Ideal Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Når du søker om nytt pass må du jo etterlate deg et tommelavtrykk. Hva gjør de med dette tommelavtrykket? Går dette inn i noe slags register, eller blir det kun liggende ved "din fil" uten å brukes til noe, eller blir det aktivt sjekket opp mot andre fingeravtrykk, eller hva? Lurer på dette her, hva gjør de med fingeravtrykket mitt? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Når du søker om nytt pass må du jo etterlate deg et tommelavtrykk. Hva gjør de med dette tommelavtrykket? Går dette inn i noe slags register, eller blir det kun liggende ved "din fil" uten å brukes til noe, eller blir det aktivt sjekket opp mot andre fingeravtrykk, eller hva? Lurer på dette her, hva gjør de med fingeravtrykket mitt? Identifisering vel? Er vel bare noe de begynte med pga utlendingene, og så har det havnet på oss nordmenn også. Viste ikke at de gjorde det på nordmenn, men det er vel for ikke å gjøre forskjell. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er vel slik at det er innført dette med fingeravtrykk for alle fremover, ser ikke noe problem med det, synes politiet burde ha mulighet til dette og helst enda mer, selv om det kan krenke personvern mer enn vi har hatt til nå. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 går fingeravtrykk under personvern? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Tror ikke de tok fingeravtrykk av meg, men nå er det jo 2 år siden. Jaja, da slipper jeg å bruke hansker når jeg raner ting en god stund til fremover. Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Kanskje dette fingeravtrykket ditt går inn i ett register som også andre lands myndigheter har tilgang til?? Hvis du finner på å reise til noen andre land, så sjekker de fingeravtrykkene dine mot dette registeret, for å finne ut om fingeravtrykkene dine stemmer overens med øvrige fakta de har om deg.. EDIT: Hvor og når søkte du egentlig om nytt pass? Jeg behøvde ikke å registrere noen fingeravtrykk da mitt gamle pass hadde gått ut på dato, og jeg ville ha ett nytt pass.. Endret 29. juli 2013 av WeirdFace Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jaja. nå har de begynt å behandle alle som kriminelle uansett. Bare bli vant til det. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jaja. nå har de begynt å behandle alle som kriminelle uansett. Bare bli vant til det. Ja, for nyttigheten av et internasjonalt fingeravtrykks-register er ikke viktigere enn din paranoia. 2 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Fingeravtrykkene går vel ikke i noe direkte register man kan søke opp, men tror det ligger i strekkoden på passet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Ja, for nyttigheten av et internasjonalt fingeravtrykks-register er ikke viktigere enn din paranoia. Hvordan kan man være paranoid, når noe allerede er en realitet? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hvordan kan man være paranoid, når noe allerede er en realitet? Så gi meg et eksempel på at det er en realitet at registrering av fingeravtrykk påvirker deg annet enn når du faktisk er kriminell? Hvilken nytte vil de ha av ditt fingeravtrykk, annet enn å kjapt finne ut om du er den du påstår du er? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Så gi meg et eksempel på at det er en realitet at registrering av fingeravtrykk påvirker deg annet enn når du faktisk er kriminell? Hvilken nytte vil de ha av ditt fingeravtrykk, annet enn å kjapt finne ut om du er den du påstår du er? Hvordan har jeg en garanti, at samfunnet vi bor i aldri blir et diktatur, eller at en fremmed makt feks får adgang til disse arkivene? Synes ikke det er rart at man er klar over at samfunnet kan forandre seg fra hvordan det er i dag.. Vi skal ikke ta for en selvfølge at Norge alltid vil være fritt, det er bare 68 år siden en nazistisk makt bestemte i Norge. Noen så kanskje filmen om Max Manus som sprengte arkiver med papir slik at norske ungdommer ikke ble tvunget og sendt til østfronten som kanonføde. Faen så problemer en Max Manus vil få om han også må sprenge fingeravtrykksregisteret. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hvordan har jeg en garanti, at samfunnet vi bor i aldri blir et diktatur, eller at en fremmed makt feks får adgang til disse arkivene? Synes ikke det er rart at man er klar over at samfunnet kan forandre seg fra hvordan det er i dag.. Vi skal ikke ta for en selvfølge at Norge alltid vil være fritt, det er bare 68 år siden en nazistisk makt bestemte i Norge. Noen så kanskje filmen om Max Manus som sprengte arkiver med papir slik at norske ungdommer ikke ble tvunget og sendt til østfronten som kanonføde. Faen så problemer en Max Manus vil få om han også må sprenge fingeravtrykksregisteret. Så med andre ord er det kun din paranoia du begrunner det på. Et godt eksempel på nettopp hvorfor fingeravtrykk burde bli utbredt nasjonalt: Har du sett rullebladene på EØS kriminelle vi har på besøk for tiden? De er møkklange, noe vi lett kunne unngått med fingeravtrykkregister. Er du ikke kriminell har du ærlig talt ikke mye å frykte her, dette er ikke sci-fi, det er praktisk. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Så med andre ord er det kun din paranoia du begrunner det på. Et godt eksempel på nettopp hvorfor fingeravtrykk burde bli utbredt nasjonalt: Har du sett rullebladene på EØS kriminelle vi har på besøk for tiden? De er møkklange, noe vi lett kunne unngått med fingeravtrykkregister. Er du ikke kriminell har du ærlig talt ikke mye å frykte her, dette er ikke sci-fi, det er praktisk. Det er ikke paranoid å tro at samfunnet en dag kan forandre seg. Det er fornuftig å tro at det er mulig. Datatilsynet har forøvrig sagt det samme. Endret 29. juli 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Man er ikke paranoid av å tro at samfunnet forandrer seg. Man er paranoid om man tror at alle endringer er ute etter å ta deg. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er ikke paranoid å tro at samfunnet en dag kan forandre seg. Det er fornuftig å tro at det er mulig. Datatilsynet har forøvrig sagt det samme. Jeg ser poenget, men mener nyttigheten i denne saken her veier mer enn en hypotetisk fremtid. Et internasjonalt fingeravtrykkregister ville vært enormt nyttig for en fremmet globalisering også. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Man er ikke paranoid av å tro at samfunnet forandrer seg. Man er paranoid om man tror at alle endringer er ute etter å ta deg. Best å være føre var, en etter snar... Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Best å være føre var, en etter snar... Hvis du mener det om alt, ville du stått igjen uten utvikling, så den setningen er relativt idiotisk. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Hvis du mener det om alt, ville du stått igjen uten utvikling, så den setningen er relativt idiotisk. Ok, dersom de lagrer alt. Fingeravtrykk, nettbruk, foruminnlegg... Dersom en fremmed makt tar over så er det ikke sikkert at det bare er de kriminelle som får svi vet du. Ved siste krig så var det mange grupper som fikk svi, Sigøynere, jøder, radikale, fagforening, politikere, kunstnere, forfattere, journalister, homofile. Vi har jo ikke noen garanti for at noe sånt ikke vil skje igjen. Hva om Russland invaderer Norge? Endret 29. juli 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Ok, dersom de lagrer alt. Fingeravtrykk, nettbruk, foruminnlegg... Dersom en fremmed makt tar over så er det ikke bare de kriminelle som får svi vet du. Hvorfor skal du få svi? Fordi de vet hvem du er? Tror ikke de har store problemer med å finne ut av det fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå