pedero Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Hei, jeg sitter her utee på byggda i sommerferien og kjeder meg. Jeg fikk enen ide om å bygge et fly av pvc og gaffateip samt en gressklippermotor. Jeg lurte på om det i det hele tatt er mulig? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Det kan nok gå. Det kommer ant på hvor stor du skal ha den, men jeg ville heller ha valgt et mer solid materiale. Lenke til kommentar
pedero Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Hvor stor måtte motoren isåfall vært ? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det kommer litt ant på størrelsen på flyet. Een gressklipper motor er i allfsll slt for tung. Men en liten ekeltrisk motor om du bygger den ca. 20 cm lang med et vingespen på kanskje 30-35 cm. Motoren skal for det meste kun stå for fremdriften. Det er resten av flyet som får den til å fly. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Ville droppa gressklippermotor som Heika98 sier, da man kan få relativt små el. motorer på 5-6 HK. (Som er nok til å få en rc-monstertruck på 3~ kg opp i 100+ km/t!) Endret 31. juli 2013 av Malmern Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) I fly er det aller aller viktigste å ha god vekt VS kraft fordeling. Da er det nok som de fleste sier, ikke noe særlig med en gressklippermotor, som jo sikkert er lett tilgjengelig, men dessverre ganske langt ned på skalaen i kraft VS vekt. I tillegg så vil du trenge en propell som passer godt til motoren. Nå er jeg ingen ekspert, men går ut fra at du vil trenge en propell som passer godt med hvor høyt dreiemoment du har tilgjengelig og hvor høyt turtal motoren går på. F.eks: Har du lavt turtall men høyt dreiemoment, så ønsker du en propell som er stor, (dermed tung å drive rundt), men som gir mye fremdrift ved selv lavt turtall. Og motsatt. Antar også at vinkelen på bladene vil ha en del å si. Du ønsker ikke for mye vridning da det vil få propellen til å "steile", på samme måte som en vinge. Dermed går jeg også ut fra at det vil være tyngre tyngre å drive rundt (krever høyt dreiemoment fra motoren), men vil samtidig gi mer fremdrift pr turtall. Oppsummertt: Nå vet jeg ikke hvor mye dreiemoment og turtall gressklipperen din har, men tipper det er forholdsvis høyt dreiemoment, og forholdsvis lavt turtall.( I hvert fall om du sammenligner med elektromotorer ment for fly) Så om du skulle finne på å eksperimentere med en slik motor, vær obs på at du nok må ha en ganske stor propell og grei vridning/vinkel på bladene (uten at det blir for mye) i forhold til mer normale flymodeller. Det hadde selvsagt vært gøy å se om du hadde klart å få noe til å fly med det, og vanligvis så har jo fly i den størrelsen vi snakker om ganske mye ekstra kraft til å gjøre kule stunt i lufta, eller for å bære annet utstyr osv... Så selv om kraft VS vektforholdet er dårlig så kan det kanskje hende du kunne fått det til å fly om du gjorde en god nok jobb med resten (holdt vekten nede, lagde en vinge som var effektiv og stor nok etc..). Og for all del, gressklippermotorer er forskjellige, og noen er ikke så tunge heller. Endret 31. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Itek Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Hmm, egentlig kommer du ikke så langt uten propell. For noen år siden prøvde jeg å spikke en propell, det gikk ikke så bra Men sett at du har propell, så er det størrelsen på propellen som bestemmer størrelse på motor og fly. Jeg tror det ville vært mye lettere å bygge seilfly. Evt et seilfly som kan styres med snorer, ala drage Endret 31. juli 2013 av Itek Lenke til kommentar
pedero Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg vil bare presisere at det jeg hadde i tankene var et fly du kunne sitte i. Det trenger ikke fly så høyt eller fort så lenge det flyr. Det kommer litt ant på størrelsen på flyet. Een gressklipper motor er i allfsll slt for tung. Men en liten ekeltrisk motor om du bygger den ca. 20 cm lang med et vingespen på kanskje 30-35 cm. Motoren skal for det meste kun stå for fremdriften. Det er resten av flyet som får den til å fly. Jeg tror nok at 30 cm vingespenn hadde vært litt for kort. Ville droppa gressklippermotor som Heika98 sier, da man kan få relativt små el. motorer på 5-6 HK. (Som er nok til å få en rc-monstertruck på 3~ kg opp i 100+ km/t!) Jeg tenker meg også vell at den motoren blir litt for svak, eller ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Ehhh. Du skal ha et fly du kan sitte i og styre !? Ja, det er selvsagt livsfarlig, men seriøst? Du sitter rett