Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Raskt spørsmål rundt egenmelding

Ajaco

Anbefalte innlegg

Hei.

Forrige tirsdag var jeg borte fra jobb, og dokumenterte dette med egenmelding. I dag var jeg også borte fra jobb. Jeg er enda ikke helt i form, og er usikker på om jeg kan dra på jobb i morgen.

Dette er første gang i år jeg bruker egenmelding (så vidt jeg kan huske. Mulig det er én annen i januar/februar).

Hvordan gjøres dette? Jeg har lest en del steder at det maks er én egenmelding for hver 16. dag? Hva gjør jeg nå? Kan man 'slå sammen' egenmeldinger, selv om jeg har jobbet i dagene mellom?

Hvor lenge kan det gå før jeg må ha sykemelding?

Er ikke så mye borte.. så dette er litt nytt for meg.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.

(ftrl. § 8-24 fjerde ledd)

Det betyr enkelt og greit at du det må være 16 kalenderdager mellom to fraværsperioder for at periode nummer 2 skal kunne dokumenteres med egenmelding, uavhengig av lengden på periode nummer 1. Dersom du var borte forrige mandag trenger du med andre ord sykemelding fra lege for å dokumentere fraværet i morgen. Dette uavhengig av om du også var borte tirsdag eller onsdag.

Andre regler gjelder om du er ansatt i en IA-bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...