Gå til innhold

Leger i Spesialisering

Nithog

Anbefalte innlegg

Jeg har lett etter informasjon rundt dette på nettet, og ikke lyktes i å finne svaret på det jeg lurer på.

Kort sagt er spørsmålet mitt: Står ferdig utdannede leger fritt til å velge hvilken spesialistutdanning de vil ha?

Jeg kan se for meg at det er visse krav og at enkelte spesialiseringer er mer ettertraktede enn andre. Går det på eksamensresultat, eller er det slik som i jobbsammenhenger at man søker og skal selge seg best mulig til arbeidsgiver? Eller er det kun samfunnets behov som avgjør hva man kan gjøre?

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LiS-stilinger lyses ut, og man kan søke på stillingene dersom man oppfyller kravet, som er autorisasjon, og det stille kravet, som er gjennomført turnus.

På populære og høyt ansette spesialiseringsstillinger er det vanskeligere å få jobben, rett og slett, fordi det jo naturligvis vil være mange søkere med gode CVer.

Tilgjengelighet er jo også en ting, da det for eksempel langt sjeldnere utlyses LiS-stillinger i nevrokirurgi, enn i pediatri.

For å få en ettertraktet stilling skal man gjerne ha forskjellige personlige meritter og oppnåelser å vise til, evt kurs, praksis, vikariater og etterutdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å få en ettertraktet stilling skal man gjerne ha forskjellige personlige meritter og oppnåelser å vise til, evt kurs, praksis, vikariater og etterutdanning.

Man må gjerne også ha legeforeldre som kan legge inn et godt ord. Funker alt for bra for de heldige....

Lenke til kommentar

Jeg har lett etter informasjon rundt dette på nettet, og ikke lyktes i å finne svaret på det jeg lurer på.

Kort sagt er spørsmålet mitt: Står ferdig utdannede leger fritt til å velge hvilken spesialistutdanning de vil ha?

Jeg kan se for meg at det er visse krav og at enkelte spesialiseringer er mer ettertraktede enn andre. Går det på eksamensresultat, eller er det slik som i jobbsammenhenger at man søker og skal selge seg best mulig til arbeidsgiver? Eller er det kun samfunnets behov som avgjør hva man kan gjøre?

Takk for svar på forhånd!

Hei!

1) Ferdig utdannede leger (for norske studenter etter gjennomført turnustjeneste (eller hvordan er det blitt nå...)) står fritt til å velge hvilken spesialistudanning de vil ha.

2) Om de klarer å komme i gang med og gjennomføre denne spesialsitutdanningen, avhenger av mange faktorer: LIS-stillinger kan være vansklelige å få, og progresjonen mot spesialiten er ikke nødvendigvis optimal, selv om man har en LIS-stilling. Mange leger ender med en helt annen spesialitet enn de opprinngelig trodde de ønsket. Mange kan klare seg fint uten noen spesialitet.

3) For drøyt 10 år siden ble LIS kalt LUS (= leger under spesialiseing, evt uønsket insekt). Dette sier litt om hvordan helsemyndighetene ser på leger i spesialisering: Aller helst burdre alle pasientene treffe en spesialist, og utdanningstillinger er hovedsaklig en utgiftspost.

Mvh Jultomten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

1) Ferdig utdannede leger (for norske studenter etter gjennomført turnustjeneste (eller hvordan er det blitt nå...)) står fritt til å velge hvilken spesialistudanning de vil ha.

2) Om de klarer å komme i gang med og gjennomføre denne spesialsitutdanningen, avhenger av mange faktorer: LIS-stillinger kan være vansklelige å få, og progresjonen mot spesialiten er ikke nødvendigvis optimal, selv om man har en LIS-stilling. Mange leger ender med en helt annen spesialitet enn de opprinngelig trodde de ønsket. Mange kan klare seg fint uten noen spesialitet.

3) For drøyt 10 år siden ble LIS kalt LUS (= leger under spesialiseing, evt uønsket insekt). Dette sier litt om hvordan helsemyndighetene ser på leger i spesialisering: Aller helst burdre alle pasientene treffe en spesialist, og utdanningstillinger er hovedsaklig en utgiftspost.

Takk for svar!

Jeg skjønner hva du mener med at LIS stillinger kan være vanskelige å få. Alle har sikkert lyst til å bli kirurg eller psykiater, kan jeg tippe. Men når du sier at progresjonen mot spesialiteten nødvendigvis ikke er optimal, mener du at det er såpass vanskelig at enkelte ikke klarer å fullføre, eller at man bruker mer enn nødvendig tid pga dårlig oppfølging?

Og så var det det tredje punktet ditt - prøver du å poengtere at man kan møte en del motgang og manglende engasjement når man selv er lege i spesialisering grunnet holdningene til de ansvarlige? Mener de at det er for mange spesialiserte leger?

Takk igjen for svar, setter pris på det! :)

Lenke til kommentar

Og så var det det tredje punktet ditt - prøver du å poengtere at man kan møte en del motgang og manglende engasjement når man selv er lege i spesialisering grunnet holdningene til de ansvarlige? Mener de at det er for mange spesialiserte leger?

Nei, det er alt for få! Spesialiseringen er et nåløye som gjør at det er for mange leger, men for få spesialister. Selv er jeg spesialist i hematologi, et fag som blir stadig større, men der nyutdannede spesialister ikke engang er tilstrekkelig til å erstatte de som går av med pensjon...

Jeg tror "de ansvarlige" i for stor grad fokuserer på produksjon i stedet for fremtidig behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...