Gå til innhold

[Løst] Statisk støy når maskin går i dvale


Anbefalte innlegg

Når maskinen går i dvale (idle, ikke sleep) kommer det statisk støy. Antar det er lydkortet som går i dvale?

 

Irriterende å måte skru av forsterker hver gang PC ikke er aktivt i bruk. Er også redd forsterker/høytaler på sikt ikke er så glad i støyen.

 

Noen som har noen tips til hvordan unngå dette?

 

Windows 8 Pro

Hovedkort MSI 890FXA-GD70

Sound chip: Realtek ALC889

 

 

Finner ikke et valg under strømalternativer for å unngå at lydkort går i dvale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsterkeren din optisk eller coax?. Hvis så ville jeg ha gått over til det. Dette fjerner støyen!.

Hvis ikke ville jeg ha sjekket at minijackkabel ikke ligger inntil noen strømledninger, da dette kan gi støy.

 

Dårlig kontakt kan også gi støy, ta ut minijack og plugg den inn igjen.

Bare så det er nevnt: Minijacks er kjent for at støy kan oppstå.

 

Hvis det er en surround forsterker(5.1) du har og den har optisk og coax, så støtter lydkort( Realtek ALC889) på HK ditt: DTS® CONNECT™.

 

Da får du digital lyd (5.1) uannsett kilde!.

DTS CONNECT funker meget godt i spill og film. Men da må du over til optisk eller coax kabel.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Ikke uvanlig problem forresten. ;)

 

Hvis forsterker står på, og den forsterker opp et analogt signal så er det lett at det blir støy på linja, spesielt når det ikke er koblet til noe aktivt. Som sagt så løser i hvert fall om man går over til å bruke digitale kilder.

 

Derimot så er det veldig forskjellig alt etter hva slags forsterker det er snakk om. Og noen ganger så er det visse enheter som f.eks vil ha et felles jordpotensiale med forsterken som forårsaker støy hvis begge er koblet til samme jordkobling i veggen. Men da er det et problem når enheten er påskrudd og dermed gjelder vel ikke det i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Dessverre ingen digital inngang på forsterker, det er en litt eldre NAD C300 (som jeg ellers er fornøyd med). Det kan nok være at minijacken er synderen, men ville det da ikke også være hørbar støy også ellers? Det er som sagt kun når maskinen har går i dvale at høres.

 

Første jeg bør gjøre er vel uansett å skaffe ny minijack.

 

Alternativt vurderer å gå til innkjøp av en nyere forsterker med digital inngang + evt. lydkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...