellet, nedenfor hylla, i mors klesskap, fars verktøyskrin, eller spis mormors kjøttkaker....

Sett spørsmål til det du tror er bra, og gjør det flere ganger.

 

 

Før gikk ungdom med avisen, klippet gresset til fattern osv,

Nå søker de penger i et stort medium, der de er alt for små. :shrug:

 

 

Et råd på veien.

Lenke til kommentar

Tja, du må ta litt av skylden selv. Du lager ikke noe for en 14 åring som skal starte webhotel, men har stjelt et design, og klarer ikke å gjøre endringer på det.

 

Seriøsiteten er jo på bånn, og det er heller uforsvarlig å ikke ta forhåndsbetalt for noe slikt.

 

Men det er nok virkelig kjipt. Hvis han en gang begynner med webhotel tjenesten kan du jo gjøre det litt surt for han.

 

Har vært utsatt for heavy site-copy før. :evil: Riktig nok var ikke designet helt kopiert (selv om layouten var relativt lik), men alt innhold, var en Copy-Paste jobb. Skikkelig surt.

Lenke til kommentar
Jeg nevner ikke navn, siden jeg mener denne saken er veldig generell. Dette er en sak som sikkert oppstår hver uke, fordi noen tror at webdesign bransjen er en lek, eller at det ikke er så viktig å betale.  

 

Alle webdesignere, vær forsiktige..

Det samme har skjedd et par ganger meg også. Jeg har forandret min "policy" slik at jeg tar nå 50% før jeg begynner å jobbe og de resterende 50% når hele prosjektet er ferdig. Det er ikke enkelt å jobbe som freelancer, du sitter ofte med gode sider som "ikke holder mål" (!?) så det beste er å ikke stole på noen. Før samme policy selv om det er din bestefar som skal ha en webside.

 

The PiRANhA has spoken........

Lenke til kommentar
Tja, du må ta litt av skylden selv. Du lager ikke noe for en 14 åring som skal starte webhotel, men har stjelt et design, og klarer ikke å gjøre endringer på det.

 

Seriøsiteten er jo på bånn, og det er heller uforsvarlig å ikke ta forhåndsbetalt for noe slikt.

 

Men det er nok virkelig kjipt. Hvis han en gang begynner med webhotel tjenesten kan du jo gjøre det litt surt for han.

 

Har vært utsatt for heavy site-copy før. :evil: Riktig nok var ikke designet helt kopiert (selv om layouten var relativt lik), men alt innhold, var en Copy-Paste jobb. Skikkelig surt.

 

Jeg tar noe av skylden selv, men det var på en lørdag, jeg fortalte han at han skulle betale på nettbank ikveld. Han sa da at han ikke kunne det, men at han skulle gå i banken på mandag.. Jeg var keen på penger siden jeg skulle ha ny pc.. :-?

Lenke til kommentar

Hvis du har møtt fyren/han bor i nærheten av deg så stikekr du bare bort en tur en ettermiddag og snakker med foreldrene hans og forteller de hvor mye penger han skylder deg, for hva og hvor mye jobb du nå har gjort uten å få betalt. Da vil du nok ha muligheter til å få penger av foreldrene, iallefall vil livet til fjortissen bli surt.

Lenke til kommentar

*host*

 

Jeg solgte nettopp samme fyren et design som han lovte å betale samme kveld. Jeg sendte det så til ham.. og han bruker det allerede.

 

err.. så pekte en fyr meg hit

 

Heldigvis har jeg sterke bevis på at jeg har laget designet.. og jeg har politianmeldt svindlere før med hell :oops: :evil:

Lenke til kommentar

Nå heter det seg vel sånn at personer under 16 år ikke kan pådra seg gjeld. Ha dette i bakhodet når dere vil selge noe. Gi dem en preview versjon eller noen screenshots og forlang pengene først.

 

Personlig hørtes det vel ganske merkelig at en 14 år gammel gutt skulle starte webhotell.

Lenke til kommentar
Personlig hørtes det vel ganske merkelig at en 14 år gammel gutt skulle starte webhotell.

 

:yes:

Lurer på hva slags foreldre denne fyren har.

"Mamma, kan jeg starte webhotell?"

"Selvsagt gutten min"

 

Ingen foreldre ved sine fulle fem lar en 14-åring bestille websider og gud vet hva annet, sånn uten videre (IMHO). Så for å gjøre en lang historie kort, lukter det svidd av hele opplegget. For det første ville jeg aldri laget noen webside (som betalt jobb) for noen under 18. Men det er lett å være etterpåklok.

 

Som noen har sagt, det du må gjøre nå er å gå til foreldrene og kreve penger for arbeidet du har gjort, og i samme slengen gjøre de oppmerksom på hva denne fyren bedriver på gutterommet. For det høres ikke akkurat ut som om de er klar over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...