bak en kraftig motor med propeller som kan kutte deg opp i biter, og i tillegg så skal du sveve/fly i lufta. Hva galt kan vel skje? Et par scenarioer jeg umiddelbart ser for meg: 1. Flyet letter ikke, du flyr rett inn i et eller annet/hjulene treffer noe slik at flyet kollapser. Har du flaks så brekker du et ben eller skraper deg opp. Er du litt uheldig smeller du inn i motoren eller propellene som fortsatt har masse energi, eller at du brenner opp. 2. Flyet letter så vidt, men et vindkast tar tak i flyet, og uten nok kraftoverskudd eller vekt, så tar vinden tak i flyet og velter det ned bakken. Du får flyet over deg, og alt etter hva høyden din er (bare noen meter er nok for å ta livet av deg). Har du flaks unngår du å treffe propellen eller motoren og overlever. 3. Du får til å fly, men et av tusen ting går galt. (vingen løsner, du steiler, motorhavari, vind etc..) og smeller i bakken fra f.eks 10-20m du raskt vil befinne deg på. Livet henger nå i en tynn tråd, selv om du ikke treffer noe hardt, motoren eller propell. 4. Du klarer å fly, ingenting går galt frem til du skal lande, eller at du ikke klarer ikke å styre skikkelig pga dårlig styresystem og/eller lite erfaring. Du krasjer rett inn i en bygning eller tre. 5. Du klarer å fly, alt fungerer perfekt, ingen vindkast, du er den fødte pilot, styresystemene er velldesignet, og klarer til og med å lande. Det hele er en suksess, og du prøver igjen en uke senere, hvor ikke alt gikk perfekt, du dør. Kort sagt: Dette er ingen god idè, kanskje lage en olabil eller lignende med gressklippermotor? Eller i det minste bruke fjernstyring den første tiden? Men nok om det. Brødrene wrigths som var de første til å fly hadde en egendesignet motor, som yter ca 12 HK og var firetaker som veide under 90 KG. Nå vet jeg ikke totalvekten på flyet de brukte, men det hadde jo ganske mye vingeareal pga mangel på kraft og hastighet. Du kan jo sjekke ut alt om dem her. http://en.wikipedia....Wright_brothers 30cm er ikke bare "Litt" lite, men VELDIG lite. Beste sammenligningen er vel fortsatt wrigth brødrene, som nok hadde ganske mye mer viten om det å fly enn deg (eller meg for den saks skyld). Hvor store vinger du trenger vil komme ann på hvor effektive de er, med tanke på krumming osv.. Du finner en formel på wiki-siden jeg linket til hvor du kan regne ut hvor mye du trenger. Men som en veiledning så kan det jo nevnes at deres 1902 fly hadde altså hele 28kvadratmeter stort vindeareal, og 9,5m vingespenn (x2?). Så om du får til litt krumming etc.. på ditt fly så kanskje du kan komme unna med et par meter vingespenn om du har en like kraftig motor, men som veier en del mindre. Ok. her er formelen:L = k*S*V^2*Cl L = lift in pounds k = coefficient of air pressure (Smeaton coefficient) S = total area of lifting surface in square feet V = velocity (headwind plus ground speed) in miles per hour Cl = coefficient of lift (varies with wing shape) Hvis vi antar du klarer å få like god vingeform, farten er den samme, og du har lik lufttrykkkoeffisient. Dette er ikke helt horribelt å annta, og er så nærme du kan komme med å¨gjette oss til noen specs. Deres motor veier under 90 KG, flyet 54 KG, og en person med klær og sikekrhetsutstyr, kanskje 90 KG. Totalt vil jeg vel gjette på noe rundt 230-40 KG. For å løfte dette og fly et par hundre meter trengtes: 12 hestekrefter motor. Siden den var spesialdesignet og firetakter så antar jeg ikke at det var like ueffektiv som mange motorer var på den tiden. Uansett. La oss se på hva DU trenger: Flyet ditt veier sikkert noe ala det samme på rundt 50 KG, en person fortsatt rundt 80-90 KG med klær og sikkerhetsutstyr (?) og motor som kanskje veier noe ala 25 KG for 12 HK. Totalt ca 160 KG. Slenger vi det inn i formelen så får man ca 19 kvadratmeter stort vingeareal som du trenger for å skape like mye løft som Wrigths brødrene. Skal du ha to vinger, så blir hver vinge på ca 1,5m bred * 6m. Og dette er KUN hvis du klarer å få tak i en så effektiv motor som yter MINST 12 HK på 25 KG. Hvor mye en slik motor veier var bare noe jeg gjettet på, og du må nesten ta de kalkulasjonene selv når du finner en motor. (og så får du regne ut vekten på fly og vingespenn igjen) Os: Merk at 12 HK kan være noe misvisende da det er stor forskjell på motorer, men siden det er så mange ukjente faktorer og meget circka-målinger så får det duge. Endret 31. juli 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
