Gå til innhold

Tilbringe tid i USA

Anbefalte innlegg

Heisann ! :D

Jeg er en gutt på 18 år, jeg har lenge hatt i hodet at jeg har lyst til og reise til USA! Oppleve noe spennende og nytt, noe jeg kommer til og huske for resten av mitt liv.

Som nevnt, så har dette alltid bare vært en "fjern drøm" men nå har jeg tenkt å gjøre noe med det! har lest litt rundt osv, orientert meg litt, men jeg føler jeg har behov for og ta imot råd,ideer og hjelp fra folk som kanskje har mer peiling en meg, og som muligens har vært med på noe lignende før! :)

Jeg lurer altså på noen litt spesifikke ting, men ønsker å få så mye respons som bare mulig, så jeg setter pris på all hjelp jeg kan få! :D

Oppholdstillatelse. Hvordan skal jeg få ordnet dette, og hvor gjør jeg det ( Jeg er innstilt på at jeg må jobbe under oppholdet, men jeg er der for og opplevelsen, ikke for å jobbe!) er klar over at du kan få turist visum i opptil flere måneder, men ser for meg et hakke lengre opphold en noen få måneder.

Hvordan skal jeg finne meg en jobb? Og hvorfor skulle noen ville ansette en nordmann?

Hvor ville jeg funnet meg et sted og bo? Er det dyrt ? Og hvilken stat forslår dere jeg tar turen til? Har alltid sitt for meg California (som sikkert mange andre) men er som nevnt tidligere, åpen for alle forslag!

Sosialisere, En ting er oppholdstillatelsen, jobb og tak over hodet, men jeg ser for meg at et litt langvarig opphold vil bli en ganske stor nedtur vis jeg blir nødt til å tilbringe tiden der alene! jeg er en nokså sosial gutt, som kommer godt overens med de fleste, og vist jeg noen gang kommer meg til USA og får meg eg en jobb, så vil jeg jo ha kolleger, sannsynligvis møte noen personer jeg kan forholde meg til.

Men jeg lurer enkelt å greit på om det er en måte/en plass jeg kan møte folk, jeg tviler sterk på at jeg kommer til å gå på en skole eller lignende, altså om det er en "møteplass" for nordmenn, en "møteplass" for ungdom generelt, noe i den dur.

Håper på mye respons, og takker på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://jobs.goabroad.com/

http://www.workingabroad.com/

Visum til USA får du på ambassaden i Oslo. Skal du ha yrkesvisum C1/D må dette ordnes gjennom arbeidsgiver. Da kreves det adresse for opphold, ansettelsesavtale og litt andre ting. Er tidkrevende, men ikke utfordrende. Vanlig turistvisa B1/B2 (Bananer i pysjamas :p ) får du ved å levere vanlig søknad.

Hva som angår sosialisering er dette det MINSTE problemet i USA, da de vil fortelle deg om terapi, medisinsk historie, den avdøde katten og bestemora med kreft rett etter du har hilst på dem :)

Opphold kan være dyrt i storbyer, men det trenger ikke være det. Å leve "over there" er heller ikke spesielt kostbart.

Hva som angår stat, så spørs det egentlig hva du er ute etter og hva du vil oppleve.

Jeg har vært i Texas, Louisiana, Florida, Georgia, South og North Carolina, New York, New Jersey, Maryland og Virginia. Og kan anbefale samtlige da alle har sin egen sjarm og personlighet.

Anbefaler at du får deg jobb eller jobb på siden av studier og sparer. Også venter du heller til du er 21. Å være i USA før den tid er nokså kjedelig. Ja jeg sikter etter alkohol, og uansett hva du sier, så er det faktisk litt viktig :p Med opptjente midler kan du leie bil og farte rundt og ha den ferien du selv ønsker.

Jeg har alltid hatt lyst til å "loffe" i statene. Jobbe litt fra ranch til ranch, og oppleve den delen av USA.

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å få jobb i USA, med mindre du har høy utdanning og de ikke kan finne en amerikaner som kan gjøre jobben. Ville heller anbefalt å heller ta studier et par dager i uken (for å få oppholdstillatelse i over 90 dager, noe du kan få via ESTA-programmet). Har du dette, kan det være lettere å få seg noen timer jobb i en søppelmat-kjede (McDonalds, Zonic, Jack in the box, Pizza Hut osv). Eller ta noe svart arbeid via Craigslist, eller noe. Angående sosialiseringen, siden du er under 21, så kan du ikke dra ut på byen, men du kunne meldt deg på diverse kurs e.l innen noe du intresserer deg for. Hvor du kan dra, spørs på hvor du vil bo, enkelt og greit. Det er lettere å få seg småjobber å sånn rundt de større byene, da. Det er forsåvidt veldig vanskelig å få til alt dette, og den letteste måten vil nok være å studere èn til et par dager i uken, og søke om studiestøtte/lån hjemme fra Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som angår sosialisering er dette det MINSTE problemet i USA, da de vil fortelle deg om terapi, medisinsk historie, den avdøde katten og bestemora med kreft rett etter du har hilst på dem :)

Haha, ja, enig!

