Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tung pust om kvelden /natten?

Anbefalte innlegg

Hei!

Av og til når jeg legger meg om kvelden får jeg en følelse av å ikke få ned nok luft i lungene. Den er fryktelig plagsom selv om jeg har slått meg til ro med at det ikke er noe farlig.

Når det er på sitt verste blir jeg nødt til å stå opp og være våken noen timer fordi det ikke nytter å sovne med det.

Grunnen til at jeg ikke kan sovne med det er fordi jeg våkner med en panikkfølelse nesten som om jeg har sluttet å puste.

Det er fryktelig irriterende siden det har vert så mange søvnløse netter i det siste hvor jeg ikke har fått sove før 5–6 tiden på morningen pga. det.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre?

Anonym poster: 838f2cb754d8486aa33cb9382cb47eb7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så mange mulige grunner til dette at du bør snakke med fastlegen din. Det kan være alt fra hjerteproblemer til støvallergi (støvete sengetøy), osv.

Det kan visst også være en psykisk tilstand der man egentlig puster normalt, men blir så opptatt av pusten sin at man føler at man ikke får pustet skikkelig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er så mange mulige grunner til dette at du bør snakke med fastlegen din. Det kan være alt fra hjerteproblemer til støvallergi (støvete sengetøy), osv.

Det kan visst også være en psykisk tilstand der man egentlig puster normalt, men blir så opptatt av pusten sin at man føler at man ikke får pustet skikkelig.

Tusen takk for svar:)

Det er ikke hjerte for jeg har sjekket hjerte og lunger for ikke lenge siden og det eneste de fant var litt nedsatt funksjon på lungen (eller noe slikt) som ikke skal verken påvirke noe eller merkes fra min side.

Det eneste jeg er allergisk mot er hvete, men jeg har aldri reagert på det og jeg er i en periode nå hvor jeg holder meg unna hveteprodukter.

Det rare er at jeg aldri har problemet i løpet av dagen eller hvis jeg sover på dagen. Det er bare om kvelden og helst når jeg er trøtt.

Jeg lurer kanskje på om det kan være magen som er problemet?

Anonym poster: e8a4ab2e25aa9e5467e93ef90977788b

Lenke til kommentar

Man kan utvikle flere allergier med tiden, det kan være du er allergisk mot midd-og/eller husstøv. Opplever til tider det samme selv (men ikke til samme grad), og en lett hoste på morgenen. Jeg tok en ny allergi-test for så å finne ut at jeg har blitt bittelitt allergisk (0,5 - hvorav 0,0 - 0,4 er normalt/ikke allergisk) mot midd og husstøv. Kanskje du er mer allergisk, og dermed opplever det verre?

Lenke til kommentar

Jeg hadde liknende symptomer slik du forklarer det for et års tid siden. En følelse av at jeg ikke fikk nok luft, samt at jeg følte hjertet slo veldig hardt og tungt. Jeg ser nå i ettertid at det var rent psykisk. Jeg ble veldig oppmerksom på pusten og hjertet, og dermed følte at det var ekstra tungt og puste osv. For min del gikk det over etterhvert når jeg fikk det "bedre med meg selv". Mindre psykiske påkjenninger og stress.

Lenke til kommentar

Du sier du for ikke lenge siden har fått vite at du har litt nedsatt funksjon på lungen. Du sier også det på den tiden av døgnet mange kanskje er mest redd, om natten, og "tilfeldigvis" er det også tiden på døgnet hvor man kan legge seg ned å tenke ekstra dypt, nettopp på slike ting. Du snakker også om redsel angående for at du skal få for lite luft.

Det forsterker tanken min veldig om at det er psykisk. Det gir i hvert fall fullstendig mening, og forklarer egentlig alle "symptomene".

Nå har jeg ikke peiling, men ser for meg at allergi også ville påvirket deg i andre situasjoner, og ikke minst på morgenen(?).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...