Gå til innhold

Norsk skrekklitteratur


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, håper dere har en fin sommer..

 

Men for å gå rett på sak kunne jeg trengt litt hjelp her. TIl høsten begynner jeg på tredje året på vgs, og skal dermed skrive særoppgave. Jeg liker å være ute i god tid, og vil i alle fall ha fått lest/sett alt jeg trenger før sommeren er omme.

Jeg har valgt skrekklitteratur som særoppgave, dog vet jeg ikke hvilken vinkling jeg skal ta enda...

 

Foreløpig har jeg denne listen med litteratur:

Bram Stoker: «Dracula» (1897)

Mary Shelley: «Frankenstein» (1818)

André Bjerke: «De dødes tjern» (1942)

William Friedkin: «The Exorcist»(1973) filmen altså

 

Som dere ser ville det vært passende å ha med flere verker som er norske/skrevet av norsk forfatter. Det jeg lurer på er altså om dere har forslag? Forøvrig anbefalte norsklæreren min "De dødes tjern" og at noe av Mauritz Hansen kunne passe. Har tenkt litt på "Fritt vilt", men trenger en historie der skrekken ikke nødvendigvis er knyttet til et monster (som i Dracula og Frankenstein iallfall)

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha skrekk kan jeg anbefale Howard Phillips Lovecraft på det sterkeste. Riktignok var han ikke norsk, men han var en av de mest innflytelsesrike skrekkforfatterne i hele forrige århundre, og kanskje noensinne. Ta bare ting som sangene "Call of Ktulu" og "The thing that should not be" av Metallica? Lovecraft. Arkham Asylum i Batman? Lovecraft (Arkham er en av de mest kjente byene Lovecraft fant opp.) Om du har sett Evil Dead har du kanskje fått med deg Necronomicon? Lovecraft. Selv Stephen King har veldig mye å takke Lovecraft for.

 

Det meste Lovecraft skrev kan finnes gratis på nettet, så jeg anbefaler å lete opp historier som f.eks:

 

- At the mountains of madness

- Shadow over Innsmouth

- Colour out of space

- Imprisoned by the pharaos

- Re-Animator

- Dagon

 

Bare for å nevne noen svært få. Ellers har vi jo selvsagt Edgar Allan Poe, men han burde ikke trenge noen nærmere forklaring. Eller for å si det på denne måten; Jeg kunne sagt mye om ham, men... nevermore. :p

 

Btw om det absolutt må være norsk, er Tom Egeland et bra eksempel. Han har skrevet en del forskjellige sjangre, men noen av disse nærmer seg skrekk. Ta for eksempel "Ragnarok", eller "Stien mot fortiden". (samme bok, men utgitt med ny tittel senere.) Meget bra og spennedne bok. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil også anbefale en Tom Egeland-bok. Den heter "Skyggelandet" og er en parapsykologisk grøsser. Jeg holder på å lese den nå og den er fantastisk bra.

 

Ser at du nevner "De dødes tjern" av André Bjerke (utgitt under pseudomymet Berhard Borge) og det er en fantastisk bra bok. Den er en av få bøker som slapp gjennom nazistenes sensur under 2. verdenskrig. Den ble filmatisert i 1958, med Henki Kolstad i hocedrollen, André Bjerke har også en rolle her. Når det gjelder filmen så er jeg skuffa. Den sløyfer for mye av historien følte jeg. I 2007 gikk "De dødes tjern" som radioteaterets påskekrim. Det er virkelig å anbefale. Det hørespillet er fantastisk bra dramatisert og får meg til å skvette hver gang jeg hører på det (og det begynner å bli en del ganger nå).

 

Jeg vil også anbefale deg å lese "Døde menn går i land" og av Bjerke/Borge. Radioteateret har dramatisert denne boka også.

Endret av Ozmium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...