jkolbu Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hei. Jeg skal i sjøforsvaret i september (førstegangstjeneste) og lurer på litt rundt det å være kokk på fartøy. Jeg har fagbrev som kokk, og fikk relativ klar beskjed om at jeg ville bli satt som kokk når jeg var på sesjon. Har noen her erfaring rundt hvilke fartøy som er interessante? Jeg kunne godt tenke meg å være på ett fartøy som reiser litt rundt i verden, men ikke noe must. Men jeg ønsker mye ansvar. Trives mye bedre da. Hvis noen har noen tips kom gjerne med dem Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Hei du. Jeg har også vært kokk, eller jeg var pizzakokk på Peppes. Uansett hvor lite kokk jeg følte meg, så var dette for sjøforsvaret en enveis billett inn i byssa. Men pga gode resultater under rekrutten greide jeg å komme meg ombord på en fregatt. Jeg synes tjenesten var helt fantastisk, byssa var et sted med godt miljø, gode arbeidstider og morsomt arbeid. Det skal sies at jeg alltid har hatt en interesse for mat, og det hjalp nok litt, men jeg er sikker på at de fleste synes kjøkkenarbeid er bedre enn å vaske skutesiden på en fregatt Fregattene i seg selv er også fantastisk båter med gode muligheter for å oppleve både Norge og utlandet. Ønsker du noe annet enn fregatt ville jeg kanskje valgt kystvakt. Ulempen da er at de seiler jo bare rundt på et området, men om du f.eks vil til nordnorge og oppleve området der er det jo flere av kystvaktene som seiler rundt der. Min tjeneste var ferdig i 2011. edit: det skal sies at jeg ikke har fagbrev som kokk, og jobbet da ikke som kokk, men sterids (kokkehjelper og oppvaskssjef). Kokkene har det enda bedre enn det jeg hadde Endret 29. juli 2013 av Slettet-jS6upa Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Fregattene ligger stort sett til kai, så det blir neppe mer enn maks et par uker i utlandet under førstegangstjenesten din. Forutsatt at du havner på en fregatt som faktisk skal seile. Er du uheldig havner du på en fregatt som ligger til kai under hele førstegangstjenesten, og får dermed ikke sett noe annet enn Bergen. Har selv ikke vært på fregatt, men det er et ganske stort mannskap og jeg regner med at byssa er ganske stor med mange kokker og sterridser. Du vil sannsynligvis derfor ikke få noe særlig ansvar, siden du havner "nederst", etter lærlinger, grenaderer(?) og befal som også jobber i byssa. Hvis du har lyst til å seile mest mulig, er det kystvakt som er veien å gå. Flere av kystvaktsfartøyene seiler konstant. 3 ukers tokt, et døgn til kai med puljebytte, 3 ukers tokt osv. Du får sett mye av Norges kyst, Svalbard, Bjørnøya, Barentshavet, kanskje Jan Mayen og Grønland. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Eller du kan bli med fregattene som skal til Hawaii om et halvt år!? Skal sies at fregattene ligger mer i land enn kystvakten, men det er større variasjon i seilingen til en fregatt og de holder seg ikke like mye på samme områder som kystvakten gjør. Når det kommer til plassering i byssa er det helt kurant. Det er en stuert som styrer hele byssa mtp vakter og innkjøp av mat osv. Videre har du matros kokker, dette er de med fagbrev som har vervet seg. Så har man kokker i førstegangstjenesten, under har du lærlinger og sterridser. Helt kurant og mange som blir visekonstabler etter kort tid (mer ansvar og bedre lønn) Lenke til kommentar
jkolbu Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 Ooh. Hawaii hørtes kult ut. Har du noe info om hvilke fregatter det er? Okey, det virker mer fair gleder meg! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Ooh. Hawaii hørtes kult ut. Har du noe info om hvilke fregatter det er? Okey, det virker mer fair gleder meg! Nei, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå