astlo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg har et problem d.v.s et 150 gb problem, jeg la inn en ny hardisk her om dagen og siden jeg bare har 4 stromutak til hd og cd-rom sa matte jeg ta ut en mindre hd'isk,det gikk fint helt til jeg tok den ut igjen for og kopiere til maskina til en kompis. jeg gjorde dette flere ganger men plutselig finner ikke maskina igjen hd'en jeg tenkte kanskje det var fordi jeg hadde satt inn den gamle igjen for de begge heter (G) men na finner ikke maskinen noen av de ikke engang om jeg setter de i den andre maskinen. Det virker som om de ikke blir registrert. jeg har en 30 gb og 80 gb spm master og slave pa den ene og cd-rom som master og skulle hat en av hd'en som slave,er det problematisk og ha cd-rom og hd pa samme? jeg trenger virkelig hjelp siden det er totalt 150 gb med filmer pa de og jeg orker ikke engang a tenke pa og laste de pa nytt Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hmm... .hvis du har hatt de i din kamerats pc er det vel ikke dumt og sjekke om jumperne står rett! Står bakpå hvordan du skal sette jumperen ( på de fleste HD ihvertfall) Lykke til! BTW, har du ikke raid går det ikke ann med fler enn 2 HD og 2CD rom tror jeg.... (Rett meg om jeg tar feil) EDIT: BTW! Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Har du sjekket etter her?: Start->kontrollpanel->Ytelse og vedlikehold->Adm->Data->Lagring->Diskbehandling RKS Lenke til kommentar
titus Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 At jumperne er satt feil er vel mest trolig. Kan være lurt å se om harddisken viser seg i bios. Lenke til kommentar
astlo Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Hmm... .hvis du har hatt de i din kamerats pc er det vel ikke dumt og sjekke om jumperne står rett! Står bakpå hvordan du skal sette jumperen ( på de fleste HD ihvertfall) Lykke til! BTW, har du ikke raid går det ikke ann med fler enn 2 HD og 2CD rom tror jeg.... (Rett meg om jeg tar feil) EDIT: BTW! Ja jeg har sjekka jumperne flere ganger den skal vara i orden siden jeg ikke har bytta noe pa de nar tok de med meg og satte de tilbake. og uansett har jeg bytta til de fleste kombinasjoner i ettertid men ingenting,jeg kan heller ikke gjore noe med de i bios eller windows siden de ikke blir registrert. men for sikkerhets skyld,skal hd sta som slave nar cd-romen star som master eller. Lenke til kommentar
astlo Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Hmm... .hvis du har hatt de i din kamerats pc er det vel ikke dumt og sjekke om jumperne står rett! Står bakpå hvordan du skal sette jumperen ( på de fleste HD ihvertfall) Lykke til! BTW, har du ikke raid går det ikke ann med fler enn 2 HD og 2CD rom tror jeg.... (Rett meg om jeg tar feil) EDIT: BTW! vet ikke om jeg har raid men haddo jo 3 hd i maskinen en stonn det var nar jeg provde med fire den siste ikke ble registrert lenger heller. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 men for sikkerhets skyld,skal hd sta som slave nar cd-romen star som master eller. Ja. Den enheten som sitter ytterst på IDE-kabelen skal være master, og den andre slave. Hvis du setter jumperne riktig, så skal dette fungere. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Når man har to harddisker, bruker man primary ide channel som oftest og kjører den ene på master og den andre på slave. Som oftest vil man ikke kjøre en harddisk på samme ide channel som en cdrom/dvdrom, fordi disse er mye tregere enn en harddisk og kan føre til å system blir litt tregt. Men hvis du absolutt må, så kjører du den tredje harddisken på master secondary channel og cdrommen på slave. Du må se på jumperne, hvordan de står og hva det betyr, ikke bare "prøve alle mulige kombinasjoner". Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Vanligvis tre muligheter : | : : : Single/Master : : | : : Master w/Slave : : : | : Slave Lenke til kommentar
astlo Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Når man har to harddisker, bruker man primary ide channel som oftest og kjører den ene på master og den andre på slave. Som oftest vil man ikke kjøre en harddisk på samme ide channel som en cdrom/dvdrom, fordi disse er mye tregere enn en harddisk og kan føre til å system blir litt tregt. Men hvis du absolutt må, så kjører du den tredje harddisken på master secondary channel og cdrommen på slave. Du må se på jumperne, hvordan de står og hva det betyr, ikke bare "prøve alle mulige kombinasjoner". nei jeg mente at jeg hadde ikke bytta jumperne siden han har samme system som meg men siden de ikke funka sa provde jeg litt forskjelig men de star na pa samme som nar de var iorden. jeg tror de er kortslutta eller noe. Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Du har vel ikke kobla to disker som står satt til slave med jumper på samme kabel vel? da mangler du plutselig terminering i enen enden av kabelen og dette kan ofte "blåse" elektronikken, jeg klarte dette med en 80GB WD disk da jeg koblet den inn i en annen maskin en gang... endte med att disken aldri ville fungere som master etterpå og var ustabil som slave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå