Gå til innhold

Lage mat i bryllup.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er menyen her egentlig? Og er det direkte tallerkenservering eller forsyner folk seg direkte fra store fat? Vanskelig å gi tips uten anelse om hva dere skal. Dere trenger en liten gruppe servitører. 150 stykker er mange personer... Du trenger også et stort kjøkken til et slikt prosjekt. Planlegging er uansett alfa og omega her.

Om du er utdannet kokk bør du nok kunne dette bedre enn meg, men her er i alle fall det jeg husker ble gjort i forrige bryllup jeg var i:

Forrett: Suppe. Lages samme dag og holdes varm. Tilsettes oppdelte ekstra ingredienser den da er basert (blomkål/asparges) på i suppen før servering.

Fløtegratinerte poteter: Lages klart på forhånd. Varmes i ovn før middagen.

Grønnsaker: Kokes før servering. Må være passe, ikke daukokte.

Steik: Krydres, brunes og klargjøres dagen før. Stekes i ovn før middag, men får hvile før de skjæres opp. Bør helst være godt gjennomstekt, men for all del ikke tørre.

Dessert: Ikke obligatorisk, vi hadde kakebuffet i stedet for. Helt greit det. Men du blir nok skutt om du serverer coctailblanding med spraykrem. F.eks panna cotta kan lages i større kvanta en/to dager på forhånd og faller som regel i smak hos de aller fleste, med bær + pynt = win.

Om du er utdannet kokk bør du kjenne noen som har gjort dette noen ganger. Spør dem, de sitter nok på mye info. Hvis ikke, finn tak i en og forhør deg med han/hun :)

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar
Fløtegratinerte poteter: Lages klart på forhånd. Varmes i ovn før middagen.

Grønnsaker: Kokes før servering. Må være passe, ikke daukokte.

Steik: Krydres, brunes og klargjøres dagen før. Stekes i ovn før middag, men får hvile før de skjæres opp. Bør helst være godt gjennomstekt, men for all del ikke tørre.

Dat retro. Det er akkurat disse rettene som man gang på gang på gang på gang får servert i store fester. Som oftest tilberedt meget dårlig også.

Lenke til kommentar

Jepp, helt enig der, har fått servert mye trist mat i slike sammenkomster. Som oftest steik. Men her var det selvskutt hjort som skulle på bordet. Og det var et godt gjennomført måltid, om enn litt for godt stekt for min egen del.

Selv kunne jeg tenke meg utvalg fra japansk kjøkken i eget bryllup. Men da må man ha noen drevne sushikokker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Laget maten i min søsters bryllup for noen måneder siden. 65px. Da var det jeg som preppet og laget maten, og hadde to servitører tilgjengelig til opplegging og servering. De var med andre ord litt over alt (men veldig kjappe og effektive). Kjøkkenet var helt nytt, og hadde bare noen bilder å forholde meg til mtp utstyr som komfyr/kjøl.

Så, med tanke på antall legg og antall hender, samt at det ikke skulle være standard 80-talls lortemat som nevnt over, ble det en kald forrett med to legg (dillgravet makrell på en fenikkel-, eple og ramsløksalat) og kald dessert (rosmarin-panna cotta med blåbær/tyttebær/bjørnebærkompott og kjekssmuler).

Hovedrett ble kjørt "family-style" (langtidsstekt svinenakke fra Prima Jæren, med saltbakte rødbeter, smørdampet sommerkål+erter, sjysaus og bygg som metningsgarnityr). Sausen gikk på varme sausenebb, garnityret i varme skåler til hvert bord og ble båret ut mens jeg kuttet kjøttet. Når servitørene var tilbake, la jeg over kjøtt på 3-4 fat som de gikk ut med på løpende bånd. Jeg tok så del i middagen, og servitørene smulet til desserten og serverte. Endte opp med en snutepris på 80kr. :)

Men, tallerkenservering ville jeg kanskje droppet til 150px med to personer. Iallefall om man er usikker nok til spørre om det på et forum.

Lenke til kommentar

Ja jeg er utdannet kokk, men er så mange år siden jeg har gjort dette her, derfor jeg la det ut her etter tips og råd og ikke etter hets.

Menyen er hjortstek ja, og kan ikke droppe tallerkenservering da dette er bestemt av brudeparet. Men nå løser det seg vil jeg tro for 2 har blitt til 4.

Ja jeg vet det er mye dårlig mat i slike sammenkomster, og det er litt kjøtt og slikt. Men aller mest kokken / kokkene. Er kokken ikke fornøyd med jobben sin, blir ikke maten noe bra. hvis noen er interessert kan jeg legge ut her hvordan ting gikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...