Om du kommer deg dit, TS, sett deg på det ledige buss setet ved siden av en random person, ikke helt bak alene i bussen :) (Bad example, but you get my point).

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, ja, enig!

Om du kommer deg dit, TS, sett deg på det ledige buss setet ved siden av en random person, ikke helt bak alene i bussen :) (Bad example, but you get my point).

Til TS:

On the other hand, if you're riding a bus you have a very good chance of sitting next to immigrant or foreigner since buses are uncommon except in large cities where most immigrants reside. They might be like Norwegians and be very quiet and unfriendly

The truth is the USA is a giant nation full of contrasts from Puerto Rico to Alaska and Hawaii Native Alaskans are not like Cubanos in Miami or Norwegian Americans in Minnesota or Sunni Muslims in Dearborn. Get your citizenship and you would fit right in as a Norwegian American

I've studied in Norway and the USA. If I were you I would do the same. The american college experience does not exist in Norway and yes, underage americans have no shortage of alcohol, you just need a friend or two

Velkommen til USA ! Kan anbefale en delstat og universitet eller to hvis du bare si fra det som interserer deg. Jeg bor i Ohio selv

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men du kan være enig i at de fleste er snille der? Møtte endel folk sist jeg ferierte "der". Folk er veldig utadvente fikk jeg inntrykk av. Skulle ønske Norge var som andre land når det kommer til sånt.

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sålenge du møter på amerikanere så møter du som regel snille og utadvente folk.

Cubanere/mexicanere er det litt værre med har jeg opplevd (spesielt i Miami), når du ikke snakker spansk begynner de å bli uhøflige.

Mange av de kan ikke engang et ord på engelsk, møtter de mange ganger når man er på shopping tur på dolphin mall eller sawgrass mills.

Endret av Iceman22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sålenge du møter på amerikanere så møter du som regel snille og utadvente folk.

Cubanere/mexicanere er det litt værre med har jeg opplevd (spesielt i Miami), når du ikke snakker spansk begynner de å bli uhøflige.

Mange av de kan ikke engang et ord på engelsk, møtter de mange ganger når man er på shopping tur på dolphin mall eller sawgrass mills.

Har du statsborgerskap I USA er du amerikaner, ikke noe annet. CUbanske amerikaner eller mexikanske amerikaner er amerikaner like mye som norske amerikaner. Cubanske amerikaner ofte liker ikke å bli sett som meksikanske amerikaner forresten. De fleste nordmenn jeg kjenner ikke ønsker å bli sett som svenskere eller danskere når dumme amerikanske turister ikke vet forskjellen.

Jeg ville også advare imot generaliseringer og typiske nedlatende karikaturer som eksisterer om amerikaner. Hva er typisk amerikansk varierer mye mer enn hva er typisk norsk. Jeg har bodd her I mer enn 50 år og har sett mindre enn 50% av delstatene med deres unike kulturer og folk. En greier ikke å bli kjent med et folk når en reiser til Disney world og kjører rundt et par delstater.

Barn mindre enn 5 år I USA idag tilhører et befolkning som ikke har en flertall rase. Hva er typisk amerikansk forandrer bestandig og et land som består av hvite europeiske amerikaner finner vi ikke I tredve år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for all respons! :) mye nyttig informasjon her som jeg kommer til og ta med meg !

Jeg er jo klar over det er andre aldersgrenser og regler i USA. Jeg glemte og nevne at jeg mest sannsynlig kommer til og fullføre læretiden min som elektriker (som jeg nettopp har startet på) før jeg reiser til USA! Det vil altså gå litt over 2 år, og jeg vil få spart penger til reisen.

Aldersgrensen, varierer den iforhold til statene eller er det slik at du bør være 21?

Studier, som folk har nevnt så skal det ikke være den letteste saken å få seg en jobb & jobb visum, at det kanskje er lettere og studere. Hva forslår dere jeg studerer? hvilke muligheter har jeg? har gått yrkeskolen og er fagarbeider rundt om den tiden når jeg har planlagt å reise, er det mulig å studere med bare yrkeskolen på papiret ? : o

Lenke til kommentar

Aldersgrenser:

Seksuell lavalder: Varierer fra stat til stat; mellom 16 og 18 år.

Myndig: 18 år (alle stater).

Billappen: 16 år (usikker på om det er alle stater).

Kjøp og nytte av tobakksvare: 18 år (alle stater)

Kjøp og nytte av alkohol: 21 år (alle stater)

EDIT: For å komme inn på de fleste skolene i USA (som internasjonal student) må du ta en engelsk-test og score høyt nok på den.

Endret av Extraterrestrial
Lenke til kommentar

EDIT: For å komme inn på de fleste skolene i USA (som internasjonal student) må du ta en engelsk-test og score høyt nok på den.

Mange skoler tilbyr English for Foreigners kurs hvis du ikke score høyt nok den første gangen. Du blir student uten å studere noe annet enn engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...