Gå til innhold

Hjelp en newbie med å kjøpe å sette inn harddisk...

Pug

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny harddisk. Jeg lurer på et par ting ang. hvilken typer jeg skal ha...

Jeg vet at jeg ikke skal ha SCSI, skal ha IDE. Men, hvilken type IDE? Skal jeg ha 2.5", 3.5", eller 3.5" serial ATA? :S

Jeg har en "vanlig" (hva nå enn det er), Western Digital Caviar 80 GB, 7200 RPM, og 8 MB Cache...

Når jeg endelig har fått bestilt riktig type harddisk, hvordan setter jeg den inn? Hva bør jeg passe på? Har omtrent aldri sett inni en PC før, og ikke minst satt inn deler, men en gang må vel være den første? :roll:

Uansett, hva er viktig å passe på når jeg setter inn harddisk? Hvor er det den settes inn? Under CD-Rom osv...? Og, hvor mange kabler må kobles fra harddisk, og til hvor? :shrug:

Takker for all hjelp & tips! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "vanlig" IDE 3.5" er nok det du er ute etter. S-ATA kan du ev. kjøpe om hovedkortet ditt har støtte for det, men om du bare skal bruke disken som en ekstra data-disk har dette liten hensikt da de både er dyrere og mindre, om enn litt raskere.

Anbefaler derfor en "vanlig" IDE 3.5" med 8MB cache og 7200 RPM. Størrelsen er jo noe du selv må vurdere, men 120-160GB gir vel kanskje mest for pengene i dag. De finnes imidlertid med opptil 250GB...

På et "vanlig" hovedkort har du 2 IDE kontakter til HD'er, CD-rom brennere osv. Disse to kontaktene kan hver ha 2 IDE enheter slik at det totale antallet er 4 stk. Det vanligste er å sette HD'ene på IDE0 og ev. optiske enheter på IDE1. Siden du har kun 1 HD er denne satt opp som "Master" på IDE 0, og CD-spiller/brenner er antageligvis satt opp på IDE1.

Skal du sette inn den nye disken som ny hoved-disk og fjerne den gamle, eller skal den nye bare settes inn i tillegg??

Det siste tilfellet er det enkleste:

1. Sjekk bak på den nye HD'en din. Der vil du finne en liten kontakt, eller 'jumper' som kan flyttes i forskjellige posisjoner. De forskjellige posisjonene den kan ha skal være merket med f.eks. Master, Slave, CS (Cable Select) osv. Pluggen skal settes i posisjonen for Slave

2. Ta ut strømkontakten av PC'en og ta av dekslet.

3. Skru fast den nye disken i nærheten av den gamle.

4. IDE kontaktene er lette å finne i og med at det går en bred flatkabel fra hver av dem. En av disse går til den gamle HD'en din og har en ledig ende. Denne plugges inn bak på den nye disken. OBS at pluggen normalt har en liten "tapp" på den ene flatsiden som skal matche pluggen i HD'en for å unngå at kabelen blir satt feil vei.

5. Finn en ledig 4 pins strømkontakt og plugg inn denne bak på disken.

6. Deretter kan du starte maskinen med den nye disken

I neste omgang kommer følgende:

1. Sjekk at disken blir funnet i BIOS ved oppstart. Om BIOS ikke finner den må du antageligvis inn i BIOS oppsettet for å søke etter disken, eller ev. sette BIOS til å autosøke etter disken.

2. Etter at maskinen har startet og disken er funnet i Windows må du så partisjonere/formatere den nye disken etter eget ønske før den kan brukes. Avhengig av OS kan dette enten gjøres i OS'et, eller ved å bruke en oppstartdsikett for deretter å kjøre FDISK/FORMAT. Kom heller tilbake og spør mer om det skulle bli nødvendig.

Om du skal bytte ut eksisterende disk er dette en litt større oppgave, da du må innastallere OS og programmer på nytt samt overføre data etc. Dette kan gjøres på flere måter, men det kan du jo ev. komme tilbake til.

OBS! at disker over 137GB kan skape spesielle problemer, blant annet i forhold til Windows (også avhengig av hvilket OS du har) og kanskje du også må oppgradere BIOS, men det finnes det mange andre tråder om her, eller du kan komme tilbake til det senere. Antar imidlertid at med den HD'en du har i dag er maskinen/HK'et ditt relativt nytt slik at du ikke skulle få alt for mange problemer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe en western digital caviar 120 GB... Og sette den inn som ekstra disk. Skal beholde den gamle.

Hva med statisk elektrisitet? Har hørt at man må være forsiktig med det... Hvordan fjerner jeg den statiske elektisiteten?

Er det lurt at en newbie å setter inn disk selv? Det er vel ikke sååå mye å gjøre galt? :shrug:

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

det med statisk elektrisitet synes jeg er litt oppskrytt, bare du ikke labber rundt i ullsokker på teppegulv burde det vel gå greit! :)

får vel noen armbånd eller no som fjerner det visst du vil være helt sikker.

å sette i en ny disk er en fin fin start for en newbie! skal gjøre mye rart for og gi maskinen din noen varige men hvertfall.. :)

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...