Formula90 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Hva er det beste fly simulator spillet? har bestilt http://www.komplett....aspx?sku=340140 og endel andre ting. har ikke spilt fly simulator spill siden flight simulator 2004? Endret 30. juli 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 veit det skal være noe online greier= der du faktisk kan prate med tårnet osv ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 tja, det siste ordentlige flightsim fra ms er fsx, de kom også ut med en f2p utgave for et par år siden som de droppa videre støtte på i fjor. disse er vel de eneste fs som har forskjellige fly, men finnes jo også en del som er dedikerte til en flytype. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Det kommer litt an på hvor mye du vil bruke på simulatoren. FSX + addons er pt klart det beste valget, men det koster å få FSX til å skinne. Det finnes en bråte med gode addons som gjør opplevelsen veldig reel. De siste 9 månedene har vel jeg brukt nærmere 6000-7000 på addons og det kommer stadig nye must-haves .Det finnes et vell av fantastiske utviklere som forsatt forbedrer FSX på alle tenkelige og utenkelige måter. Senest for tre dager siden kom kanskje den største av dem alle på flere år; FTX Global som bytter ut alle texturene fra orginalen med noen kraftig forbedrede texturer og en forbedret autogen og 3D-belysning. Dersom det er FSX virker som tingen for deg så kan jeg helt sikkert peke i retning på hvilke addons som ansees som må-ha, men som sagt, det koster:-) Blir man hektet, så raser tusenlappene fort:-) Endret 30. juli 2013 av BioNor Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Ta en titt på X-Plane. Simulatoren er stadig under utvikling. Finnes veldig mye gratis tillegg som fly, helikoptre og mer detaljerte flyplasser. Du kan kjøpe fly av bedre kvalitet hos bl.a. X-Aviation Det er forøvrig et norsk flysimulator forum her. Har samme yoke som deg, og et ekstra sett med spaker - totalt seks stk.. Har du en ipad tilgjengelig kan du bruke AirTrack til å styre navigasjon og monitore forskjellige instrumenter, radio osv. Antar du tenkte på VATSIM for å fly online. Endret 31. juli 2013 av OlaHaldor Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Om du er ute etter ATC og seriøsitet er nok FSX + Vatsim det beste. Om du ønsker mest mulig realisme på flygedynamikken er det nok X-Plane Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Det kommer litt an på hvor mye du vil bruke på simulatoren. FSX + addons er pt klart det beste valget, men det koster å få FSX til å skinne. Det finnes en bråte med gode addons som gjør opplevelsen veldig reel. De siste 9 månedene har vel jeg brukt nærmere 6000-7000 på addons og det kommer stadig nye must-haves .Det finnes et vell av fantastiske utviklere som forsatt forbedrer FSX på alle tenkelige og utenkelige måter. Senest for tre dager siden kom kanskje den største av dem alle på flere år; FTX Global som bytter ut alle texturene fra orginalen med noen kraftig forbedrede texturer og en forbedret autogen og 3D-belysning. Dersom det er FSX virker som tingen for deg så kan jeg helt sikkert peke i retning på hvilke addons som ansees som må-ha, men som sagt, det koster:-) Blir man hektet, så raser tusenlappene fort:-) FSX, regner med at det er Flight simulator X det er snakk om da? Har de en liste over addons så man har en ide over hva de har? blir hovedsakelig å flyve litt større passasjer fly Forresten, lastet ned demoen igår (overasket over at jeg kunne spille det på ultra ten skjermkort ) tok meg ca 15 minutter å bare kom meg opp i luften! får man noe trenging på gps og autopilot åsånt? Ta en titt på X-Plane. Simulatoren er stadig under utvikling. Finnes veldig mye gratis tillegg som fly, helikoptre og mer detaljerte flyplasser. Du kan kjøpe fly av bedre kvalitet hos bl.a. X-Aviation Det er forøvrig et norsk flysimulator forum her. Har samme yoke som deg, og et ekstra sett med spaker - totalt seks stk.. Har du en ipad tilgjengelig kan du bruke AirTrack til å styre navigasjon og monitore forskjellige instrumenter, radio osv. Antar du tenkte på VATSIM for å fly online. VATSIM? det funker med fsx? er det et program utnom det eller? Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Ang X-Plane, så er det en grei simulator, men ville ikke gått for X-P i sin nåværende form. Dersom LR forsetter med utviklingen så kan det være det blir fremtidens sim, men akkurat nå så syntes jeg FSX er det beste valget. Jeg har større tro på P3D v2.0 som utvikles av Lockheed Martin med flere utviklere fra tidlege ACES Studio(som sto for FSX, FS9 og alle de andre MSFS'ene). Release er ventet til høsten, men ifølge EULA så er ikke P3D "lov" å brukes i underholdningsøyemed, kun som utdannings/treningsim for PPL. De fleste addons fungerer men det er del utviklere som holder seg unna pga brudd med EULA. Når det er sagt, så finnes det en rekke addons man bør ha(etter min mening); Fly: PMDG 737NGX(ca 400kr) - den klart mest avanserte tubelineren som er på markedet, hvertfall frem til PMDG 777 slippes. Så godt som 100% realistisk i forhold til hva en privatsim kan gi. Alt av systemer er simulert og stort sett alt av knapper/brytere fungerer slik de skal. Majestic Q400 Dash 8(ca 400kr): like avansert som 737'en, men er en Turboprop variant som du sikkert kjenner igjen fra Widerø. Foreløpig kun lansert i Pilotversjon, men kommer to varianter(Pro og Training) senere i høst(og Training koster flere tusen kroner:-)). Utviklet med ekstern FDE, så denne utnytter PC-ressursene mye bedre enn f.eks PMDG, noe som kan sees på FPS'en i simulatoren. RealAir Lancair Legacy(240kr): lite enmotors propellfly perfekt for VFR flyging. Kanskje favoritt GA-flyet mitt. RealAir: Duke Turbine og Duke B60(rundt 300-350 for begge): to fly, et turboprop og et piston, begge tomotors. Vil påstå det er de to beste tomotors GA prop-flyene som er. Carenado Cessna 337H(240kr):Også et to motors, men på en litt annen måte. Du får google 337 så ser du hva jeg mener:-) Veldig bra fly og har sammen med Lancair, kanskje den beste VC'en av alle GA flyene. FTX Global(600kr): Helt ny textureaddon som erstatter GEX som var den tidligere go-to textureaddon'en. Fullstendig endrer hvordan FSX ser ut. Ingen FPS hits og får natten i FSX til å se meget bra ut. Et absolutt must. UTX(ca 300kr): Gjør kysten, veier og lignende mer korrekt med virleligheten. Uten UTX så bli f.eks kystlinjer veldig rett, som om de er klippet med saks. UTX fikser dette og fungerer veldig bra med FTX Global. Pro ATC/X:(450kr):en ATC-addon som er under utvikling. Kommer snart med voicestøtte slik at du kan prate med tårnet. Dersom du ikke vil snakke med ekte folk over VATSIM, så er dette en perfekt addon. Det finnes selvsagt alternativer som RC4 og VOXAtc(som også støtter stemme) men disse har ikke jeg testet selv. Pro ATC kan også brukes som Flightplanner. FS2Crew for PMDG747NGX(200kr): Gir deg en stemmestyrt co-pilot til 737NGX(både voice og button). Musthave dersom du eier PMDG 737. Ultimate Traffic 2(300kr): Teksturer og "ekte" trafikk basert på realworld flightschedules. Gjør at AI trafikk nå f.eks er SAS, Norwegian og Widerø i Norge, og BA, Lufthansa etc i Europa. OpusFSX(300kr): WX-addon som gjør været svært realistisk. Laster ned vær i realtime slik at været ute er det du får i sim'en. KAn ikke sammnelignes med FSX realtime weather som er meget begrenset. REX Essentials Overdrive(400kr): også en WX-addon, men denne bruker jeg primært for sky og flyplass teksturer. Opus bruker kun default teksturer, så Opus som WX-engine og REX for teksturer. Airhauler(200kr): Hvis du vil ha litt purpose med flygingen din, så er dette en addon som gjør at du kan fly som cargopilot hvor du flyr for ditt eget selskap og tjener penger, kjøper og selger fly, ansetter piloter osv. FS Passenger(150kr): Minner om Airhauler men med passajerer istedenfo cargo. FS Commander(ca 300kr): for flightplanning. For realistisk planlegging av turer, spesielt nyttig ved tubeflyging(som 737, 747 etc). NavDataPro(60-500kr): En AIRAC cycle koster rundt 60-70, et års abb med 12 cycles rundt 400-500. Disse oppdaterer takeoff og innflygingsruter for en rekke addons som ProATC, FS Commander, PMDG 737 og et must hvis man flyr mye rutefly og vil ha det realistisk. Prisene er litt på husk, og oversatt fra euro, dollar og AUD, så ikke 100%, men sånn capriser. Dersom du skal fly mye i Norge, så finnes det en bråte med veldig bra freeware. Kan sikkert liste dem også om du er interessert. Sånn, dette er det jeg bruker til daglig. Kan komme med mer info om opplæring om hvordan bruker de forskjellhvis du vil. Blir jo kanskje litt mye på en gang, men dette er addons jeg anser som nødvendig om man vil det så realistisk som mulig:-) Kan sikkert bistå med mer hjelp om hvordan man bruker alt dette og hvordan det fungerer, men det bli når du vet hva du vil ha:-) Endret 31. juli 2013 av BioNor 1 Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Smak og behag. Jeg er ikke ute etter å starte en simulator-krig, dem finnes det nok av. Når jeg fløy FS9 var det fordi jeg ikke visste om noe annet, og det fungerte for meg, og jeg var nok mye mer opptatt av eyecandy enn selve flyopplevelsen. Etter FSX kom ga jeg meg med det. Det norske nettsamfunnet for flysimulator var i samme periode på randen til å sprekke. Etter et par års opphold hoppet jeg utelukkende på X-Plane, rett og slett fordi jeg føler det gir meg mer. FSX er mye eye-candy, men jeg syns det ble som å fly i et vakuum kontra X-Plane sin metode å jobbe med fysikken. Endret 5. august 2013 av OlaHaldor Lenke til kommentar
Enbj Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hei. Er det noe nytt å anbefale av simulator spill nå i 2016? Har en ungdom som ønsker å lære seg å fly og bruke simulator spill. Endre Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 X plane kommer ut med ny utgave nå i løpet av november/desember....X-plane 11. Etter hva jeg har sett kan det være verdt å vente på. Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Om du kjøper X-Plane 10 fra Laminar's egen nettside, får du X-Plane 11 når det kommer! http://www.x-plane.com/desktop/buy-it/ Lenke til kommentar
Enbj Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 X plane ser jo veldig bra ut. Kommer til å vente til versjon 11 kommer ut. Anbefaler dere noe standard start utstyr for å kunne komme enkelt i gang? Finnes det en nettside som selger slikt utstyr? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 X plane ser jo veldig bra ut. Kommer til å vente til versjon 11 kommer ut. Anbefaler dere noe standard start utstyr for å kunne komme enkelt i gang? Finnes det en nettside som selger slikt utstyr? Tja, med en joystick kommer man jo langt. Deretter kan man jo koste på seg litt dyrere utstyr om man virkelig har interessen, og der er det bare fantasien som setter grensen. Det finnes noen fullskala cockpiter her til lands.... men som sagt, start med en grei joystick i 500-1000 kr klassen og ta det derfra Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 (endret) Man kan også fly med mus og tastatur i X-plane, ikke at det hjelper på innlevelse, men det er ikke så ille egentlig. Nå kan det ha noe med varierende og periodevis interesse eller tid til å fly, men etter å ha eid flere joysticker, yoke og pedaler har jeg slått meg til ro med mus og tastatur. Det er i hovedsak to produsenter av sånt utstyr dom er verdt å merke seg for et lavest mulig budsjett, selv om det fort kan koste litt totalt sett. CH og Saitek har spesielt greie yokes og pedaler. Jeg foretrakk Saitek sin yoke som kunne ekspandere med opptil flere throttle quadranter (en boks man fester på kanten av bordplaten med tre spaker, normalt for oppsett med enkeltmotor fly). Når man har to eller flere sånne kan man med enkelhet styre to propellmotorer individuelt, eller opp til 4-motors jet. Jeg hadde også en spake for flaps og en annen for landing gear. Jeg likte pedalene til CH best. De selger dette i de fleste nettbutikker. Søk på prisjakt eller lignende for beste pris. Om du ønsker en enklere joystick kan du se på logitech sine løsninger. Vil anbefale en som ikke har for mye motstand. Jeg hadde en Saitek x42 hvor fjærene var helt grusomt stramme og det gjorde flyopplevelsen elendig. Har dere en ipad? Da kan man kanskje koste på seg en app som heter AirTrack. Det er en plugin til x-plane som gjør at man kan se kunstig horisont, høyde, hastighet etc, styre radiofrekvenser, autopilot, både enkel og avansert som i store passasjerfly. Denne appen har i alle fall holdt simulatorgleden ved like for min del. Endret 3. november 2016 av OlaHaldor Lenke til kommentar
Enbj Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Tusen takk for gode svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå