Gå til innhold

Hjelp til landskaps objektiv.

Anbefalte innlegg

Hei, har to objektiver og kun det ene et et ok landskaps-objektiv, objektivene eg har er canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM og en EF-S 18-55mm IS II. Kamera eg har er Canon EOS 60D. Det eg lirer på om det er noen som veit om eit ok, landskap og portrett objektiv til 2000-4000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har to objektiver og kun det ene et et ok landskaps-objektiv, objektivene eg har er canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM og en EF-S 18-55mm IS II. Kamera eg har er Canon EOS 60D. Det eg lirer på om det er noen som veit om eit ok, landskap og portrett objektiv til 2000-4000kr?

Hvilket av objektivene du har synes du er OK for landskap? Antar i utgangspuktet at det er EF-S 18-55mm IS II som godt kan brukes til både landskap og portrett, men det er alltid lurt å presisere slik at det ikke blir misforståelser.

Ser de to som har svart allerede foreslår en vidvinkelzoom og det kan godt hende at det er mer vidvinkel du er på jakt etter for landskap, men for portrett ville jeg forventet at du trenger litt mer tele, eventuelt større blender. Du kan forøvrig godt bruke din 70-300 til portretter i nedre del av zoomområdet, men det er uansett viktig at du forteller hva du savner med dine nåværende objektiv - da er det større sjanse for å få goder svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sigmas 10-20 som andre har nevnt er et rimelig og godt objektiv for landskap i vidvinkelformat, men det kan ikke brukes til portretter. Mulig du kan kjøpe et canon 50mm f1.8 til portrett, det er rimelig og gir god bildekvalitet, men bør behandles litt varsomt pga byggekvaliteten. Jeg antar at du klarer å få begge objektivene for rundt budsjettet ditt, du kan og spare en del ved å kjøpe brukt.

Tor

Lenke til kommentar

Hvilket av objektivene du har synes du er OK for landskap? Antar i utgangspuktet at det er EF-S 18-55mm IS II som godt kan brukes til både landskap og portrett, men det er alltid lurt å presisere slik at det ikke blir misforståelser.

Ser de to som har svart allerede foreslår en vidvinkelzoom og det kan godt hende at det er mer vidvinkel du er på jakt etter for landskap, men for portrett ville jeg forventet at du trenger litt mer tele, eventuelt større blender. Du kan forøvrig godt bruke din 70-300 til portretter i nedre del av zoomområdet, men det er uansett viktig at du forteller hva du savner med dine nåværende objektiv - da er det større sjanse for å få goder svar.

Ja det er 18-55mm eg meiner. Det eg savner er vel å få meir inn på bilda, og bedre bildekvalitet, fokus og skarphet ikkje minst og ikkje so store kontrastar

Lenke til kommentar

Ja det er 18-55mm eg meiner. Det eg savner er vel å få meir inn på bilda, og bedre bildekvalitet, fokus og skarphet ikkje minst og ikkje so store kontrastar

For å få med mer på bildet er en vidvinkelzoom som Sigma 10-20mm et bra alternativ. Resten av problemene du nevner løses nok ikke med et nytt objektiv (skarphet kan muligens bli bedre pga objektivet) så der må du nok prøve å finne andre løsninger.

Lenke til kommentar

Det eg savner er vel å få meir inn på bilda, og bedre bildekvalitet, fokus og skarphet ikkje minst og ikkje so store kontrastar

Mer inn på bildet: Kortere brennvidde

Fokus: ... fokusere bedre?

Skarphet: Hva mener du? Er skarpheten dårlig der fokuspunktet ligger? (Kortere lukkertid, høyere blendertall, "hyperfokal fokusering"... Mange muligheter for å forbedre allerede der, men et annet objektiv vil nok hjelpe også.

Store kontraster: Dette har med hva du tar bilde av. Om du har bilde midt på dagen av en skyggelagt fjellside vil jo dette være problemet, og ikke objektivet.

Jeg skal ikke kverulere mer på det, jeg skjønner jo uansett godt at du vil ha et bedre objektiv;)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noe videre enn 18mm vil en vidvinkelzoom hjelpe. Ellers er faktisk 18-55 IS og IS II overraskende gode på bildekvalitet. Ad fokus er det optikk som fokuserer kjappere enn denne til sportsfotografering og sånt, men til landskapsbilder er det fotografen det står på - ikke optikken.

Angående kontraster er jeg ikke sikker på hva du mener - hvis du vil ha mer dynamikk så du får detaljer både i lys himmel og mørk bakke er dette fotografen og teknikk - ikke objektivet. Prøv i så fall å skyte flere skudd på stativ med forskjellig lukkertid ("bracketing") og å kombinere dem i etterbehandlingen. Det vil også hjelpe å skyte i Raw.

Gode vidvinkelzoomer:

Canon EF-S 10-22

Tokina 11-16/2.8 (lyssterk)

Sigma 8-16 (videste du får)

Lenke til kommentar

Hvis du bruker auto "grønn firkant" vil kameraet finne et punkt i bildet og fokusere etter det så da kan bildet bli feil fokusert, bruker du kreativ innstilling som indikerer landskap får du en gjennomsnittlig fokusmåling utifra hele bildet, anbefaler et solid stativ for og unngå bevegelseustabilitet.

Lenke til kommentar

Ville helt klart kikket på stativ hvis målet er skarpe og gode landskapsbilder. Hjelper på skarphet, lange eksponeringer, bracketing med mere.

Portrettobjektiv: bruk 18-55'en din på 55mm eller 70-300 på 70-80mm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vurderer litt å kjøpe meg 17-40mm bra kjøp? Tenker på at det er et L ovjektiv og er vidvinkelzoom me prisen er en del mer en sigmas 10-20mm

17 - 40L er fin den, men blir ikke skikkelig vid på crop og den vil ikke gi merkbart videre utsnitt enn din normalzoom på 18mm. Se på tokina 11-16, sigma 10-20 og 8-16. Til portrett ville jeg sett på div 50 millimetere, og 85 f1.8

Lenke til kommentar

Vurderer litt å kjøpe meg 17-40mm bra kjøp? Tenker på at det er et L ovjektiv og er vidvinkelzoom me prisen er en del mer en sigmas 10-20mm

17-40 er bare marginalt videre enn 18-55 du har i dag. 17-40 vil være et vidvinkelobjektiv på et kamera med større sensor (som ikke kan bruke 18-55), men det er irrelevant for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...