Gå til innhold

Borgerlige sverige sliter med økonomien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...mens sosialistiske Norge går så det suser.

http://www.hegnar.no...ticle736798.ece

Hvorfor i all verden skal vi importere en borgerlig politikk som vi ser tydelig hos vår nabo i sør at den ikke fungerer?

Jeg tror det heller har noe med at de "borgerlige" i Sverige er for masseinnvandring.

Veksten har ikke vært så lav sammenlignet med resten av Europa, men siden innvandringen er så høy så kreves det høy vekst for å hindre at arbeidsledigheten stiger. I Norge så ønsker høyresiden å begrense innvandringen, ikke liberalisere den. Ergo, du kan ikke sammenligne Norge med Sverige.

Lenke til kommentar

Jeg tror det heller har noe med at de "borgerlige" i Sverige er for masseinnvandring.

Veksten har ikke vært så lav sammenlignet med resten av Europa, men siden innvandringen er så høy så kreves det høy vekst for å hindre at arbeidsledigheten stiger. I Norge så ønsker høyresiden å begrense innvandringen, ikke liberalisere den. Ergo, du kan ikke sammenligne Norge med Sverige.

Hvorfor er jeg ikke overrasket at dette xenofobiske tåkepratet trekkes frem igjen?

Newsflash! Vi har allerede høy innvandring i Norge, og Norges økonomi går fremdeles så det suser. Og forøvrig står Høyre, V og KrF for en enda mykere innvandringspolitikk enn Ap, og siden Frp ikke kommer til å få støtte for sin egen brun innvandringspolitikk, vet vi jo hvilken liberal innvandring vi kommer til å få etter regjeringsskifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konservativt styrte Tyskland går så det suser, mens sosialdemokratiske Frankrike sliter. Finner altså også eksempler på det motsatte. Farge på regjeringen er ikke alt, (men selvsagt ikke ubetydelig) de fleste land blir f.eks påvirket av internasjonale konjunkturer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg ikke overrasket at dette xenofobiske tåkepratet trekkes frem igjen?

For det første har dette ingenting med xenofobi å gjøre. jeg er ikke redd for utlendinger. Jeg synes bare det er dumt å ta imot innvandre som ikke bidrar til Norge. Sverige er nummer 1 i å ta imot innvandre som ikke bidrar.

Jeg tror du ikke er overasket fordi du vet det er relevant for den svenske økonomien.

Newsflash! Vi har allerede høy innvandring i Norge, og Norges økonomi går fremdeles så det suser. Og forøvrig står Høyre, V og KrF for en enda mykere innvandringspolitikk enn Ap, og siden Frp ikke kommer til å få støtte for sin egen brun innvandringspolitikk, vet vi jo hvilken liberal innvandring vi kommer til å få etter regjeringsskifte.

Norge har høy polsk og europerisk innvandring. Antall asylsøkere er betydlig lavere enn for 10 år siden. Ikke all innvandring er negativ. Sverige tar imot 4 ganger så mange asylsøkere som Norge

Og jo FRP vil trolig få støtte for store deler av sin innvandringspolitikk, fordi alternativet er kaos på borgelig side. Jeg tror Venstre vil akseptere det nederlaget og fokusere på miljø istedenfor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Noreg sin økonomi går godt fordi vi nyter av oljen. Når det gjelder resten av økonomien som er produktivt er det ikkje så veldig mykje igjen. På grunn av økte lønninger, samt priser, som gjør at det blir vanskelig å være med i den internasjonale handelen. Den einaste grunnen til at det går fint her til lands er at vi har oljen, om den ikkje var her tvilar eg sterkt på at det hadde gått så fint.

Lenke til kommentar

For det første har dette ingenting med xenofobi å gjøre. jeg er ikke redd for utlendinger. Jeg synes bare det er dumt å ta imot innvandre som ikke bidrar til Norge. Sverige er nummer 1 i å ta imot innvandre som ikke bidrar.

Jeg tror du ikke er overasket fordi du vet det er relevant for den svenske økonomien.

Norge har høy polsk og europerisk innvandring. Antall asylsøkere er betydlig lavere enn for 10 år siden. Ikke all innvandring er negativ. Sverige tar imot 4 ganger så mange asylsøkere som Norge

Og jo FRP vil trolig få støtte for store deler av sin innvandringspolitikk, fordi alternativet er kaos på borgelig side. Jeg tror Venstre vil akseptere det nederlaget og fokusere på miljø istedenfor.

Nope, H, V og KrF kommer aldri til å godta grove brudd i internasjonale avtaler og konvensjoner. Så Frp kan allerede ta inn plassen som kamelspise-partiet.

Lenke til kommentar

Nope, H, V og KrF kommer aldri til å godta grove brudd i internasjonale avtaler og konvensjoner. Så Frp kan allerede ta inn plassen som kamelspise-partiet.

FrP må nok svelge mange kameler ja. Kan kanskje bli et kompromiss, der Venstre og KrF får gjennomslag for amnesti til asylbarn f.eks, og FrP får gjennom en generelt lavere innvandring.

Erfaringen fra Danmark er at det ble en langt mer restriktiv linje da de etablerte borgerlige måtte samarbeid med Dansk Folkeparti, men nå er nok dansk høyreside generelt mer høyrevridd enn den norske.

Lenke til kommentar

Ingen av oss er i stand til å vite hvem som må svelge kameler i den nye regjeringen. Uansett blir det tåpelig å stå på en eske og rope ut at ting går skeis fordi det går skeis i andre land med andre omstendigheter.

Høyre er største parti. Det er vel ikke særlig vanskelig å finne ut hvem det er som blir kamelspiserne i den nye regjeringen.

Lenke til kommentar

Vet ikke. Men det jeg vet, er at Norge aldri har gått bedre enn da Willoch og Høyre styrte på 80 tallet. En merker seg altså at det var Høyre alene. Men de var avhengige av Frp som satt "på vippen" den gangen. Og det var de som felte Willoch i pga uenighet om bensinprisen.

Lenke til kommentar

Grove brudd i internasjonale avtaler og konvensjoner er ikke nødvendig for å begrense innvandringen.

Jeg har en følelse at FRP vil nekte å godta plassen som kamelspise-partiet. Da har de andre partiene noen forskjellige valg

1. Samarbeide eller støtte venstresiden og bli ekstremt upopulære

2. Kaos

3. Gi FRP velgere litt inflytelse over deres kjernesaker.

Jeg tror de gjør som Danmark og velger nummer 3.

Lenke til kommentar

Grove brudd i internasjonale avtaler og konvensjoner er ikke nødvendig for å begrense innvandringen.

Jeg har en følelse at FRP vil nekte å godta plassen som kamelspise-partiet. Da har de andre partiene noen forskjellige valg

2. Kaos

Jeg tror heller det blir nummer 2 for å være ærlig, forutsatt at regjeringen overlever uenigheten om statsbudsjettet i år.

Lenke til kommentar

2. Kaos

Det FrP går inn for er ikke grove brudd i utgangspunktet, sett i sammenheng med hva andre land bedriver. Avhengig av hva som blir sagt og gjort rett før valget, kan vi lett se FrP stille et ultimatum i forhold til asylpolitikk - la oss si at vi ikke lenger tar inn mer enn det aller minste vi er pålagt, samt at det blir større hinder for familiegjenforeringer og statsborgerskap - noe høyre eventuelt burde følge, da de ellers vil få stor gjennomslagskraft for mye av politikken ellers.

Jeg krysser fingrene, i alle fall.

Lenke til kommentar

Høyre og FrP ligger og kniver om toppen, avhengig av hvilken spørreundersøkelse / nettest man tar. Uansett er det småpartiene som vil bli kamelspisere, ikke de to største.

Kniver om toppen? Høyre er rundt dobbelt så store som FrP på målingene, sistnevnte parti har ikke vært størst på flere år.

Og nei, det er ikke nødvendigvis slik at de minste partiene blir de største kamelspiserne. I denne sammenheng kan det godt bli FrP, selv om de skulle bli mye større enn sentrum. Mye vanskeligere for et fløyparti å få gjennomslag, enn for et parti nær midten. Dette fordi de har standpunkter lenger unna de andre partiene, og ting de står helt alene om. Se hvordan det går med SV i regjering.

Politikk handler ikke bare om tall, men om å finne kompromisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...