Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle spørre den kompetente og hjelpsomme gjengen her inne om ny reim til 650D'n min. Vil ha noe lengre og mer praktisk enn den medfølgende.

 

Noen som har erfaring med Capa Quick Pro Ergo Strap Shoulder Sling? Om den er relativt god vurderer jeg å by på den:

 

http://www.ebay.com/...K-/130957727423

 

Andre forslag og tips er selvsagt også velkomne. Jeg kunne godt tenke meg noe med en karabin krok eller lignende som jeg kan feste i hempen på en av sidene på huset.

Endret av aspirant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, jajo1982!

 

Er det denne du snakker om?:

 

http://www.ebay.com/...=item5d3eb596a7

 

Den er dobbelt så dyr, men absolutt en mulig kandidat.

 

Ja er denne, kjøpte den på japanphoto. Tenkte med meg selv at skal jeg ha mange tusen hengende i den så var prisen jeg betalte her helt grei. Tror det var i nærheten av 400,-

 

så den kostet litt mer nå,kjøpte på salg jeg da:-)

Endret av jajo1982
Lenke til kommentar

Takker for gode tilbakemeldinger. Jeg sikler fælt på RS-7'n etter at jeg så en video. I første omgang er det den jeg vurderer. Venter på cashback fra Canon, så blir det muligens handel da, om jeg ikke skulle finne den på et uimotståelig tilbud før det.

Lenke til kommentar

Siklet selv en liten stund på slynge og så først og fremst på Black Rapid systemet. Endte allikevel opp med noe annet: Sun Sniper Pro II. En smule dyrere men jeg falt for det at den har innebygget stålwire som vanskeliggjør tyveri ved at noen bare kuttet reima og stikker. I tillegg var det noen rapporter fra utenlandske forum om at festet på Black Rapid kunne være svakt med større laster.

Endret av AVF_Kokken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk til alle som kom med innspill.

 

Etter mye frem og tilbake landet jeg til slutt på Black Rapid RS-7, som jeg fikk avslag på hos JP. Etter dagens fototur må jeg si meg tilfreds med den. Gikk for det meste med en 70-300 påmontert, og det var en herlig overgang fra den medfølgende reima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha irritert meg i lenger tid over de standard bærereimene som blir levert med kamera, så "kokte det over" på ferie i sommer, så jeg var innom fotobutikk og kjøpte en Black Rapid-reim. Denne fungerer utmerket, og blir "klipset" raskt av der det holder med en vanlig enkel hand-reim som jeg har brukt på mine DSLR i lang tid.

 

Jeg kan (i fremtiden) se behovet for å også bruke stativ når reimen er festet til kamerahuset, å skru ut reimfestet hver gang jeg skal bruke stativ blir selvsagt tungvindt. Derfor så trengs det nok en løsning som lar meg feste huset på stativ uten å fjerne "bolten" som reima er klipset i.

 

Jeg har prøvd å søke etter løsninger, men for å si det rett ut: "det går litt over mitt hode". Så jeg trenger absolutt noen råd.

Et annet problem er selvsagt at mine to stativ bruker forskjellige "sko" (eller hva det heter) til å bli festet i stativene (hodene). Jeg har et Benro reisestativ med et relativt enkelt (lett) kulehode og et Velbon Sherpa 600r (med fast hode) til vanlig bruk. Velbonstativet er bra, men jeg vurderer å investere i et nytt stativ med enten kulehode eller 3-veis hode.

 

Jeg bruker ikke "tungt" utstyr, vektbelastningen kommer fra Canon 5D3 med varierende objektiver der max last pr dato knapt vil overstige 2 kilo. Eneste teoretiske vektøkning som kan være mulig er en oppgradering av 70-200 fra 4L til en av IS-versjonene, så en teoretisk belastning på stativ/hode vil nok ikke overstige 3 kilo. Så jeg er ikke ute etter det mest avansert og dyreste, men noe som fungerer godt når det trengs. Dette er selvsagt ment som en investering på lenge sikt, så jeg har ikke tenk å kjøpe noe mindreverdig heller bare for å spare noen kroner.