olav magnus Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Ehhh. Du skal ha et fly du kan sitte i og styre !? Ja, det er selvsagt livsfarlig, men seriøst? Du sitter rett bak en kraftig motor med propeller som kan kutte deg opp i biter, og i tillegg så skal du sveve/fly i lufta. Hva galt kan vel skje? Et par scenarioer jeg umiddelbart ser for meg: 1. Flyet letter ikke, du flyr rett inn i et eller annet/hjulene treffer noe slik at flyet kollapser. Har du flaks så brekker du et ben eller skraper deg opp. Er du litt uheldig smeller du inn i motoren eller propellene som fortsatt har masse energi, eller at du brenner opp. 2. Flyet letter så vidt, men et vindkast tar tak i flyet, og uten nok kraftoverskudd eller vekt, så tar vinden tak i flyet og velter det ned bakken. Du får flyet over deg, og alt etter hva høyden din er (bare noen meter er nok for å ta livet av deg). Har du flaks unngår du å treffe propellen eller motoren og overlever. 3. Du får til å fly, men et av tusen ting går galt. (vingen løsner, du steiler, motorhavari, vind etc..) og smeller i bakken fra f.eks 10-20m du raskt vil befinne deg på. Livet henger nå i en tynn tråd, selv om du ikke treffer noe hardt, motoren eller propell. 4. Du klarer å fly, ingenting går galt frem til du skal lande, eller at du ikke klarer ikke å styre skikkelig pga dårlig styresystem og/eller lite erfaring. Du krasjer rett inn i en bygning eller tre. 5. Du klarer å fly, alt fungerer perfekt, ingen vindkast, du er den fødte pilot, styresystemene er velldesignet, og klarer til og med å lande. Det hele er en suksess, og du prøver igjen en uke senere, hvor ikke alt gikk perfekt, du dør. Kort sagt: Dette er ingen god idè, kanskje lage en olabil eller lignende med gressklippermotor? Eller i det minste bruke fjernstyring den første tiden? Men nok om det. Brødrene wrigths som var de første til å fly hadde en egendesignet motor, som yter ca 12 HK og var firetaker som veide under 90 KG. Nå vet jeg ikke totalvekten på flyet de brukte, men det hadde jo ganske mye vingeareal pga mangel på kraft og hastighet. Du kan jo sjekke ut alt om dem her. http://en.wikipedia....Wright_brothers 30cm er ikke bare "Litt" lite, men VELDIG lite. Beste sammenligningen er vel fortsatt wrigth brødrene, som nok hadde ganske mye mer viten om det å fly enn deg (eller meg for den saks skyld). Hvor store vinger du trenger vil komme ann på hvor effektive de er, med tanke på krumming osv.. Du finner en formel på wiki-siden jeg linket til hvor du kan regne ut hvor mye du trenger. Men som en veiledning så kan det jo nevnes at deres 1902 fly hadde altså hele 28kvadratmeter stort vindeareal, og 9,5m vingespenn (x2?). Så om du får til litt krumming etc.. på ditt fly så kanskje du kan komme unna med et par meter vingespenn om du har en like kraftig motor, men som veier en del mindre. Ok. her er formelen:L = k*S*V^2*Cl L = lift in pounds k = coefficient of air pressure (Smeaton coefficient) S = total area of lifting surface in square feet V = velocity (headwind plus ground speed) in miles per hour Cl = coefficient of lift (varies with wing shape) Hvis vi antar du klarer å få like god vingeform, farten er den samme, og du har lik lufttrykkkoeffisient. Dette er ikke helt horribelt å annta, og er så nærme du kan komme med å¨gjette oss til noen specs. Deres motor veier under 90 KG, flyet 54 KG, og en person med klær og sikekrhetsutstyr, kanskje 90 KG. Totalt vil jeg vel gjette på noe rundt 230-40 KG. For å løfte dette og fly et par hundre meter trengtes: 12 hestekrefter motor. Siden den var spesialdesignet og firetakter så antar jeg ikke at det var like ueffektiv som mange motorer var på den tiden. Uansett. La oss se på hva DU trenger: Flyet ditt veier sikkert noe ala det samme på rundt 50 KG, en person fortsatt rundt 80-90 KG med klær og sikkerhetsutstyr (?) og motor som kanskje veier noe ala 25 KG for 12 HK. Totalt ca 160 KG. Slenger vi det inn i formelen så får man ca 19 kvadratmeter stort vingeareal som du trenger for å skape like mye løft som Wrigths brødrene. Skal du ha to vinger, så blir hver vinge på ca 1,5m bred * 6m. Og dette er KUN hvis du klarer å få tak i en så effektiv motor som yter MINST 12 HK på 25 KG. Hvor mye en slik motor veier var bare noe jeg gjettet på, og du må nesten ta de kalkulasjonene selv når du finner en motor. (og så får du regne ut vekten på fly og vingespenn igjen) Os: Merk at 12 HK kan være noe misvisende da det er stor forskjell på motorer, men siden det er så mange ukjente faktorer og meget circka-målinger så får det duge. du høres ut som pappan min når jeg hville bygge en electrisk ola bil med plass til 3 pers 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå