Gå til innhold

Spørsmål ang. Feriepenger. IKT Lærling

Lauen

Anbefalte innlegg

Hallo der! Jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, siden jeg rett og slett ikkje klarer å forstå logikken bak det som skjedde i Juni/Juli.

Først og fremst: Jeg er IKT lærling, ved en skole som har 4 lærlinger, og 2 ansatte innen IKT. 2 av lærlingene er under et NAV program, og det har jeg aldri brydd meg om å spørre om. Jeg begynte i August i fjor, så jeg er nesten et fullt år inne i lærlingtiden.

så til "problemet". Siden jeg jobbet kun fra August i fjor, hadde jeg tydeligvis ikke jobbet nok til å få feriepenger til de 3 ukene jeg hadde fra 1-22 Juli, ble jeg fortalt at de ville trekke av lønna mi i Juni, slik at det var nok til å gi meg feriepengen som jeg har krav på. Da tenkte jeg "det bør da gå fint, med penger igjen på skatten, og så feriepenger når ferien min begynner".

Men når jeg sjekket kontoen min forrige mandag, hadde jeg 1 krone igjen. Så da lurer jeg naturligvis på, hvor i alle dager har pengene mine forsvunnet? Så jeg sjekket i nettbanken, og der så jeg lønna i Juni, skattepengene, og så lønna for Juli (Ferie med lønn er dette, hvertfall det som stod på timelista mi) så jeg sendte en epost til han som er ansvarlig for dette. jeg fikk en excel arbeidsbok, som viste

"Bruttolønn: 10200" og "Feriepenger fra i fjor: 5158" og "Ferietrekk fast lønn/tillegg: 10 200,00 | -11 769,23"

utbetalt: 3658.

Det er nå jeg absolutt ikkje skjønner en dritt. I følge personal ansvarlig, er det som er utbetalt, mine feriepenger. så de trakk hele lønna mi? og skrapte vekk 2 tusen fra de jeg hadde jobbet inn i fjor?

Jeg er helt lost, skjønner ikke bæret, så poster likegreit her for å prøve å finne svar fra noen som kanskje kan forklare ting, i motsetning til han som ikke klarer å forklare hvordan en drue ser ut.

Hvis det er noe informasjon som dere kanskje synes er litt... unødvendig eller noenting, si ifra, jeg bare poster for å få noe forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk samme regla da jeg var lærling i nabokommunen. Begynte i august akkurat som deg. Da er har du 30% stilling. Det er fra denne lønna (2012) feriepengene dine blir utregnet. Når det kommer til ferietrekk, blir du trukket i ferie med 40% stilling, mens feriepengene kun er for 30% stilling.

Jeg fikk etter mye om og men trukket 1 uke i juni, og så resten på sparket når jeg trengte eller ville ha ferie ut på høsten.

Heldigvis blir det bedre neste år da du har 12 lønnede måneder i år å hente feriepenger fra.

Håper det gir deg litt forklaring :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk samme regla da jeg var lærling i nabokommunen. Begynte i august akkurat som deg. Da er har du 30% stilling. Det er fra denne lønna (2012) feriepengene dine blir utregnet. Når det kommer til ferietrekk, blir du trukket i ferie med 40% stilling, mens feriepengene kun er for 30% stilling.

Jeg fikk etter mye om og men trukket 1 uke i juni, og så resten på sparket når jeg trengte eller ville ha ferie ut på høsten.

Heldigvis blir det bedre neste år da du har 12 lønnede måneder i år å hente feriepenger fra.

Håper det gir deg litt forklaring :)

Ja, det gir litt forklaring, men at de trakk såpass mye av meg er bare helt utrolig i mine øyne. Virker bare så utrolig unødvendig, når det står -11600 og summen ble 3500 for meg å leve på i en måned (riktignok fikk jeg igjen på skatten) men det er rett og slett alt for lite.

Lenke til kommentar

Du før høre med sjefen om de kan betale tilbake for noen uker ferie - så sant du ikke har planer om 5 uker ferie for øyeblikket. Men ja, det er latterlig at en får feriepenger for 30% og blir trekt ferie i 40% stilling.

nå klarner det, ja. Men kunne gjerne gjort med noen skikkelige penger den perioden, det har gjort at jeg er blakk nå, og to uker til neste lønning, dette blir litt hardt tror jeg.

Takk for svar :)

Endret av Lauen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...