 

Så det jeg vil ha hjelp med er tips om hvordan jeg kan få en mest mulig lettvint/universal løsning der jeg kan ha bolten fra black Rapid reimen kontinuerlig festet (vurderer å anskaffe FastenR Tripod-bolten som har flatt hode), samtidig som jeg raskt kan feste huset til et stativ. Ideer om stativ/hoder som fungerer best med en universalløsning taes også imot. En løsning der jeg kan bruke samme "sko" på nytt hode og mitt reise-kulehode (Benro B-00) hadde vært enda bedre. Eller hvis nødvendig også tips om ett "lett" nytt hode til å erstatte Benro-hodet.

 

Det er merkelig hvordan man etter å søkt lenge etter en løsning, og så ber om en problemløsning, så går det et lys opp for en selv og det er ikke et problem likevel! Har nok funnet en akseptabel løsning!

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Etter å ha irritert meg i lenger tid over de standard bærereimene som blir levert med kamera, så "kokte det over" på ferie i sommer, så jeg var innom fotobutikk og kjøpte en Black Rapid-reim. Denne fungerer utmerket, og blir "klipset" raskt av der det holder med en vanlig enkel hand-reim som jeg har brukt på mine DSLR i lang tid.

 

Jeg kan (i fremtiden) se behovet for å også bruke stativ når reimen er festet til kamerahuset, å skru ut reimfestet hver gang jeg skal bruke stativ blir selvsagt tungvindt. Derfor så trengs det nok en løsning som lar meg feste huset på stativ uten å fjerne "bolten" som reima er klipset i.

 

Jeg har prøvd å søke etter løsninger, men for å si det rett ut: "det går litt over mitt hode". Så jeg trenger absolutt noen råd.

Et annet problem er selvsagt at mine to stativ bruker forskjellige "sko" (eller hva det heter) til å bli festet i stativene (hodene). Jeg har et Benro reisestativ med et relativt enkelt (lett) kulehode og et Velbon Sherpa 600r (med fast hode) til vanlig bruk. Velbonstativet er bra, men jeg vurderer å investere i et nytt stativ med enten kulehode eller 3-veis hode.

 

Jeg bruker ikke "tungt" utstyr, vektbelastningen kommer fra Canon 5D3 med varierende objektiver der max last pr dato knapt vil overstige 2 kilo. Eneste teoretiske vektøkning som kan være mulig er en oppgradering av 70-200 fra 4L til en av IS-versjonene, så en teoretisk belastning på stativ/hode vil nok ikke overstige 3 kilo. Så jeg er ikke ute etter det mest avansert og dyreste, men noe som fungerer godt når det trengs. Dette er selvsagt ment som en investering på lenge sikt, så jeg har ikke tenk å kjøpe noe mindreverdig heller bare for å spare noen kroner.

 

Så det jeg vil ha hjelp med er tips om hvordan jeg kan få en mest mulig lettvint/universal løsning der jeg kan ha bolten fra black Rapid reimen kontinuerlig festet (vurderer å anskaffe FastenR Tripod-bolten som har flatt hode), samtidig som jeg raskt kan feste huset til et stativ. Ideer om stativ/hoder som fungerer best med en universalløsning taes også imot. En løsning der jeg kan bruke samme "sko" på nytt hode og mitt reise-kulehode (Benro B-00) hadde vært enda bedre. Eller hvis nødvendig også tips om ett "lett" nytt hode til å erstatte Benro-hodet.

 

Det er merkelig hvordan man etter å søkt lenge etter en løsning, og så ber om en problemløsning, så går det et lys opp for en selv og det er ikke et problem likevel! Har nok funnet en akseptabel løsning!

 

Kan den som ringperm linker til i post #10 være noe?

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

Kan den som ringperm linker til i post #10 være noe?

Antar at du mener post #11.

 

Reima har jeg, Black Rapid, det var hvordan jeg skulle kunne feste huset til stativhodet uten å fjerne "pluggen" som reima til vanlig er festet i som var/er problemet.

Jeg fant til slutt ut av hurtigplaten på mitt "reisehode" er av typen Swiss-arca kompatibel. Da kan jeg ved å bytte "pluggen" jeg har nå til en med flatt hode kunne bruke den sammen med hurtigplaten. D.v.s. at hurtigplate og plugg normalt vil være permanent festet til huset.

 

Jeg har forsåvidt også sett meg ut et stativ som passer til min bruk, og bestiller samtidig ett nytt kulehode til den som også er Swiss-Arca kompatibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...