Zokaban Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hei. Har tilnærma null peil på bærbar, så jeg lurte på om noen kunne fortelle litt om: - integrert 3dkort kontra f.eks radeon 9k Er forskjellene enorme, eller duger ett 64mb onboard sån (+)-20% likt som ett ATI kort? - pentium-M -pentium4 - Athlon - celeron Hvordan ligger disse i forhold til hverandre når man sammenligner kraft per mhz etc? Har tenkt å kjøpe en "billig" versjon til å ha på brakka. her teller kun ytelse. Batterilevetid og vekt er irrelevant. Er FS D8830 ett bra valg? på forhånd takk - Zokaban Lenke til kommentar
duda Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 forskjellene på integrert og et ikke integrert kort utgjør stor forskjell, vil jeg tro. på mange spill vil du se stor stor forskjell. du burde nok kjøpe en maskin med et eget skjermkort, det gir best ytelse. du har jo centrino som er best etter min mening, så kommer jo mobile prossessor, det er de to valgene som er best innen prossessor og ytelse. celeron bråker altfor mye vil jeg si og det samme kan noen p4 gjøre også. er ikke sikker på athlon. men aldri likt athlon da. fs d8830 maskinen bråker nok en del, men men det er jo smak og behag, også penger spiller en liten rolle da. hvor mye er max du vil gi?? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Har en D8830 med P4 3.06 Ghz, 512 Mb Ram, DVD brenner, etc... og det er en kraftkar av en bærbar både i ytelse og størrelse/vekt. Et godt kjøp hvis ytelse er viktig. Litt om mobile prosessorer. Pentium-4 er "vanlige" pentium prosessorer Pentium-4 Mobile er en "vanlig" pentium prosessor som i tillegg har ekstra strømsparingsfunksjoner. Pentium Mobile er en ny prosessor, og den er spesiallaget for bruk i bærbare, med større L2 cache og flere strømspåringsfunksjoner. Denne har lavere Mhz enn "vanlige" prosessorer, Det sies at en Pentium M 1,6 yter omtrent som en "vanlig" p4-m 2,6 Pentium M kalles også Centrino når den leveres sammen med et spesielt hovedkort fra Intel og et innebygget Wireless Lan adapter fra Intel - Altså en PR Gimmick fra Intel sin side. Det mange glemmer er at de "mobile" prosessorene er mere strømsparende og har derfor lengre batteri tid, men dette har også en bakside som ikke nevnes i reklamen, og det er at disse strømsparingsfunksjonene fører til tregere responstid pga av at ytelsen er automatisk skrudd ned for å spare strøm, og Prosessoren bruker derfor lengre tid for å yte maksimalt, noe som kan gi følelsen av at maskinen ikke er så rask som den burde vært. Husk også at selv om det reklameres om hvor heftige de nye mobile prosessorene er, så er del vel faktisk de gamle "vanlige" P4 som fortsatt topper tronen nå det kommer til reel ytelse. Har ikke erfaring med AMD sine mobile prosessorer, men hvis de yter i nærheten av sine desktop brødre så er de sannsynligvis "good value for money". NB! Hvis 3D ytelse og spilling er viktig, så legg på minnet at Radeon 9600 mobility er på vei ut på markedet, og det blir nok den beste mobile 3D løsningen. Du burde også vurdere en Shuttle-X hvis du egentlig ikke trenger en bærbar PC men kun en "flyttbar" maskin. Du bygger en bra maskin for ca 9000,- med 17" LCD og kan hive inn et kraftigere grafikkort senere hvis "onboard" grafikken ikke er god nok for spilling. Dette ble lengre enn planlagt, men å dele erfaringer er vel meningen med dette forumet :-) Lenke til kommentar
Zokaban Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Takker masse for skikkelig utfyllende svar Nå ble det plutselig litt system i rotet ja Så disse mobile-processorene er vel egentlig bare å holde seg unna da for mitt vedkommende. Jeg vil jo alltid ha mulighet for å sitte med kontakta i der jeg skal bruke den. Eller er det kanskje mulig å deaktivere denne funksjonen? :o Når det gjelder grafikkkort er det vel neppe aktuelt å gå høyere enn Radeon 9k. Om nødvendig kan vel dette byttes senere? Denne shuttle-x dingsen så dødskul ut da Skal absolutt se nærmere på denne. Litt dyr kasse kanskje.. vet du noe om chipsettet i denne? Jeg tenker å bruke en ca 10k på maskinen, men jeg håper på å kjøpe en brukt, så maskiner til 10-15k er det jeg går og ser på :f Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Du kan så absolutt ikke regne med å få byttet grafikkort i en bærbar maskin... Det er ekstremt få maskiner som har denne muligheten (har kun hørt om dette på noen få Dell modeller) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Jeg bygde en Shuttle SN45G for et par uker siden, og den har nForce2 chipset = det råeste for AMD. Jeg satt opp følgende spec: Shuttle SN45G AMD XP 2600+ 2 x 256 MB ram 40 Gb Hardisk GF MX 440 grafikkort (maskinen blir brukt til kontorbruk) Dette er en rå maskin som er alt for rask for det den blir brukt til :-) Sett inn et bedre skjerkmkort f-eks Radeon 9600 pro, og du har en perfekt spillemaksin :-) NB! Anbefaler å kjøpe med en Papst 80mm vifte, da den som følger med bråker litt for mye (enkelt å bytte). Noen test resultater fra Sisoft Sandra 2003 MAX: CPU: 7601 Mips 3047 Mflops Memory: 2204/2136 Mb/s Filesystem: 26105 MB/S (dette skyldes nok at jeg har brukt den rimeligste Maxtor disken. Med Seagate 80GB 7200.7 får jeg ca 36000 MB/S) NB! SN45G har ikke onboard grafikkort, det har derimot SN41G2 som også har nForce2 chipset (de koster det samme). Begge har AGP 8X port. Jeg har ikke testet Intel versjonene men du finner flere tester av disse på hardware.no Jeg driver nå å bygger opp en HTPC maskin og da har jeg bestillt dette kabinettet, som jeg planlegger å bruke sammen med Asus Micro-ATX hovedkort. Hvis dette passer så er dette et rimeligere alternativ til en Shuttle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå