infinitiv Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Jeg ble nettopp oppringt for å komme på jobbintervju til en deltidsstilling på H&M, og er allerede litt shaky. Jeg har aldri vært på et jobbintervju ved en klesbutikk, og er litt usikker på hva jeg burde forberede meg på. Butikken er i en veldig liten by, så det er langt ifra Oslo City, noe jeg ser på som noe positivt. Jeg har tidligere jobbet i veldig servicerelaterte deltidsstillinger- og sommerarbeide som stuepike ved hotell, sommervikar ved avdeling for funksjonshemmede, sommervikar på RIMI, ekstrahjelp på en bensinstasjon og ekstrahjelp, og etter hvert heltidsansatt, på Kiwi. Er dette noe jeg burde nevne? (har jo allerede nevnt det i søknaden, men?). Er også litt usikker på hva jeg skal svare hvis (les: når) jeg får spørsmålet om hvor mye jeg kan jobbe. Jeg vet at andreåret på bacheloren jeg går på nå kommer til å bli helt VANVITTIG travelt, men samtidig er året som var det første året siden jeg var 14 at jeg ikke har hatt noen deltidsjobb, og det merket jeg på både pengene i tillegg til at det kanskje hadde vært litt godt med en annen "arena" ved siden av skolen. Byen er som sagt utrolig liten, mindre enn 20 000 innbyggere, og da kunne det kanskje vært godt noen ganger å ha noe fornuftig å gjøre i helgene, fremfor å bare ende opp med en vinflaske her og en vinflaske der hver gang helga kommer. Da jeg jobbet deltid på Kiwi jobbet jeg en dag i uka og annenhver lørdag, tror dette er ganske standard for deltidsarbeidere? Tror dere det er dumt av meg å foreslå noe annet/mindre - burde jeg overgi all min tid for å kunne få jobben? Hva med antrekk? Skal prøve å puste med magen og forberede meg på både ja og avslag. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg har tidligere jobbet i veldig servicerelaterte deltidsstillinger- og sommerarbeide som stuepike ved hotell, sommervikar ved avdeling for funksjonshemmede, sommervikar på RIMI, ekstrahjelp på en bensinstasjon og ekstrahjelp, og etter hvert heltidsansatt, på Kiwi. Er dette noe jeg burde nevne? (har jo allerede nevnt det i søknaden, men?). Dette er noe du absolutt burde nevne, siden dette er relevant for stillingen du er på intervju for. Vanligvis vil intervjueren spørre om tidligere erfaringer/jobber og da er det greit å nevne all erfaring fra diverse tidligere jobber etc.Er også litt usikker på hva jeg skal svare hvis (les: når) jeg får spørsmålet om hvor mye jeg kan jobbe...... Her er det rett og slett best å være ærlig. De sjefene jeg har hatt er dritt lei av folk som kommer på intervjuer og sier at de kan jobbe så mye som mulig, men når de blir spørt om å ta ekstravakter, så kan de ikke. Det er jo selvfølgelig lov å si nei om man ikke kan jobbe, men å lyve på intervju pleier ikke å være smart. Viser det seg at du faktisk kan jobbe mer enn oppgitt er jo dette en smal sak å ta opp med sjefen. Alltid greit med litt ekstra arbeidskraft.Hva med antrekk? Kle deg pent og i rene klær. Kom nystelt og se fresh ut. Husk at man kommer langt med et smil... Lykke til! Lenke til kommentar
infinitiv Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Dette er noe du absolutt burde nevne, siden dette er relevant for stillingen du er på intervju for. Vanligvis vil intervjueren spørre om tidligere erfaringer/jobber og da er det greit å nevne all erfaring fra diverse tidligere jobber etc. Her er det rett og slett best å være ærlig. De sjefene jeg har hatt er dritt lei av folk som kommer på intervjuer og sier at de kan jobbe så mye som mulig, men når de blir spørt om å ta ekstravakter, så kan de ikke. Det er jo selvfølgelig lov å si nei om man ikke kan jobbe, men å lyve på intervju pleier ikke å være smart. Viser det seg at du faktisk kan jobbe mer enn oppgitt er jo dette en smal sak å ta opp med sjefen. Alltid greit med litt ekstra arbeidskraft. Kle deg pent og i rene klær. Kom nystelt og se fresh ut. Husk at man kommer langt med et smil... Lykke til! Tusen takk for råd og tips! :-) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Du kan jo si at du i utgangspunktet så for deg en 20-30%-stilling, men at du er åpen for litt mindre/mer, alt etter hva som passer arbeidsgiver? Som Dysfunctional sier, så bør du kle deg pent og se "fresh" ut. Ha gjerne på deg litt penere klær enn du ville brukt på jobb, slik at du ser ordentlig ut, men at du samtidig har såpass sosiale antenner at du forstår at du ikke skal gå i smoking på jobb. Og - hvis du har synlige tatoveringer, piercings over alt, eller superpunk-rosa hår etc, kan det kanskje være lurt å tone dette litt ned på intervju. Det at du (1) har jobbet med service og (2) har jobbet med funksjonshemmede ser jeg på viktige erfaringer som du kan trekke inn i søknaden. Dersom du har lykkes i disse jobbene, viser det at du klarer å behandle kunder på en tilfredsstillende måte, samtidig som du har erfaring med å jobbe med "ikke-A4" mennesker. Det tror jeg er verdifullt. I søknaden står det sannsynligvis en rekke punkter om hva de forventer av en ansatt. Disse punktene bør du trekke inn i søknaden din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå