3xt Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hei! Har en gammel acer 5820TG å tenkte å oppgradere den med RAM og en Samsung 840, men er litt usikker hvilken RAM som vil passe. Så lurte på om noen kan finne en 4 GB RAM brikke som vil passe til maskinen! Lurte også på om det er verdt å gå for "pro" versjonen av 840'en. Takk på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 http://www.dustinhome.no/product/5010667731/kingston-4gb-1333mhz-ddr3-cl9-sodimm-sr-x8/ Er du sikker på at du har 1x4 og ikke 2x2 fra før? En annen ting er at det kan være lurt å kjøpe samme merke/type som det som sitter i maskinen fra før. Du kan laste ned AIDA64 for å finne ut hvilken maskinvare du har Og til spørsmål 2; i mine øyne er det ikke det. Du vil ikke merke noen forskjell i praksis Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Acer 5820TG ble levert med 2x2GB, så du trenger et 2x4GB kit for å få 8GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=441043#extra Lenke til kommentar
3xt Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 takk for så raske tilbakemeldinger så tidlig på dagen ! Har det noe å si ytelsesmessig, hvilken jeg velger av de to dere nevnte? Vil ytelsen øke om jeg velger RAM med høyere hastighet? Slik jeg ser det så er 840 en av de beste SSD'ene? Eller har folk bedre forslag? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Har det noe å si ytelsesmessig, hvilken jeg velger av de to dere nevnte? Vil ytelsen øke om jeg velger RAM med høyere hastighet? Maskinen vil ikke kjøre ram på høyere hastighet enn 1066MHz uansett hvor rask ram du setter inn. Ram'en jeg linket til har bedre timings, men det vil ikke utgjøre særlig mye i praksis. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 5. august 2013 Forfatter Del Skrevet 5. august 2013 Tok litt tid før jeg endelig bestemmte meg for å bestille(skal bestille i løpet av kvelden) Vil bare spørre en gang til for å forsikre meg at alt passer http://www.dustinhome.no/product/5010667731/kingston-4gb-1333mhz-ddr3-cl9-sodimm-sr-x8/ Vil 2 stk av denne passe? og vil en Samsung 840 pro fungere, tenker på innganger osv. Vil det være en stor oppgradering mtp at det koster ca. 1 500,-(som er en del for meg). Evt noe som er bedre/billigere. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Kjøp et kit med to like minnebrikker http://www.dustinhome.no/product/5010549883/corsair-8gb-ddr3-1333mhz-2x4gb-so-dimm/ Samsung 840 Pro er en bra SSD, men du kommer rimeligere unna med et KINGSTON SSDNOW V300 KIT. Da får du med et eksternt kabinett som du kan putte den gamle HDD'en i. Ytelsesmessig vil du neppe merke forskjell på den og Samsung'en. http://www.dustinhome.no/product/5010660016/kingston-ssdnow-v300-120gb-ssd-7mm-sata-600-mlc-desktop-notebook-upgrade-kit/ Lenke til kommentar
3xt Skrevet 5. august 2013 Forfatter Del Skrevet 5. august 2013 Takk for raskt svar! Grunnen for at jeg valgte 840 er pga har hørt mye godt om den og at den har lav fail rate, (tenker på crash) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Grunnen for at jeg valgte 840 er pga har hørt mye godt om den og at den har lav fail rate, (tenker på crash) Samsung'en er bra, men ingenting erstatter skikkelig backup. Jeg hadde nok valgt Kingston'en og brukt den gamle HDD'en til backup / sikkerhetskopi. Vi har ganske gode garanti og reklamasjonsvilkår her i landet, så om SSD'en mot formodning ryker er det ikke total krise så lenge en har backup av sine data. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Samsung'en er bra, men ingenting erstatter skikkelig backup. Jeg hadde nok valgt Kingston'en og brukt den gamle HDD'en til backup / sikkerhetskopi. Vi har ganske gode garanti og reklamasjonsvilkår her i landet, så om SSD'en mot formodning ryker er det ikke total krise så lenge en har backup av sine data. Takk for gode og raske tilbakemeldinger! da var http://www.dustinhome.no/product/5010549883/corsair-8gb-ddr3-1333mhz-2x4gb-so-dimm/ de brikkene + samsung 840 bestilt (Følte meg rett og slett bare tryggest med samsungen, kunne uansett ikke ha brukt den gamle som en ekstern disk, fordi den er kaputt, så jeg tok da muligheten for å oppgradere til SSD) har du noen gode tips/lenker til hvordan man oppgraderer(tenker på software siden), går utifra det bare er å åpne PC'en å skur løs noen skruer å så bare putte inn den nye disken? Eller er det noe spesielt jeg bør tenke på først? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Jeg har selv en 3820TG (samme maskin, bare 13 tommer). Jeg har puttet i SSD for 2 år siden - og det er "bare" å skru opp, ta av bunnen og putte i ssd'en. Det er bare SATA2 i maskinen, så du vil ikke få mer en 250/250 i hastighet, selv om du kjøper den ssd'en. Jeg har også økt minnet til 8 gb (maks støttet). Prøvde meg også på win 8, men pga det bare ble krøll med switchable graphics så ble det tilbake til windows 7. En bra maskin ble enda bedre etter oppgraderingene. Eneste leksen jeg har lært av den maskinen, er at jeg må huske å kjøpe en med MATT skjerm neste gang. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 FML.. Ser ut som SSD'en er for tynn, finnes det en adapter eller noe lignende? trodde siden begge var 2,5" at de var like store :S Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Mekaniske 2.5" harddisker er stort sett 9mm tykke, mens dagens ssd-er tilpasset stadig tynnere maskiner er 7mm tykke. Litt papir eller skumgummi mellom ssd og dekslet fikser den saken enkelt.. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Jeg har selv en 3820TG (samme maskin, bare 13 tommer). Jeg har puttet i SSD for 2 år siden - og det er "bare" å skru opp, ta av bunnen og putte i ssd'en. Det er bare SATA2 i maskinen, så du vil ikke få mer en 250/250 i hastighet, selv om du kjøper den ssd'en. Jeg har også økt minnet til 8 gb (maks støttet). Prøvde meg også på win 8, men pga det bare ble krøll med switchable graphics så ble det tilbake til windows 7. En bra maskin ble enda bedre etter oppgraderingene. Eneste leksen jeg har lært av den maskinen, er at jeg må huske å kjøpe en med MATT skjerm neste gang. Jeg har også en 3820T (ikke G) men også en ASUS U36SG som har IGX + Nvidia. Jeg har aldri hatt noe tull med det og Win8. Jeg har dog helt andre erfaringer enn deg, Acer lager noen skikkelig ræva laptoper. Jeg kan varmt anbefale å velge Asus neste gang Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Uten å stjele tråden - så kan jeg si at win 8 fungerte helt bra, bortsett fra det med switchable graphics. Egentlig ikke et must, men det å måtte velge mellom god batteritid og muligheten til å spille av og til ble for tøff, spesielt siden den har win 7 som fungerer utmerket. Har vært veldig fornøyd med min 3820Tg (bortsett fra at skjermen ikke var matt). Jeg har det ekstra store batteriet, og det er ikke mange pc'er hvor jeg faktisk kan surfe, skrive, etc i 12 timer uten å gå tom :-) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Uten å stjele tråden - så kan jeg si at win 8 fungerte helt bra, bortsett fra det med switchable graphics. Egentlig ikke et must, men det å måtte velge mellom god batteritid og muligheten til å spille av og til ble for tøff, spesielt siden den har win 7 som fungerer utmerket. Har vært veldig fornøyd med min 3820Tg (bortsett fra at skjermen ikke var matt). Jeg har det ekstra store batteriet, og det er ikke mange pc'er hvor jeg faktisk kan surfe, skrive, etc i 12 timer uten å gå tom :-) Mitt batteri døde Kjent sak hos Acer. Batteritiden min er dobbelt så god på min nåværende ASUS i forhold til min "gamle" Acer Jeg har ikke stort batteri på noen av dem.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå