zda Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Håper dette er rett sted for et slikt spørsmål. Nå er snart den nye generasjon konsoller her. Det som umiddelbart slår meg er hvor lenge min nåværende pc holdt pga den foregående konsollgenerasjonen; Alle spill var lagt opp til å gå sånn passe greit på maskinvare som aldri endret seg. Nå kan tom. min bærbare kjøre det meste som kommer ut. Jeg skulle gjerne hatt det like enkelt denne perioden. Bygge en rimelig god stasjonær pc, og være sikker på at alt som blir "porta" fra konsollene kjører helt greit. Er dette sannsynlig å gjøre umiddelbart, eller er det greiest å vente? Hva er smart å tenke på her? Gitt de rammene jeg viser til med at de fleste spill vil komme ut optimalisert for visse speccs. Alt under dette er kjapt ubrukelig, og alt veldig langt over blir sløseri. Jeg tenker som så at om jeg kjøper pc for cirka 10', så er det stor forskjell på nytten jeg har av den om den helt sikkert er over en viss grense eller ikke - da er jeg villig til å enten vente eller bruke mer penger. Ser at dette kan minne litt om "er det bedre å vente med å kjøpe?"-klassikeren, hvor svaret er at man kan vente evig, men det er litt annerledes her, da det er mindre snakk om "mest for penga" og mer snakk om "hvor enkelt er det å komme over en viss grense?" Hadde vært flott å høre tankene deres rundt dette. Takk for alle svar : ) Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Du kan kaste titusener på en maskin uten at den prester bra på et konsollspill. Alt er avhengig av hvor late eller flinke utviklerene har vært under portinga. Ta for eks GTA4, fungerer greit nok på konsoll, men på PC er det horriblelt. Andre eksempler er SW:Force Unleashed og Lost Planet. Googler du litt finner du ut hvorfor Men kjøp en maskin om du vil det, men ikke noe vits å specce den ut fra at den skal takle alt. Alt av PC spill går nok fint, men konsoll porter er du aldri sikker på Lenke til kommentar
zda Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Det er greit nok - Visse spill vil aldri fungere bra, men det aksepterer jeg. Dårlig porting går både på hardware og på kontroller. La oss bare anta at portene er ok, noe som ser ut til å bli mer sannsynlig med denne generasjonen konsoller. De som ikke er ok spiller jeg ikke uansett. Om jeg kjøper en ok pc på om 1.5 år, er jeg rimelig trygg på at jeg får en pc som vil kjøre "alt" som kommer ut til pc og konsoll. Morgendagens Crysis 1 vil kanskje være et unntak, men ser at det blir satt en helt akseptabel minste-grense for pc-er, pga. konsollene - Bare se på Crysis 2 og 3. Sånn som det er nå er jeg ikke sikker på om jeg er trygg denne generasjonen selv om jeg bruker 20k i dag, pga optimaliseringer som kan gjøres mot den veldig spesifikke programvaren til konsoller. Jeg leter etter noen med bedre innsikt enn meg, noen som vet litt om akkurat dette. Det jeg ser så langt er at GPU og CPU er fra ATI, så å kjøpe dette kan være greit før de rimelige pc-ene helt klart kjører forbi alt det konsollene kan tilby. Ellers er selve speccsa relativt kjedelige, men igjen: Hvor mye betyr optimaliseringa? Hva slags speccs kreves når dette blir "oversatt"? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Speccsa til portede spill er litt flytende. Det eneste jeg kan si og anbefaler er at du kjøper et romslig kabinett, kanskje noe større enn hva du hadde planlagt. Kjøper vifter som gir deg en fornuftig airflow til lydnivå rate. Sli/Xfire som gjerne er vannavkjølte, eller som har en stille og produktiv kjøler. Windforce, DirectCu II osv. Ordentlig kjøling på CPU, gjerne vannavkjølt og overklokke denne til et nivå du føler du er komfortabel med. Et godt hovedkort er et must, ram'en kan du også velge fritt etter ønske og etterhvert også fargevalg om du velger å få for et temabygg. Også en strømforsyning som gir mer strøm enn det som er nødvendig. Gjerne noe slikt som 1000w for et SLI/Xfire oppsett. På den måten vil du aldri se strømforsyningen overarbeide seg, fordi noen forsyninger har med å begynne å bråke dersom de blir belastet hardt. Når et er sagt skal du ha en maskin som er preppa for det meste. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 snip Hva slags prislapp kommer denne saken til å ha? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 TS snakket om å bruke opp imot 20k, noe som egentlig ikke er på noen måte nødvendig. I spekteret mellom 15-20k er det veldig marginal økning i "effekt" du får av maskinen. Xbone og PS4 har vel allerede gitt en sånn ca pris, men med tilbehør osv osv kommer sikkert prisen til å havne på 4-5k for hver konsoll under innkjøp. Da tenker jeg på konsoll, ekstra kontroller, spill og evt annet headset og kamera (hvorvidt dette følger med gjenstår å se) Lenke til kommentar
zda Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Sliter kanskje litt med å forklare meg. Det jeg liker med å spille under den nåværende generasjon er at alt fungerer. Ja, det er litt flytende, men alt som har kommet ut får jeg til å kjøre sånn passe. Det er et "entry-level" basert på konsollene som fungerer "greit nok". Det er ikke som det var før, hvor pc-en begynte å bli vel dårlig etter få år, og det rett og slett ikke var spillbart. Jeg vil ikke bruke 20', men det aner meg at selv om jeg gjør det risikerer jeg å bli overkjørt om konsollene er spesielt effektive, og da må jeg kjøpe enda en pc for den enorme katalogen som fortsatt blir beskrevet som "next gen". Er det mulig å være sånn passe sikker på å takle det kommende spillbiblioteket enda, eller må man vente? Og om man kan kjøpe i dag: Hva vil speccsa og prisen på noe sånt være? Er det noe man må tenke på? Er dette noe man kan være sånn passe sikker på i dag? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg prøver å stille sånne spørsmål ("hvor mye koster en PC med samme ytelse som en spillkonsoll?") selv iblant, men får bare vage og unnvikende svar. Jeg tror jeg ville foreslått at du venter til vinteren, og ser det an da, når maskinene er ute. Har du en stasjonær PC nå? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Er jo vanskelig å sammenligne for eks 8gb ddr5 minne som ps4 har og PC som har ddr3 minne og ddr5 på skjermkort. Utnyttelsen blir jo også ofte spesialtilpasset konsoll derav høyere spillpris, og mindre tilpasset til pc, derav rimligere spillpris Så en fast pris på hvor mye du bør legge i den er vel ganske flytende. Men sånn ca vil jeg si rundt en 10k + Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Er jo vanskelig å sammenligne for eks 8gb ddr5 minne som ps4 har og PC som har ddr3 minne og ddr5 på skjermkort. Utnyttelsen blir jo også ofte spesialtilpasset konsoll derav høyere spillpris, og mindre tilpasset til pc, derav rimligere spillpris Så en fast pris på hvor mye du bør legge i den er vel ganske flytende. Men sånn ca vil jeg si rundt en 10k + Enda verre å sammenligne blir det når man ikke vet forskjellen på GDDR og DDR For å matche regnekraften til PS4 trenger du ikke ut med så mye, problemene oppstår når PS4 har en helt annen type minnebehandling og er en HSA i motsetning til PCer som har dedikert GPU og CPU. En revolusjon er på vei til PCer, CPU og GPU som enkeltkomponenter er på vei ut. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Å sammeligne specs er fort litt fåfengt ja. Å sammenligne ytelse er derimot veldig mulig, det er bare å glane på skjermen, og eventuelt måle bilder per sekund. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 En revolusjon er på vei til PCer, CPU og GPU som enkeltkomponenter er på vei ut. Du mener at slappe AMD APU-er vil ta over i fremtiden? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Du mener at slappe AMD APU-er vil ta over i fremtiden? Ja, men jeg tror ikke de vil anses som så slappe om en fem-seks år. Lenke til kommentar
zda Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Har stasjonær nå, ja. Kanskje jeg bare kjøper SSD-en nå, og venter ett år med resten. Lurer virkelig på om det er noe å hente på å gå etter AMD-komponenter, f.eks. Eller om noen merkelige minimumskrav blir satt. Skal bli gøy å lese om : ) Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Har stasjonær nå, ja. Kanskje jeg bare kjøper SSD-en nå, og venter ett år med resten. Da går det jo an å bare bruke et PS4-aktig beløp på nytt skjermkort. Tviler vel egentlig på at konsollene klarer å måle seg med GTX 770. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Da går det jo an å bare bruke et PS4-aktig beløp på nytt skjermkort. Tviler vel egentlig på at konsollene klarer å måle seg med GTX 770. Jeg tviler på at et GTX 770 vil holde følge når de begynner å dra nytte av DirectCompute og HSA Lenke til kommentar
zda Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 For ikke å snakke om at prosessoren min sikkert ikke greier å holde følge med super-GPU-en. Da må jeg har ny prosessor også, så det er like greit å kjøpe nytt hovedkort når jeg først er der, og er jeg kommet så langt er det liksågreit å kjøpe nytt av alt sammen --- Men godt mulig jeg kjøper en billig oppgradering av skjermkortet, når jeg først skal åpne den for å sette inn SSD (endelig!). Takk for svar, folkens. Lærte litt : ) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 For ikke å snakke om at prosessoren min sikkert ikke greier å holde følge med super-GPU-en. Da må jeg har ny prosessor også, så det er like greit å kjøpe nytt hovedkort når jeg først er der, og er jeg kommet så langt er det liksågreit å kjøpe nytt av alt sammen --- Men godt mulig jeg kjøper en billig oppgradering av skjermkortet, når jeg først skal åpne den for å sette inn SSD (endelig!). Takk for svar, folkens. Lærte litt : ) Poenget var vel først og fremst at GTX 770s største problem er manglende featureset Lenke til kommentar
zda Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Poenget var vel først og fremst at GTX 770s største problem er manglende featureset Kan du utdype dette litt? Eller gi meg en lenke? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Kan du utdype dette litt? Eller gi meg en lenke? Det er en del triks man kan gjøre med PS4 som er umulig med et dedikert GTX 770 og en i5-4670k, et GTX 770 kan ikke gjøre mellomregninger for spillfysikk med akseptabel latency mot i5-4670k. PS4 kan utnytte regnekraften i "GPU-delen" til å gjøre gameplay-fysikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå