Gå til innhold

Underskriftkampanje mot steining av kvinne

Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp over en side av Amnesty og jeg kom til å tenke at det ville være galskap å la være å hjelpe. Det er en kvinne i Iran som er dømt til døden ved steining, for utroskap. Helt underst er det linket til en side med underskriftsark en kan skrive ut og dele ut. Jeg vet det kanskje ikke er noe folk flest pleier å gjøre, for så vidt ikke jeg heller. Men hvorfor i huleste ikke?

Det jeg vil anbefale er å skrive ut så mange kopier så mulig og gi til den lokale kirken, soknehuset eller kristelige samlinger. Jeg tenkte å gjøre det selv.

http://www.amnesty.no/aksjon/flere-aksjoner/iran-tobarnsmor-d%C3%B8mt-til-d%C3%B8den-utroskap?gclid=COPsj4H51LgCFdR8cAodg0UA8A

Underskriftsark:

http://www.amnesty.no/sites/default/files/133/Signaturark_Sakineh%20Mohammadi%20Ashtiani.pdf

Jeg hadde blitt veldig veldig glad om dere kunne bli med meg å gjøre dette. Gjerne oppslagstavler også. Eller store forsamlinger enkelt og greit.

Håper dere også deler dette videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Like dumt som å "like" på facebook..

Det er ikke dumt, jeg avskyr facebook. Men hva utretter du i løpet av ett år? Forestill deg hva facebook kunne gjort, hva folket som ikke gjør noe som helst kunne utgjort. Folk gjør ingenting og klager samtidig på alt som går galt.

Lenke til kommentar

Så jeg skal skrive under på noe, som da skal hjelpe en eneste kvinne i Iran? Hva med alle de andre kvinnene i Iran, eller barna, eller andre undertrykte og misbrukte grupper? Skal ikke de få støtte?

Er nok lite en slik signaturgreie kan få fiksa. Det må større endringer til, på land og kulturnivå.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enkelte ganger er det om å gjøre å være først ... denne synes jeg er grei å om så være både først og alene på, for jeg kan ikke redde hele verden, men hvis bare et eneste individ kan hjelpes av denne handlingen, så ser jeg ikke problemet.

Fint tiltak trådstarter

:)

Lenke til kommentar

Det er en kvinne i Iran som er dømt til døden ved steining, for utroskap.

Mener du at det bør være fritt frem for å bryte lovene du misliker?

Vedkommende har da vitterlig blitt anklaget, hatt en rettsak med egen advokat, blitt funnet skyldig og dømt ifølge loven. Det er akkurat samme prosessen som kriminelle i Norge går igjennom. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Mener du at det bør være fritt frem for å bryte lovene du misliker?

Om jeg får lov, la meg få sitere vår gode Thomas Jefferson.

"If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so."

Simple: If a law is wrong, not only is it okay for them to disobey it, but they should disobey it.

Vedkommende har da vitterlig blitt anklaget, hatt en rettsak med egen advokat, blitt funnet skyldig og dømt ifølge loven. Det er akkurat samme prosessen som kriminelle i Norge går igjennom. ;)

Det er hvert fall én viktig detalj som er verdt å få med seg her.

Så vidt jeg vet så steiner vi ikke folk til døde for noe som helst her i Norge. For en forferdelig grusom, umenneskelig avskyelig handling det er. Snakk om å leve i steinalderen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må dette fordømmes bekjempes, menn HALLOOO! Skivebom!!!

Skytset må rettes mot problemet. Overtro (også kjent som Relgion)!

Iran er en suveren stat, og selv om dere ikke liker lovene der, har dere ingenting med det å gjøre, og Iran bryr seg filla om hva dere syns - så lenge deres lover er løst/fast knyttet til overtro.

Forby overtro, så forsvinner "steining" som straffeform. I hele verden.

Lenke til kommentar

Forby overtro, så forsvinner "steining" som straffeform. I hele verden.

Skulle ønske det var så enkelt, men nei. Vi har ikke steining fordi vi har overtro (religion), vi har overtro for å forsvare at vi steiner hverandre. Avskaffer vi overtroen, hvilket jeg absolutt synes vi skal, så vil vi finne andre unnskyldninger for å kue våre medmennesker.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nei, den sammenhengen er etter min mening bakvendt. Det er ikke de landene som er religiøse som kuer sine borgere, det er de landene som (av ulike årsaker) ønsker å kue sine borgere som velger religion som begrunnelse. De kunne ha valgt noe annet, i østblokken under Sovjetkommunismen brukte de ideologi, i Kina og Kambodsja likeså. Det kunne vært reaksjon og fascisme. I mange afrikanske land bruker de stammetilhørighet, skjønt etterhvert som dette blir vanskeligere på grunn av migrasjon og etnisk blanding så tyr de også ofte til religion (islam) eller kommunisme.

I moderne vestlige land kom liberaliseringen først, i takt med kulturell og industriell utvikling, og så i takt med det forsvant religionens innflytselse fordi man ikke lenger trenger den. Hadde vi avskaffet religionen før det, si for 100 år siden, så hadde vi erstattet den med kommunisme eller fascisme, slik de gjorde i andre land på den tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er for ordens skyld optimistisk, på lang sikt. Det er fordi jeg tror industrialiseringen og det påfølgende postindustrialiserte samfunnets framvekst av en liberal middelklasse vil inntreffe i disse landene også etterhvert. Vi vil få flere tilfeller av "egyptisk vår" og etterhvert kanskje endog en sommer, selv om det ikke går så bra for øyeblikket.

Det er derfor det er så viktig at vi handler med dem.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke, såppass viser vel forskjellen på sterkt religiøse land og mindre-religiøse.

Jasså? Nevn et "mindre-religiøst" land som tillater steining av mennesker. Eller som oppretholder dødsstraff?

(Edit)

Med unntak av kommunistiske land. Kommunisme er nesten like ille som religion.

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...