Gå til innhold

Augustfest 2013 - Akre - øve - øve

Anbefalte innlegg

Virker som du har peiling. Jeg har korrigert litt i forhold til respons..

Jeg er nybegynner og takker for all respons :)

Takk for det, men foreløpig tror jeg det er "mye skrik og lite ull" fra meg. :p

I det redigerte bildet ditt har du fått veldig flotte farger og fin temperatur, skarpheten er også bedre, og midtstolpen har blitt helt rett. Hatten av for den... :thumbs:

Endret av aspirant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det, men foreløpig tror jeg det er "mye skrik og lite ull" :p

I det redigerte bildet ditt har du fått veldig flotte farger og fin temperatur, skarpheten er også bedre, og midtstolpen har blitt helt rett. Hatten av for den... :thumbs:

takk.. stolpen er jo basic! Det har jeg lært den første uka :huh:

Lenke til kommentar

Bilder av barn krever ofte litt flere forsøk da det ofte er litt lukkede øyne og annen atferd man ikke kan kontrollere, også for å få frem akkurat det du vil. Jeg pleier å bruke lukkerprioritet for å kontrollere bevegelsen og ha på ai servo og så følge barnets bevegelse, men det er mange veier til Rom.

Lenke til kommentar

Bilder av barn krever ofte litt flere forsøk da det ofte er litt lukkede øyne og annen atferd man ikke kan kontrollere, også for å få frem akkurat det du vil. Jeg pleier å bruke lukkerprioritet for å kontrollere bevegelsen og ha på ai servo og så følge barnets bevegelse, men det er mange veier til Rom.

takker og noterer :)

Lenke til kommentar

Gode råd...jeg bruker ofte funksjonen Burst/Continuous ..og tar flere raske etter hverandre. (Det bruker jeg ute på macro blomster også - når det er litt vind og bevegelse, når jeg ikke har stativ) - da blir det som oftest ett eller flere som blir brukbare, større sjanse for det i hvert fall. Blir ganske mange å slette da.....av 50 continous bilder, sitter jeg gjerne igjen med tre-fire...

Lenke til kommentar

Bilde 4: 8.august. Klatreblomst

Måtte bare prøve en blomst. Ekstra utfordring det er en klatreplante. Tenkte "blure" litt men ble litt lite plass til det og skapte rot- syns jeg.

Info

F 4

1/20

ISO 160

6mm

post-311718-0-51874600-1375975989_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja du ser blomster er vanskelig å få bra til. Når bildet blir tatt rett ovenfra så blir bildet veldig flatt. Du får ikke med dybden i blomstene. (se på siste blomsten til Polljen så skjønner du) Det er lurt å prøve med flere innfallsvinkler. Dette er flotte blomster med fine farger. Neste gang. Stopp opp og kikk på blomsten uten å ta bilder, studer den fra flere vinkler og se hvilken vinkel du liker best å se den fra. Ta så opp kamera og prøv å fang den vinkelen best mulig. Husk at det som kommer i fokus er det som har samme avstand til linsa som det du fokuserer på, det foran og det bak denne avstanden blir uklart. Her ser jeg at noen av bladene i bakgrunnen er mer fokusert enn bladene på blomsten. Derfor må du være bevisst på hva du velger å fokusere på.

Lenke til kommentar

Ja du ser blomster er vanskelig å få bra til. Når bildet blir tatt rett ovenfra så blir bildet veldig flatt. Du får ikke med dybden i blomstene. (se på siste blomsten til Polljen så skjønner du) Det er lurt å prøve med flere innfallsvinkler. Dette er flotte blomster med fine farger. Neste gang. Stopp opp og kikk på blomsten uten å ta bilder, studer den fra flere vinkler og se hvilken vinkel du liker best å se den fra. Ta så opp kamera og prøv å fang den vinkelen best mulig. Husk at det som kommer i fokus er det som har samme avstand til linsa som det du fokuserer på, det foran og det bak denne avstanden blir uklart. Her ser jeg at noen av bladene i bakgrunnen er mer fokusert enn bladene på blomsten. Derfor må du være bevisst på hva du velger å fokusere på.

Takk.tror jeg forstår - denne blomsten er ganske flat i seg selv. Ser fokus er slik du sier.Takk for tips!

Lenke til kommentar

Lang lukkertid når man tar slike bilder kan skape problemer. Du er sannsynligvis mye mer stø på hånden enn det jeg er, men 1/20 sekund kan fort bli i lengste laget. Ikke vær redd for å skru opp ISOen litt slik at det blir en litt mer "behagelig" lukkertid å jobbe med.

Det som Substitute nevner med innfallsvinkel er viktig, og selv om jeg fremdeles "synder" mye med akkurat det, så liker eg å gå rundt blomsten og fotografere den både fra forskjellige vinkler og også med varierende blendere, slik at jeg får testet ut hvilken dybde jeg foretrekker. Det å se det ferdige resultat før bildet er tatt er et nivå jeg på lang nær har kommet til og det er en av grunnene til at jeg heller tar ett bilde for mye enn for lite (mitt bidrag i dag var faktisk det siste "knipset" i en serie på over 30 bilder).

Tilbakemeldingene her på forumet har vært svært nyttige for meg, jeg er ikke alltid enig med alle "forslag", men jeg prøver å sette meg inn i det andre påpeker for å klare å forbedre meg.

Lenke til kommentar

Lang lukkertid når man tar slike bilder kan skape problemer. Du er sannsynligvis mye mer stø på hånden enn det jeg er, men 1/20 sekund kan fort bli i lengste laget. Ikke vær redd for å skru opp ISOen litt slik at det blir en litt mer "behagelig" lukkertid å jobbe med.

Det som Substitute nevner med innfallsvinkel er viktig, og selv om jeg fremdeles "synder" mye med akkurat det, så liker eg å gå rundt blomsten og fotografere den både fra forskjellige vinkler og også med varierende blendere, slik at jeg får testet ut hvilken dybde jeg foretrekker. Det å se det ferdige resultat før bildet er tatt er et nivå jeg på lang nær har kommet til og det er en av grunnene til at jeg heller tar ett bilde for mye enn for lite (mitt bidrag i dag var faktisk det siste "knipset" i en serie på over 30 bilder).

Tilbakemeldingene her på forumet har vært svært nyttige for meg, jeg er ikke alltid enig med alle "forslag", men jeg prøver å sette meg inn i det andre påpeker for å klare å forbedre meg.

Takker for tips med lukkertid. Jeg tar til meg alle tips og råd

Lenke til kommentar

Fin blomst! Masse riktig her. Jeg vil nevne:

Motivet selv

Hele blomsten er med

Fin komposisjon og symmetri

Fin fargebalanse

Knoppen over motivet

At du utfordrer deg selv hele tiden

Takker så mye Aspirant- det er skremmende mange dyktige her inne - Det ante jeg ikke før jeg meldte meg på Augustfesten og hadde vel neppe turt om jeg hadde tittet litt inn først. Så takker så mye for oppmuntring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...