SukmaiDik Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Hei! Jeg skal kjøpe meg TV og koble PS3 til den, jeg lurte bare på om det har noe å si hvilken HDMI kabel jeg bruker. Jeg har aldri vært koblet til HD-TV med PS3 min, har bare brukt SCART. Prøvde å koble til med den forje TV'n men det funket ikke. Var noe galt med HDMI en. Har en HDMI kabel som er gullfarge på tuppen og en som er chrome. HAr det noe å si for at PS3'en vil funke? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Nei. Mange vil nok påstå at jo dyrere HDMI kabelen er jo "bedre" er den. Det er bare tull. Spiller ingen rolle hvilken HDMI kabel du har. 2 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Enten har du bilde eller så har du ikke bilde, så enkelt er det. Eneste du tjener på litt dyrere kabler er litt bedre kvalitet som gir bedre holdbarhet, men ærlig talt så er det liten vits siden HDMI kabler generelt ikke blir flyttet særlig mye på. Eneste plassen jeg ville lagt litt penger i HDMI kabel er om den er veldig lang eller skal bygges inn i vegg/tak/gulv slik at det ikke er lett å skifte den ut om den feiler. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Nei. Mange vil nok påstå at jo dyrere HDMI kabelen er jo "bedre" er den. Det er bare tull. Spiller ingen rolle hvilken HDMI kabel du har. Nja det er forskjell på de da. Kommer an på bruket ditt men hdmi 1.4 er som regel dobbelt så dyre og støtter 3d, 4k oppløsninger og du kan ha internett via kabelen i tillegg. Hvis du ikke har behov for dette så holder det med hvilken som helst hdmi kabel. Lenke til kommentar
Braindawg Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 her er en nyttig link om hdmi versioner. uheldigvis er ikke mange butikker like flinke til å informere om hvilken version du kjøper og det står vanligvis heller ikke på pakken. http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions Lenke til kommentar
Vikingpus Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha "spist" meg igjennom endel HDMI kabler, så vil jeg si helt klart at det er forskjeller på HDMI kabler og kvalitet etc. Det betyr nødvendigvis ikke at de dyreste er mye bedre enn de billigere. Til ditt bruk ville jeg nok ikke tro det ville ha noe å si, hvis kun PS3 skal stå rett under og være koplet direkte til TV'n. Men synes det er rart at HDMI kabelen din har forskjellig "farge" i hver sin ende. Som det er nevnt tidligere i tråden så kommer det an på hvor langt kabelstrekket er, og hva som skal overføres (3D etc). Jo lengre strekk (over 5 meter etter min erfaring), kjøp en litt dyrere kabel. Argon kablene til Hifiklubben har vært bra for meg foreløpig. Jeg prøvde disse Sandstrøm HDMI kablene til Elkjøp, her fikk jeg ikke bilde i det hele tatt med noen av dem. En annen ting som er viktig er at man sørger for at HDMI kontaktene ikke står i klem etc, da vil den mest sannsynlig bli ødelagt og man får først jitter (hvite prikker på skjermen) før signalet forsvinner helt. Det kan dog ikke sammenlignes med analogt signal, der signalet kan variere gradvis i kvalitet. (litt dårlig forklart) Som det nevnes ovenfor, så er det slik med digitalt signal at enten så har du det eller så har du det ikke. Lenke til kommentar
elx90 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Eneste forskjell på 1.3 og 1.4 er jo at 1.4 kjører 4K. Og 4K har det vel strengt tatt ikke kommet noe av enda? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Eneste forskjell på 1.3 og 1.4 er jo at 1.4 kjører 4K. Og 4K har det vel strengt tatt ikke kommet noe av enda? ARC og ethernet er vel også lagt til i 1.4. Nå er vel strengt talt alt 1.4 i dag? Ble jo lansert for noen år siden. Selv de rimeligste kablene vi tar inn på jobben er 1.4. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Enten har du bilde eller så har du ikke bilde, så enkelt er det. Tøys. Folk må slutte å tro at digitale signaler betyr at man får perfekt signal eller null signal. Man kan få dårlige signaler når det er digitalt. Eller vil noen som helst påstå at de aldri har opplevd dårlig signal under en mobilsamtale? TS: Som nevnt så vil byggekvalitet og standarder ha mest å si på hvor bra en HDMIkabel er. Det betyr som regel ikke noe med mindre du skal ha strekk på flere meter. Skal du bare ha fra TV til PS3, altså 1-1,5M hadde jeg kjøp en billig en på Clahs Olson eller Biltema. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Kjøp det billigste du finner. Du finner alltids folk som mener de ser eller hører forskjell på alt mulig rart. Men i mange av tilfellene (som med HDMI-kabler) mister de på mystisk vis evnen til å skille ting fra hverandre så fort det dreier seg om en blindtest. 1 Lenke til kommentar
Leffi78 Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Eneste forskjell på 1.3 og 1.4 er jo at 1.4 kjører 4K. Og 4K har det vel strengt tatt ikke kommet noe av enda? Man trenger og 1.4 viss man skal bruke den til 3d, jeg personlig bruker bare 1.4 siden tv`n har 3d, men om man ikke har 3d eller 4k/8k så er det godt nokk med en billig 1.3 kabel, men vet personlig at de billige 1.4 kablene ikke alltid virker med 3d, kjøpte en 1.4hdmi kabel fra gamestop til 120kr som ikke ville gi meg 3d samme f, så kjøpte 3 hdmi kabler fra monster å har aldrig vært så fornøyd, så det er forskjell, men om man ser stor forskjell fra en kabel til 800kr til en til 100kr på vanlig tv uten 3d er mest sannsynlig lite viss noen i det hele tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå