Gå til innhold

Laptop til skolebruk(programmering), budsjett: 4k

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å studere informatikk nå til høsten og trenger derfor en ny laptop. Denne laptopen skal for det meste kun brukes til programmering, skolearbeid, surfing, og relativt enkle oppgaver. Jeg kommer ikke til å spille, redigere film, eller kjøre tunge programmer. Når det er sagt så vil laptopen jeg kjøper fungere som en backup om min nåværende laptop skulle ryke, så det er greit at den har OK specs. Siden jeg ikke kjører tunge programmer til vanlig uansett, så tror jeg ikke at dette blir noe problem.

--

Budsjettet mitt er på 4000 kroner da jeg føler at en skolepc ikke skal behøve å koste mer enn dette. Nedenfor har jeg en liste over ting jeg synes er viktig:

- Minst 15 tommer skjerm

- Solid(m.a.o. ikke en laptop som må sendes inn til fabrikken med feil allerede etter et par år)

- HDMI utgang

- Lite støy

- Kan arbeide "hardt" uten å bli overdrevent varm

- Stort pluss om den har grei batteritid

--

Jeg har sett litt rundt på nettet og kommet over følgende laptop:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LEG5802189EG/lenovo-ideapad-15-6-barbar-pc-g580

Dette synes jeg virker som helt rå specs for den prisen! Men oppfyller den kravene mine ovenfor? Ja, den har HDMI, grei batteritid, og 15.6", men er den solid, rolig og kjølig?

Hvis den laptopen jeg har funnet ikke duger i forhold til det budsjettet jeg har satt, hvilken laptop vil dere i så fall anbefale?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asusen har litt mer RAM, men i dette tilfellet tror jeg ikke det har så mye å si. Men Asus lager generelt bra laptoper. Lenovo lager også noen bra og solide laptoper, men det er thinkpad modellene, ikke ideapad slik som den du fant. Men hovedsaken til at jeg heller ville ha valgt Asusen er fordi jeg generelt synes Asus lager bedre laptoper enn Lenovo.

Lenke til kommentar

For programmering (og egentlig alt av seriøst arbeid på en PC) vil du dra stor nytte av en skjerm med i alle fall litt ok oppløsning. 1366x768 på 15" er direkte ræva, og du vil slite med å få plass til vinduer ved siden av hverandre som vil merke vil være veldig nyttig i mange programmer som IT-student. Kjøp en med 1600x900 eller høyere er mitt tips.

Av produsenter og modeller kan jeg anbefale Lenovo Thinkpad (ikke Ideapad), HP EliteBook/ProBook, Dell Latitude. Med andre ord bedriftslaptoper. Disse har god batteritid, byggekvalitet, mulighet til å bytte deler, god støttet hardware for Linux og vanligvis bedre skjerm (matt + oppløsning) og ok tastatur.

Eksempelvis HP ProBook 6460b/6570b og lignende modeller kommer ofte på tilbud rundt skolestart. Spesielt DustinHome pleier å ha mye gode tilbuder på disse hvor de selger for 4-5k for modellene med 1600x900. Du vil ikke angre om du investerer litt i en skjerm, det er viktigere enn det meste annet. Disse laptopene kan du også kjøpe 9 cellers batteri til fra f. eks ProShop til 800-900 kr eller noe slikt. Jeg har HP ProBook 6460b 14" 1600x900 i5 2520M med 9 celler og får 10-12 timers batteritid.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg kunne personlig ikke tenkt meg noe større enn 14", kanskje 15" til skolearbeid, du skal tross alt drasse den i forelesingssaler og lignende som ofte har små bord(kanter). En 17" blir fort litt i det meste laget. Hvis økonomien er stram ville jeg ventet på tilbud eller tittet på å kjøpe brukt. Disse laptopene som jeg nevnte selges ofte av bedrifter. Trenger kanskje en liten vask, sleng inn en SSD og kanskje nytt batteri (9 cell?) og du har en laptop med bedre specs, byggekvalitet, skjerm, disk og batteri enn en ny til en mye billigere penge. Dette er noe som virkelig lønner seg å forske litt på. Det er kun 30. juli så du har vel strengt talt god tid på å lese deg opp litt eller vente på tilbudene. Meld deg på nyhetsbrevet til DustinHome og se an er mitt tips.

Eksempel på maskiner som kan være aktuelle. Disse varer garantert 3-5 år, så ser ikke helt det store problemet med å slenge på en lapp eller to ekstra når du innkasserer studielånet. Det er en liten investering for stor gevinst, det er virkelig stor forskjell på en profflaptop og en konsumerlaptop.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt mindre skjerm enn 17", så jeg vet ikke om jeg har lyst til å gå så veldig mye lavere. Jeg merker at jeg blir "stresset" og sliten i hodet av mindre skjerm. Nå skal det sies at jeg er et "tilvenningsmenneske", så det er jo ikke umulig at jeg takler 14" med litt "trening". Men hvis det er mulig å holde seg rundt 17" med 1600x900, uten at jeg får en treig PC som nærmest brenner opp og har elendig batteritid, så høres det ganske optimalt ut for meg, selv om det kanskje kan bli litt trangt til tider.

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar

Jeg kan som et kompromiss gå ned til 15", ettersom det er snakk om skolearbeid. Lavere går jeg ikke. Så, når jeg ser etter skolepc om noen uker så bør jeg altså ha dette i bakhodet:

1. Velg HP ProBook, Lenovo ThinkPad, Dell Latitude, eller eventuelt ASUS.

2. Unngå skjermer på 17", da det blir for stort for forelesninger.

3. Sørg for at laptopen minst har 1600x900 i oppløsning.

Hvis jeg i tillegg finner en som har HDMI utgang og ikke koster så altfor mye over budsjettet mitt, så kan jeg altså gå ut i fra at jeg har gjort et godt kjøp? Et eksempel på hva jeg eventuelt ender opp med nedenfor:

http://www.prisjakt.no/product.php?e=1615705

Lenke til kommentar

Å ha anbefalt Asus skal jeg hvertfall ikke ha på min kappe, kun profflaptoper i denne gården! :) Koster litt mer å kjøpe, men mindre over tid og du får et bedre produkt.

Thinkpad Edge er ikke "ordentlig Thinkpad" (ikke like god byggekvalitet etc), men tror fortsatt det er bedre enn den jevne Acer. Tør ikke si så mye om denne, for prisen kan det hende at det er greit produkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var innom Elkjøp i dag for å få oversikt over hvor lite 14 tommer egentlig er. Det er absolutt ikke så ille som jeg hadde trodd, så da blir det plutselig litt enklere å finne en laptop som tilfredsstiller mine krav. Jeg får også litt pengestøtte av mamma, så da kan jeg booste budsjettet mitt opp til 6.5k(ca). Så, da er det egentlig bare å se igjennom lista nedenfor og anbefale den dere mener er best.

NB: Selv om jeg ikke nødvendigvis trenger større enn 14" eller HDMI utgang, så ser jeg fortsatt på dette som et lite pluss.

http://www.prisjakt....ms&l=s135567679

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...