Gå til innhold

TV/VHS til Datafiler

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har koblet TV'n til PC'n. Så nå har PC'n ekstra skjerm jeg kan dra filmer over til osv.

Deretter har jeg koblet til VHS til TV'n.

Jeg har lyst til og ta opp gamle VHS filmer, men man kan liksom ikke dra TV bildet over til PC bildet (bare omvendt). Skulle gjerne brukt FRAPS, men den tar bare opp PC skjermen.

Så hvordan kan man få Digitalisert gamle VHS filmer, eller få gjort de om til Film filer for PC? Noen som vet?

(Hadde jeg hatt et video kamera, kunne jeg koblet det til TV'n og tatt opp det som ble spilt på TV'n fra VHS spilleren. Og deretter lagt fra kamera over til PC'n. Men det har jeg desverre ikke for øyblikket)

Mvh Tommy :)

Takk

Endret av Rezpite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har koblet TV'n til PC'n. Så nå har PC'n ekstra skjerm jeg kan dra filmer over til osv.

Deretter har jeg koblet til VHS til TV'n.

Jeg har lyst til og ta opp gamle VHS filmer, men man kan liksom ikke dra TV bildet over til PC bildet (bare omvendt). Skulle gjerne brukt FRAPS, men den tar bare opp PC skjermen.

Så hvordan kan man få Digitalisert gamle VHS filmer, eller få gjort de om til Film filer for PC? Noen som vet?

(Hadde jeg hatt et video kamera, kunne jeg koblet det til TV'n og tatt opp det som ble spilt på TV'n fra VHS spilleren. Og deretter lagt fra kamera over til PC'n. Men det har jeg desverre ikke for øyblikket)

Mvh Tommy :)

Takk

Å digitalisere gamle filmer vhs eller mini-dv var noe jeg også ville gjøre for meg og familie/venner. Å kjøpe dyrt utstyr var utelukket fra min side siden det i utgangspunktet ikke var snakk om store kvanta filmer.

Min løsning, litt tungvindt skal jeg innrømme, var å kombinere diverse utstyr som var i huset.

VHS-spiller eller (lånt) videokamera type mini-dv.

En kombinert dvd/harddisk-opptaker som noen hadde (fremdeles har).

Brennbare DVD-plater.

Jeg kobler VHS/videokamera til den kombinerte opptakeren (som selvsagt er koblet til TV slik at jeg har kontroll over det som vises).

Spiller videoen over på opptakerens harddisk. Jeg går ikke direkte til DVD, da jeg vil ha maks opptakskvalitet og kan da dele filen i opptakeren før brenning.

Brenner så opptaket ut på DVD-plate, og flytter så platen til PC der den blir rippet digitalt for videre behandling.

Som sagt en ganske tungvindt løsning, men hvis man kan få tak i en slik kombinert opptaker så er det en ganske rimelig måte å få digitalisert sine opptak.

Gjennom de siste årene så har jeg på denne måten fått digitalisert mye, spesielt mini-dv og organisert klippene til glede for mange i min omgangskrets.

PS!! Å bruke videokamera for å ta opp det som vises på fjernsynsskjermen virker ikke som en spesielt god løsning slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...