jonlem Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Henta just bilen etter å ha fått montert på 4 nye sommerdekk. En ting er nå at det ene dekket står feil vei, men den koden på sida sier 4709 .. De er altså snart 4 år gamle om jeg har skjønt dette riktig. Burde jeg ikke forventet noe nyere dekk enn dette? Å, ja .. Dimensjonen var feil også, de er 215 brede istedenfor 225 så det blir klaging uansett, men jeg lurer jo litt på dette med alderen uansett.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Ingen ekspert på området, men virker som de på verkstedet har forhastet seg litt. Dekkene skal jo ikke være for smale, eller sitte feil vei. Alderen vet jeg ikke noe om, men gummi har jo en tendens til å bli hard over tid. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Sto dette hos byttdekk.com Vinterdekk og alderDet er viktig ikke å ha for gamle dekk om vinteren, fordi gummiblandingen i vinterdekk blir hardere med tiden. Dette skjer når dekkene er brukt mye, men dekkets levetid påvirkes også av hvordan du lagrer dine vinterdekk. Vinterdekk skal oppbevares på svale og mørke rom for at de ikke skal eldes for fort. Dessverre er det mange dekkverksteder som tilbyr dekkoppbevaring i containere. Dette er ikke en optimal lagring av dekk ettersom det kan bli veldig varmt i en container om sommeren. Når du kjøper nye vinterdekk er disse oftest oppbevart optimalt oss produsenten, grossister og detaljister, og derfor kan du regne alle vinterdekk som er opp til tre år gamle som nye vinterdekk . De får nemlig en effektiv beskyttelse av en spesiell film av glyserin som holder aldringsprosessen tilbake til du begynner å bruke dine nye vinterdekk. Uke 47 i 2009 prod dato betyr i praksis oppbevart i rundt 3 år +. Og skal vel være "innenfor margin" om de er oppbevart forsvarlig. Dog selv ville jeg ha hatt noen med nyere stempel da man ikke kan vite hvordan langtidslagringen de er utsatt for hos grossist og forhandler er gjort. Endret 30. juli 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Har litt samme dilemma nå, har et sett dekk som er helt ubrukte, gode spor altså, men de er snart 3 år gamle og sikkert relativt harde, selv om jeg ikke klarer å ta den avgjørelsen selv, burde de bare byttes? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Sto dette hos byttdekk.com Uke 47 i 2009 prod dato betyr i praksis oppbevart i rundt 3 år +. Og skal vel være "innenfor margin" om de er oppbevart forsvarlig. Dog selv ville jeg ha hatt noen med nyere stempel da man ikke kan vite hvordan langtidslagringen de er utsatt for hos grossist og forhandler er gjort. Nå er det jo sommerdekk det er snakk om, og jeg tenker det ikke er like kritisk da. Men samtidig, når man kjøper dekk til rundt 2500/stk hadde jeg ikke forventa at de skulle være såpass gamle. Hadde nok ikke reagert om de var ett eller to år, men disse ble jeg veldig usikre på. Eller har jeg for høye krav? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Du har nok ikke noe å bekymre deg for , annet enn feilaktig montering og dimensjon. Se informasjon under pkt 1 og pkt 5 http://www.dekkonline.com/FAQs/Sprsml_angende_produktene_Sprsml_angende_dekk_Sprsml_angende_dekkets_alder.html Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 215 i stedet for 225 har jo ingen særlig betydning for rulleomkrets, og er nok lovlig så lenge loadindex er lovlig. Selv godtar jeg ikke annet enn ferske dekk, bortimot 4 år gamle dekk er det uaktuelt å montere som nye. Men 2500,- for et dekk som er 215mm bredt?? Hva for en sær dimensjon snakker vi om? Jeg betalte mindre enn det pr. dekk for mine dekk, 245/35-20 og 285/30-20.. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Prisavslag bør du i det miste få http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=158568 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 1000kr pr dekk ville vel være absolutt maks med det tullet de har stellt i stand her vil jeg si. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) 215 i stedet for 225 har jo ingen særlig betydning for rulleomkrets, og er nok lovlig så lenge loadindex er lovlig. Selv godtar jeg ikke annet enn ferske dekk, bortimot 4 år gamle dekk er det uaktuelt å montere som nye. Men 2500,- for et dekk som er 215mm bredt?? Hva for en sær dimensjon snakker vi om? Jeg betalte mindre enn det pr. dekk for mine dekk, 245/35-20 og 285/30-20.. De er 215/70-16.. Ikke til noen formel 1-bil nei Endret 30. juli 2013 av jonlem Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 De er 215/70-16.. Ikke til noen formel 1-bil nei 215/55-16 selv, og betaler under 5k for alle. (på testvinner). Sjekka pris da jeg trodde jeg trengte nye, men lar de få gå en sesong til. Hørtes utrolig dyrt ut der du handler. (hvis ikke profil 70 er svindyrt i forhold) Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 215/55-16 selv, og betaler under 5k for alle. (på testvinner). Sjekka pris da jeg trodde jeg trengte nye, men lar de få gå en sesong til. Hørtes utrolig dyrt ut der du handler. (hvis ikke profil 70 er svindyrt i forhold) Nei, ikke vet jeg .. skulle ikke tro det, det er ikke SÅ mye ekstra gummi. Vel, de er helt uenige på dette med alderen, og det kan godt tenkes de har rett i at det ikke har noe å si. Men dimensjonen, der blir det litt diskusjon rundt reklamasjonen ja. Dekkene er utvilsom overpriset, så dette skal vi ordne Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Om du ber om 225-dekk og får 215 har du jo fått feil vare. Blir litt som å kjøpe en 10-pakning boller og få bare 9... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå